تغییر و تحول در حوزه آموزش پزشکی بسیار سخت است و باید با احتیاط انجام شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: حتما بایستی آموزش پزشکی از کمی به سوی کیفی شدن تغییر جدی پیدا کند.

وی افزود: طول دوره‌ ها بایستی اقتصادی باشد و از وقت دانشجویان حداکثر استفاده شود و دانشجویان در رشته‌های پزشکی در کنار دانش مهارت کافی هم کسب کنند.

هاشمی ادامه داد: آموزش تربیت نیروی انسانی کار اصلی ماست، در کنار خدماتی که در حوزه بهداشت و درمان داریم. البته تغییر و تحول در این حوزه سخت است و بایستی با احتیاط انجام شود.

هاشمی در ادامه افزود: در طول 1سال گذشته مطالعات زیادی انجام شده مشارکت جویی از افرادی که صاحب نظر و دست اندر کارند انجام شده و  12بسته تحولی تعریف شده است همچنین اقدامات اجرایی اولیه آن در طول چند ماه گذشته توسط معاونین دانشگاههای علوم پزشکی انجام شده است.

هاشمی در خصوص زمان اجرای طرح تحول آموزشی گفت: امیدواریم همانطور که قول داده بودیم از مهرماه امسال عملا این کار بعد از پایان این گردهمایی معاونین آموزشی دانشگاه‌ها آنچه را تدوین شده است بتوانند در صحنه عمل هم اجرا کنند و شاهد آثار سودمند آن در فارغ التحصیلانی باشیم که در غالب روشهای نوین و تغییرات آموزشی ایجاد شده در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

وزیر بهداشت در خصوص ایجاد دانشگاه های جدید در کشور گفت: تصمیم خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده طرح آمایش سرزمینی در حوزه دانش‌علوم پزشکی است، بدین ترتیب که دیگر گسترش بی‌رویه در تاسیس دانشگاه های جدید وجود نخواهد داشت و ما به همین دانشگاه‌های موجود محدود خواهیم بود.
 
قاضی زاده هاشمی در ادامه از مدیریت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت استانی خبر داد و گفت:با استقرار طرح آمایش سرزمینی در حوزه دانش علوم پزشکی، در هر استان یک دانشگاه ملی خواهیم داشت، که بقیه ی دانشگاه‌ها بایستی با آن هماهنگ باشند. ما امروز بیش از 56 دانشگاه علوم پزشکی و تعداد قابل توجهی دانشکده داریم اینها خلاصه می‌شوند در تعداد استان‌های کشور که در نهایت در قالب 10 قطب در سراسر کشور خدمات آموزشی و همچنین بهداشتی و درمانی را ارائه کنند.
وی ادامه داد: این باعث خواهد شد که ما بتوانیم دانشگاه‌های ماموریت محور داشته باشیم و دیگر شاهد اتلاف انرژی و منابع در دانشگاهها نباشیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که وضعیت دانشگاههای موجود در قطب های 10 گانه ادغام یا تعطیل می شوند، گفت:
همه دانشگاه‌ها در کشور مانند گذشته وجود خواهند داشت و از لحاظ مالی و اداری به صورت مستقل اداره می شوند، ولی می‌توان گفت همه دانشگاهها برنامه‌هایشان را در قالب 10 قطب مدیریت  می کنند. 

هاشمی در خصوص قطب های 10گانه در کشور افزود: این 10 قطب در مراکز استان‌های مهم کشور مستقر خواهند شد و در چند روز آینده اسامی آنها در سایت وزارت بهداشت اعلام می شود. 

قاضی زاده هاشمی در پایان در خصوص ظرفیت جذب دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گفت: در سال های گذشته به اندازه‌ی کافی جذب دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری صورت گرفته شده که در حال حاضر چیزی که ذهن ما را بیشتر به خود مشغول کرده ایجاد شغل برای بعد از فارغ‌ التحصیلی این دانشجویان است. تفاوت وزارت بهداشت با وزارت علوم تحقیقات و فناوری این است که ما افرادی را که تربیت می‌کنیم یا برخی از دانشگاه‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند، امیدواریم توجه کنند به خصوص دانشگاه‌هایی که ماموریت این را ندارند این کار را متوقف کنند، که افرادی که در رشته‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند بعد از پایان دوره تحصیلی از وزارت بهداشت مطالبه ی شغل می‌کنند. بنابر این ما توسعه‌ی کمی نخواهیم داشت مگر اینکه در بعضی از موارد به دلیل اینکه ممکن است سهم شرکت کنندگان و علاقمندان سهمیه‌ی آزاد کاهش پیدا کند مجبور به افزایش کمی ظرفیت‌ها باشیم. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۴
افزایش مراکز کاردانی به کارشناسی رادیولوژی خصوصا استان کرمان که ندارد
بازنشستگی بیست سال و اجرای حق اشعه 50%پرتوکاران و دادن معوقات تا شاید مرهمی بر زخم مالی این قشر باشد
تخصیص کارشناسی ارشد رادیولوژی به رشته های علوم پزشکی
اجرکم عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۴
سلام و عرض ادب
لطفا پرتوکاران را از این وضعیتی ک هستن نجات بدین
هم امکان تحصیلات تکمیلی رشتشون رو فراهم کنید هم اینکه وضعیت حق اشعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
با سلام لطفا با تاسیس کارشناسی ارشد در رشته ی تصویر برداری در استان موافقت فرمایید.با تشکر
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
سلام؛

✅ با تاسیس رشته کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی استان ها موافقت کنند.
✅ وزارت بهداشت روز جهانی رادیولوژی(17 آبان) را گرامی بدارد و در این روز به وعده های خود برای پرداخت حق اشعه پنجاه درصد؛ افزایش ضریب کارانه پرتوکاران؛ بازنشستگی مشاغل سخت با سابقه بیست سال و تاسیس رشته های تحصیلات تکمیلی برای پرتوکاران عمل کند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
اقای دکتر هاشمی، در این میان به پرتوکاران سراسر کشور واقعا داره ظلم میشه اگه لطف خقشونو بهشون برگردونیین ممنون میشیم....
1.اامکان ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی از کارشناسی به بالاتر
2.دادن حق اشعه به پرتوکاران عزیز با روش صحیح وآن چیزی که حقشان هست نه به صورت وضعیت اسف بار کنونی
پیشاپیش از زحمات شما کمال تشکر را داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
براستی آیا این همه رشته های جور واجور توی کشور مورد نیاز است فارغ النحصیل بیکار با سطح توقع بالا چه دردی از جامعه دوا می کند کیفیت آموزش با این همه دانشگاه افت شدیدی داشته و افزایش دانشگاهها و مقاطع تحصیلی بالا جزذافت شرایط آموزش در کشور سودی داشته است؟ حالا عدهای از دوستان خواهان راه اندازی رشته تصویر برداری هستند مگر در بیمارستان ها جایی برای این رشته باز شده است که این رشته تحصیلی را دز ایران راه بیندازیم آخرش با یک سطح توقع بالا اگر کار گیرش بیاید باید به عنوان تکنولوژیست رادیولوژی کار کند. مگر آن هایی که فوق لیسانس ام آر آی گرفتند حالا عضو هیات علمی هستند غالبشان به عنوان کارشناس رادیولوژی کار می کنند فقط برای یک تعدادی اعضا هیات علمی دانشجوی کارشناسی ارشد تولید شد کمی واقع بین باشید مدرک تحصیلی سواد و کار ایجاد نمی کند دردی هم ازمملکت دوا نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
سلام وزیر محترم باید ۱۷ابان راروز رادیولوژی راگرامی بدارد وبازنشستگی ۲۰سال رادیولوژی سختی شرایط کار در رادیولوژی ۵۰درصد حق اشعه که ازسال ۱۳۸۸بلاتکلیف مونده است .ازوزیر محترم عاجزانه خواهشمندیم این مسئله راحل کنه
آخرین اخبار