رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: 72 درصد دانشمندان ایرانی ساکن در خارج از کشور علاقمند توسعه فناوری در ایران و کمک به این مقوله هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرت‌الله ضرغام عصر امروز در نشست تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان اردبیل با تبیین فعالیت این بنیاد و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران این کشور در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: حرکت خوبی که این بنیاد از سال‌های گذشته آغاز کرده تعیین اولویت‌های حوزه تحقیق و پژوهش مدون است تا با استفاده از ظرفیت‌های علوم و فنون جدید و تکنولوژی‌های مدرن بتوان در تولید محصول با دانش‌های بنیادین و ثروت‌اندوزی اقدامی اساسی انجام داد.

وی با یادآوری اینکه ما باید براساس برنامه پنجم توسعه به رشد هشت درصد در حوزه پژوهش و ارتقا بهره‌وری در این حوزه دست پیدا می‌کردیم، گفت: پروژه‌های تخصصی را در حال پیگیری و اجرا هستیم تا بتوانیم نقشمان را در تولید علوم و فنون کارآمد جدید به انجام برسانیم.

رئیس بنیاد ملی علم ایران شکل‌گیری 15 کارگروه این بنیاد را اعم از علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، پزشکی، آلودگی محیطی و... یادآور شد و افزود: ما آمادگی داریم تا از کارهای تیمی و دانشگاه‌ محور در حوزه انجام فعالیت‌های پژوهشی و علمی حمایت کنیم که قطعاً این حمایت‌ها هدف‌دار و قانونمند است.

ضرغام تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا به دانشمندان برجسته کرسی‌های پژوهشی اهدا کنیم و تا 10 سال از این دانشمندان حمایت کرده و با توجه به الگوی سایر مراکز علمی، پژوهشی دنیا در این باب بتوانیم حرکت‌ها و اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید در این زمینه از ظرفیت پژوهشگران و محققان خارجی نیز استفاده شود به طوریکه ما براساس آخرین ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدیم که 72 درصد دانشمندان خارج از کشور که ایرانی هستند، علاقمند به کمک برای توسعه فناوری در این کشور هستند.

ضرغام اضافه کرد: قطعاً ما علاقمند هستیم تا از ظرفیت این دانشمندان و فعالان عرصه‌های علمی استفاده کنیم و در ارائه کرسی‌های پژوهشی به همراه پرداخت تسهیلات مناسب برای اجرای طرح‌های پژوهشی از هیچ حمایتی دریغ نمی‌کنیم.

وی به اجرای طرح پسادکترا اشاره کرد و ادامه داد: ما با بیش از 670 دانشجوی دکترا قرارداد بسته‌ایم تا زمینه انجام رساله‌های آنها و حمایت جدی در این زمینه را برای به سرانجام رساندن طرح‌ها انجام دهیم.

ضرغام اظهار کرد: در این راستا یکی از اقدامات مؤثر صندوق برای هدایت صحیح دانش‌آموختگان دکترای دانشگاه‌ها قبل از استخدام در مراکز آموزشی، پژوهشی و همچنین با هدف ارتقا توانمندی آنها اجرای برنامه‌های حمایت از دوره‌های پسادکترا و حمایت از مخترعان را نیز یادآور شد که ما با پرداخت تسهیلات به ارزش هفت تا 12 هزار دلار از مخترعان حمایت می‌کنیم و بر این باوریم توسعه علمی کشور در سایه این حمایت‌ها و ایجاد انگیزه‌های بیشتر است به طوریکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای ثبت بین‌المللی اختراعات و یافته‌های پژوهشگران زمینه مناسبی را فراهم کرده است.

رئیس بنیاد ملی علم ایران مهم‌ترین فعالیت‌های صندوق در این حوزه را حمایت از ثبت بین‌المللی اختراعات محققان و فناوران ایرانی در سطح جهانی، حمایت معنوی از مخترعان از طریق ارائه مشاوره‌های حقوقی اعلام کرد و گفت: این امر کمک به ترویج فرهنگ ثبت اختراع و مالکیت فکری در کشور است.

وی به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور اشاره کرد و افزود: از 70 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دکترا ما تا آخر امسال از 50 رساله برتر دکترا حمایت کرده و مشکل مالی آنها را برطرف می‌کنیم.

ضرغام تصریح کرد: دانشجویان می‌توانند رساله‌های دکترای خود را زیر نظر اساتید و استاد راهنما انجام داده و از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند که قطعاً در سال آینده این رقم حمایتی سه برابر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا از همایش‌های علمی نیز با پرداخت قسمتی از هزینه‌های آن حمایت کنیم و بنا داریم از کل ظرفیت مالی و علمی کشور در رسیدن به اهدافمان بیشتر و بهتر از این بهره بگیریم.

ضرغام از راه‌اندازی بنیاد حامیان توسعه علمی و فناوری کشور خبر داد و اضافه کرد: هر چند منابع ما نامحدود است اما سعی در افزایش این منابع داریم و در کنار آن از حمایت ایرانیان خارج از کشور و خیرین بهره می‌بریم.

وی ادامه داد: یک درصد از تولید علمی کشور با حمایت صندوق انجام شده این در حالی است که فقط 25 هزارم درصد از منابع تحقیقاتی کشور به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تخصیص پیدا کرده است.

منبع: فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.