«در میان دیوارهای شهر» مستندی است که به بررسی مشکلات و مسائل مختلف هنرمندان عراقی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب گذشته نشست خبری و اکران فیلم مستند «در میان دیوارهای شهر» به کارگردانی مهدی نادری در گالری آرته برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از هنرمندان و مخاطبان حضور داشتند که بعد از پخش فیلم، در جلسه نقد و بررسی به صحبت‌های مهدی نادری راجع به فیلم گوش کردند.

مهدی نادری کارگردان فیلم گفت: خیلی غریزی و احساسی به سمت ساخت این اثر مستند رفتم، چون در کل مخالف یادگیری آکادمیک و اجرای آن در فیلم‌‌سازی به خصوص فیلم مستند هستم.

وی افزود: اعتقادم این است که باید به مسائل بیرون اطراف خود دقت کنیم تا آن‌ها دغدغه ما شوند که با توجه به مسائل عراق و جنگ‌های متوالی در آن و به وجود آمدن گروه داعش، وظیفه خود دانستم که راجع به آن‌ها فیلم بسازم.

وی ادامه داد: بعد از ساخت فیلم «بدرود بغداد» و سفر کاری که به بغداد داشتم، کم کم از گروه همراه و مسیر سینمایی کار جدا شدم و به سراغ جزئیاتی که در بغداد اتفاق می‌افتاد رفتم.

نادری عنوان کرد: بغداد بستر بزرگان هنرمندی است که در طول تاریخ ثابت شده هستند، هنرمندانی که آثار آن‌ها زبانزد خاص و عام و قابل تامل و توجه است. این باعث شد که فارغ از هر چیز و به طور عادی دوربینم را روشن کنم و کم کم وارد مکان‌های مختلف هنری آنجا شده و مستندی را تهیه کنم.

این کارگردان اظهار داشت: در بغداد به زبان‌، موسیقی، معماری، هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و فجایع داعش پرداختم و این مستندی که شاهد آن بودیم، نتیجه تلاش من در آنجاست که امیدوارم بتوانیم از طریق این فیلم حرف‌های جهانی بزنیم و مشکلی از مشکلات کشور عراق رفع کنیم.

در ادامه نادر مشایخی عنوان کرد: فیلم «در میان دیوارهای شهر» هیجان بسیاری داشت اما در میان این هیجانات صحنه‌ها و مسائل ظریف و لطیفی در آن دیده می‌شد.

وی افزود: مطلب مهم دیگر ریتم فیلم بود که بسیار عالی است؛ چرا که در عین به وجود آمدن احساس تنهایی از دیدن آن همزمان در جاهایی از فیلم شلوغی را می‌بینیم و این تقابل شلوغی و تنهایی در روح انسان و مخاطب بسیار دیدنی‌ است.

مشایخی عنوان کرد: برای خودم هیچ وقت این امکان به وجود نیامده بود که فاجعه را این گونه احساس کنم که خوشبختانه در این فیلم اتفاق افتاد و به زبان هنر به بهترین شکل در این فیلم مشاهده کردیم؛ چرا که بیان فاجعه به شکل عادی خود غیرممکن است.

گفتنی است؛ «درمیان دیوارهای شهر» روایتی از زندگی هنرمندان عراقی است که مهدی نادری به عنوان کارگردان توانسته تا حدود زیادی با یک موسیقی آرام و دلنشین به آن بپردازد و نظر مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کرده و جزو هنرمندانی باشد که به معضلات کشور جنگ‌زده عراق پرداخته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.