«حمید فرخ نژاد» دبیر افتخاری جشنواره منطقه‌ای اروند گفت: وزارت نفت با منبع درآمد منطقه آبادان و خرمشهر توجهی به زیر ساخت‌های فرهنگی آن منطقه ندارد

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، نشست رسانه‌ای پنجاه و دومین جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان اروند، با حضور «حبیب ایل بیگی» رئیس هیات مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوان، «همایون قنواتی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، «حمید فرخ نژاد» دبیر افتخاری جشنواره منطقه‌ای اروند، «سید مرتضی نعمت زاده» معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند و «بهروز نشان» قائم مقام جشنواره منطقه‌ای اروند، ظهر امروز و با حضور اصحاب رسانه در انجمن سینمای جوان برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست حبیب ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان در خصوص نحوه برگزاری و سابقه جشنواره منطقه‌ای گفت: سومین جشنواره منطقه‌ای در سال 93 برگزار می‌شود که با وجود مشکلات بودجه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و منطقه آزاد اروند از برگزاری این جشنواره حمایت کردند.
 
وی ادامه داد: پنج شنبه 30 بهمن با حضور هنرمندان جشنواره منطقه‌ای اروند در مشعر شهدا آبادان با حضور فیلمنامه نویسان، فیلمسازان و عکاسان افتتاح خواهد شد.
 
ایل بیگی افزود: در این جشنواره با ارسال آثار خود از استان‌هایی چون خوزستان، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، یزد، اصفهان، هرمزگان، قم، البرز و سمنان میزبان 11 استان هستیم که در هریک از این استان‌ها 20 دفتر انجمن سینمای جوان حضور دارند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن سینمای جوان اظهار داشت: آیدا پناهنده، حمیدرضا اردلان، محمدعلی باشه آهنگر، مهدی جعفری و مهدی نادری در بخش فیلم و رضا مقصودی، فرهاد توحیدی و انسیه شاه حسینی در بخش فیلمنامه و محمد ستاری، محمدرضا چای فروش و یلدا معیری در بخش عکس آثار برگزیده مسابقه را داوری کردند.
 
مدیر عامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: 430 فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان 78 فیلم برای مسابقه حضور خواهند داشت، در بخش عکس از 1003 قطعه عکس به دبیرخانه ارسال شده که 43 تک عکس و 1 مجموعه شامل 7 قطعه عکس است در نمایشگاه عکس جشنواره اروند به نمایش گذشته می‌شود و در بخش فیلمنامه نیز از 250 فیلمنامه 13 اثر شامل 10 اثر با موضوع آزاد و 3 اثر اقتباسی در بخش مسابقه جشنواره حضور خواهند داشت.
 
این بیگی تصریح کرد: نشست‌های تخصصی با حضور هنرمندان مطرح کشور نیز از دیگر برنامه‌های جشنواره است.
 
همچنین نشست‌هایی با عنوان مستند اجتماعی در محیط شهر با حضور محمد مهدی رحیمیان، کارگاه ایده پردازی با حضور بهنام صدیقی و نشست عکاسی دفاع مقدسی با حضور محمدحسین حیدری و علیرضا کریمی صارمی برگزار خواهد شد.
 
در ادامه مراسم حمید فرخ نژاد بازیگر و کارگردان سینما بیان کرد: خوشبختانه شاهد یک حرکت فرهنگی خوب در منطقه‌ی جنوب ایران منطقه خرمشهر و آبادان هستیم، چرا که زیر ساخت‌های فرهنگی که زمانی در گذشته نه چندان دور قطب فرهنگی و ادبی ایران بود بعد از جنگ از بین رفته است.
 
وی ادامه داد: خوشحال هستم از اینکه جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در آبادان و خرمشهر برگزار می‌شود. زمانی که دبیر افتخاری در جشنواره منطقه‌ای اروند به من پیشنهاد شد، استقبال کردم چون آن منطقه زادگاه خودم است.

فرخ نژاد با اشاره به زمان برگزاری جشنواره از تاریخ 30 بهمن تا 4 اسفند، اظهار داشت: سعی کردیم اتفاق خوبی را در جشنواره رقم بزنیم و علاوه بر حضور پرشور جوانان از چهره‌‌های کمتر دیده شده نیز استفاده کردیم و آن‌ها نیز با شنیدن دو عنصر جوانان و جنوب با کمال میل پذیرفتند در این جشنواره حضور داشته باشند.

این بازیگر سینما با بیان مژده به جوانان شرکت کننده در جشنواره، اظهار داشت: امسال اساتید سینمای ایران چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و محمود کلاری قبول کردند تا برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌ی فیلم را بر عهده داشته باشند.

وی ضمن اشاره به فرصت مناسب برای انتقال دانسته‌های بزرگان سینما به جوانان فیلمساز، اظهار داشت: غلامرضا ارجمندی مسئول صندوق توسعه هنر وعده‌هایی را به ما دادند که اتفاق خوبی برای کل سینماگران سینمای جوان خواهد بود و در اختتامیه این خبر خوب عنوان خواهد شد.

