معاون امور هنری وزارت ارشاد از اهمیت حوزه مد و لباس کشور سخن گفت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین امضای تفاهم‌نامه واگذاری برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به اتاق اصناف ایران صبح امروز در معاونت امور هنری تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور علی فاضلی رئیس بنیاد اصناف ایران، حمید قبادی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید منصور حسینی معاون امور فرهنگی اجتماعی اتاق اصناف ایران برگزار شد.

پس از بیان مقدمه‌ای از طرف قبادی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مراسم آغاز شد.
وی گفت: یکی از سیاست‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری فرهنگی و هنری به حوزه‌های متخصص است و در این حوزه گروه ساماندهی مد و لباس پیشتاز بوده و به منظور هویت‌بخشی به حوزه مد و لباس اقداماتی انجام داده است.

وی در ادامه بیان کرد: در طول سه ماه همکاری گروه ساماندهی مد و لباس کشور با اتاق اصناف ایران که به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی فعالیت می‌کند توانستیم به توافق برای امضای تفاهم‌نامه دست پیدا کنیم. احساس می‌کنیم که با تاخیر این کار آغاز شده اما سعی داریم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

قبادی همچنین اظهار داشت: یک کمیسیون ویژه تشکیل شده است که در آن 23 نهاد صنفی حضور دارند ضمن اینکه با اتحادیه پوشاک تهران هم همکاری خوبی داشته‌ایم و امیدواریم این مسیر را با قدرت ادامه دهیم.

قبادی با اشاره به اعطای نشان ایرانی برای تولیدات لباس پوشاک کشور گفت: ظرفیت‌های گسترده‌ای در کشور وجود دارد که توسط تولید کنندگان زحمت‌کش پوشاک عرضه می‌شود شاید در گذشته به دلیل کیفیت پایین و یا بی‌توجهی به این حوزه استقبالی از پوشاک تولید ایرانی نمی‌شود و تولید کنندگان مجبور بودند تا لباس‌های ایرانی با نشان‌های خارجی بفروشند اما نشان ایرانی به تازگی در محصولات تولید ایرانی درج می‌شود تا خانواده‌های ایرانی بتوانند با اطمینان خاطر محصول ایرانی بشناسند و خریداری کنند از نظر مرغوبیت کالا درجه‌بندی و استانداردسازی شده است.

رئیس کارگروه مد و لباس کشور در خصوص واگذاری مسئولیت‌های اجرایی و دبیری جشنواره مد و لباس فجر گفت: معاون امور هنری از شش جشنواره سه جشنواره را برگزار می‌کند و جشنواره مد و لباس دومین جشنواره واگذار شده به بخش خصوصی است امروز بنا داریم موافقت‌نامه این واگذاری را به امضا علی مرادخانی معاون امور هنری، علی فاضلی رئیس بنیاد اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف و سید منصور حسینی معاون فرهنگی اجتماعی اتاق اصناف برسانیم.

این واگذاری با موافقت مرادخانی انجام شد و صفر تا صد جشنواره با دبیری اتاق اصناف برگزار می‌شود.

پس از سخنان قبادی علی مرادخانی معاون امور هنری بیان کرد: دغدغه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مد و لباس موضوع هویتی لباس است و این مسئله موضوع هویتی فرهنگی و تاریخی کشور است آنچه برای ما مهم است کلیات موضوع مد و لباس و رویکرد دولت به این حوزه است.

مرادخانی با بیان این مطلب اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم بر اساس سیاست‌های کلی دولت که واگذاری جزئیات به حوزه‌های متخصص است عمل کنیم و دولت فقط امور کلی را بر عهده بگیرد ضمن اینکه نظارت بر عملکرد حوزه‌های متخصص بر عهده دولت خواهد بود.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای همکاری با ترویج این حوزه نوپا عنوان کرد: این تجربه نوپایی است و امیدوارم کشوری با تمدنی دیرین که در طول تاریخ در مسائل تاریخی و فرهنگی موثر بوده بتواند در این امر نیز موفق باشد و شاهد برگزاری جشنواره‌های خوب و مناسب در این حوزه باشیم. 

علی فاضلی رئیس بنیاد اصناف نیز بیان کرد: با وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلساتی داشتیم به نتایج خوبی هم رسیدیم در طول دو سال روی کار آمدن دولت یازدهم دولت تدبیر و امید است نگاه تعاملی دولت به بخش خصوصی را حفظ کردیم و معتقدیم که یک نگاه واقعی است که در سال‌های گذشته وجود نداشت.

فاضلی با تشکر از معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سپردن امور مردم به مردم و واگذاری اقتصادی به بخش خصوصی از اقدامات این دولت بوده که حتی رئیس جمهور نیز بیان کرده تمام تلاشم را می‌کنم اما برای عده‌ای اینکه کار مردم به خودشان می‌سپارم سخت است.

وی عنوان کرد: پس از واگذاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی این دومین کار مهم و بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد است تاریخ نشان داده که بخش خصوصی در امور فرهنگی و دینی حضور موفقی دارد.

فاضلی با اشاره به فعالیت 28 اتحادیه صنفی کشور در این امر بزرگ گفت: این اولین بار است که این اتفاق در حوزه فرهنگی کشور می‌افتد فعالیت‌های ایرانی و اسلامی در کشور کار بی‌نظیری است که در این دوره اتفاق افتاده است. 

سپس قبادی رئیس مد و لباس کشور قبل از امضای تفاهم‌نامه توضیحاتی در مورد ان داد
وی گفت: امضای این تفاهمنامه پس از 14 و 15 جلسه با اتاق اصناف محقق شد چهار دوره جشنواره مد و لباس فجر با دبیری و مدیریت کارگروه مد و لباس انجام شد و خوشبختانه با برگزاری مناسب بازتاب خوبی بین مردم داشت.

مرادخانی افزود: کشوری که آموزه‌های دینی اسلامی دارد باید سبک ایرانی اسلامی نیز داشته باشد با حجم کاری در مجموعه مد و لباس کشور 500 هزار نفر بازدید کننده داشته‌ایم و این رخداد مهم می‌تواند در طول سال نیز اتفاق بیفتد.

قبادی عنوان کرد: اتاق اصناف کشور با سه میلیون عضو این امکان را به خوبی دارد که مشارکت بخش خصوصی را جذب کند برای این تفاهم‌نامه مسئولیت اجرایی به طور کامل به اتاق اصناف سپرده شد ریاست بر عهده کار گروه مد و لباس است اما دبیر جشنواره اتاق اصناف است طبیعتا همه اعضا مکمل‌اند با اتاق اصناف همکاری داشته باشند.

رئیس کارگروه مد و لباس کشور تاکید کرد: مشارکت 5 نفر از اعضای اتاق اصناف در شورای سیاست‌گذاری یکی از نکات مهم است که وزیر نیز سال گذشته به لزوم تشکیل شورای سیاست‌گذاری تاکید داشتند در این تفاهم‌نامه تعهداتی برای هر دو طرف تعیین شده و حدود مسئولیت‌ها و اختیارات تعیین شده است.

وی در پایان گفت: هدف اصلی از این موضوع واگذاری و کوچک‌سازی فعالیت‌های دولتی است و امیدواریم سطح این کار در طول سال و کل کشور گسترش پیدا کند.

پس از سخنان قبادی تفاهم‌نامه به امضای حمید قبادی رئیس کارگروه مد و لباس کشور، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی فاضلی رئیس بنیاد اصناف و اتاق اصناف ایران و سید منصور حسینی معاون فرهنگی اجتماعی اتاق اصناف رسید.

طی این تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره مد و لباس از دوره پنجم بر عهده اتاق اصناف خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار