قزوین؛

کنترل صددرصدی طاعون نشخوارکنندگان در قزوین

بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان در استان قزوین کنترل شد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان ازقزوین؛مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: این بیماری با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست با دامپزشکی استان به صورت 100 درصد کنترل شد.

بهمن نقیبی افزود: برای کنترل طاعون نشخوارکنندگان، بازدیدهای مشترک و اقدامات پیشگیرانه توسط کارشناسان در مورد دام ها و حیات وحش مناطق حفاظت شده استان صورت گرفت.

بازدیدهای منظم و یک روز در میان از چراگاه ها و زیستگاه ها، واکسیناسیون گسترده دام اهلی و سمپاشی و ضد عفونی مناطق مرتبط با دام وحشی از فعالیت های این حوزه بود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان (پی پی آر) اولین بار در کشورهای آفریقایی شناسایی شد و تا کنون در دام های اهلی و حیات وحش کشورهای مختلف منطقه از جمله کویت، عربستان، قطر، پاکستان، هندوستان، تاجیکستان، ترکیه و اردن مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: این بیماری با قدرت سرایت بالا از طریق مدفوع، ترشحات دهان، بینی، چشم، سرفه، عطسه، آب مصرفی و علوفه دام های آلوده منتقل می شود.

تب بالا، کاهش اشتها، ترشحات چشم، بینی، دهان، و وجود زخم هایی در ناحیه دهان از نشانه های این بیماری در دام هاست؛ در مراحل بعدی دستگاه تنفسی دام درگیر و در نهایت به علت تغذیه نکردن، تلف می شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.