فرخ نژاد گفت: در اختتامیه این جشنواره از محمدعلی باشه آهنگر، عبدالحسین برزیده، جاسم فروزان پور، دانش اقبال شاهی و خانواده شهید بهنام محمدی تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین آخرین ساخته عباس کیارستمی در حوزه فیلم‌های کوتاه در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود.

این بازیگر بیان کرد: این جشنواره فرصت خوبی برای جوانان است.

فرخ نژاد در ادامه صحبت‌های خود ضمن انتقاد از مسئولان، افزود: مسئولان فقط شهریور به شهریور به آبادان می‌آیند و با گرفتن عکس، بیان خاطرات گذشته و برگزاری یادمان‌های مختلف هفته دفاع مقدس خود را به در می‌کنند.

وی ادامه داد: به آبادان و خرمشهر ظلم شده و باعث سرافکندگی است که بعد از گذشت 25 سال از جنگ، این دو شهر هنوز جنگ زده است و از 21 سینمای حاضر در این شهرها، فقط یک سینمای فعال دارد.

فرخ نژاد افزود: وزارت نفت با تامین منبع درآمد خود از این منطقه گوشه چشمی به زیر ساخت‌های فرهنگی این شهر ندارد و این باعث سرافکندگی است که جمعیت آبادان تا سال 56 نصف شده و دلیل بوجود آمدن این اتفاق به خاطر نبود زیر ساخت‌های فرهنگی و رفاهی است.

وی ضمن اشاره به این نکته که متاسفانه مردم آن منطقه و اقلیم فراموش شدند، افزود: جای تاسف دارد وزارت نفت با حصار کشیدن به دور خود کاری با آن منطقه نداشته، چرا بعد از گذشت 25 سال، سینماهای این شهر تبدیل به پارکینگ و یا مخروبه شده است.

وی ادامه داد: امیدوارم اصحاب رسانه با حضورشان در جشنواره باعث جلب توجه مردم به آن منطقه شود، چرا که این شهر خسته و زخم دیده نیاز به درمان دارد.

این بازیگر تصریح کرد: از منطقه آزاد اروند تشکر می‌کنم که این اتفاق فرهنگی را در آنجا رقم زده است.

وی ادامه داد: وزارت نفت برای زیر ساخت‌های فرهنگی شهر آبادان و خرمشهر چه کاری انجام دادند؟ مدیران این منطقه در این خصوص باید پاسخگو باشند.

این بازیگر گفت: چرا شهرک سینمایی دفاع مقدس را در منطقه آبادان و خرمشهر احداث نمی‌کنیم، در صورتی که آن‌جا پتانسیل و ویژگی‌های مشترک سینمایی را دارد؟

وی تصریح کرد: وقتی که زیر ساختی وجود نداشته باشد، نیروهای نخبه و موثر به دلیل نبود امکانات لازم برای پیشرفت به شهرهای بزرگ نقل مکان می‌کنند. تقویت زیر ساخت‌ها وظیفه سیاست گذاران فرهنگی است.

در ادامه، ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان افزود: در سال گذشته مسئولیت انجمن سینمای جوانان ایران را بر عهده گرفتم، دفتر آبادان تعطیل بود و به مرور با فعال کردن این دفتر، برای هنرجویان آبادان امکانات مناسبی را پیش بینی کردیم.

در ادامه نشست همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان بیان کرد: خوزستان در نسل‌های مختلف سینمای ایران در حوزه‌های هنری حضور خوبی داشته است و در آینده هم امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: سینمای جوان یک گنجینه برای پرورش، تربیت و کشف استعداد جوان در سینمای ایران است. در این چند سال اخیر نیز افراد حرفه‌ای از آموزش دیدگان در حوزه‌های مختلف انجمن سینمای جوان حضور پیدا کردند.

قنواتی ضمن تشکر از حمایت‌های منطقه آزاد اروند، افزود: بخش عمده جوانان آبادان و خرمشهر علاقه مند به تولید فیلم هستند امیدوارم چنین برنامه‌هایی بتواند به رونق سینما و تولید فیلم و توسعه سالن‌های سینما کمک کند.

همچنین مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند گفت: دو شهر آبادان و خرمشهر در عرصه تاریخ و قلب‌های مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارند، این دو شهر حق بزرگی بر گردن مردم ایران داشته که آن‌ها توانستند سرنوشت جنگ را به نفع مردم ایران تغییر دهند.

نعمت زاده اظهار داشت: هنر در آبادان و خرمشهر ریشه تاریخی دارد، چرا که اولین شهری است که سینما در آن احداث شد.

وی ضمن اشاره به آغاز برنامه‌های متنوع در این شهر اظهار داشت: برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف سینمایی را خواهیم داشت و امیدوارم این دو شهر جایگاه هنری خود را پیدا کند.

گفتنی است؛ در پایان نشست از پوستر و تندیس پنجاه و دومین جشنواره منطقه‌ای اروند رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار