جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس می تواند امکانی برای دیده شدن بهتر و بیشتر آثار به وسیله مخاطبان و صاحب نظران باشد.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز آخرین روز برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس است. جشنواره‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان سینمایی می تواند راهی باشد برای معرفی جوانان علاقه‌مند به عرصه تصویر و سینما و از سوی دیگر فضایی را برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با آثار تصویری فراهم آورد. اما به هر حال باید به این نکته توجه داشت که برگزاری هر جشنواره در کنار مزیت‌هایی که دارد، کم و کاستی هایی هم می تواند داشته باشد و شاید در این باره متخصصان امر بهتر بتوانند نظر دهند. به همین منظور با برخی از هنرمندان و دست‌اندرکاران عرصه سینما و تصویر به گفتگو نشستیم و بسته گزارشی را پیرامون جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس تهیه کردیم که در ادامه می خوانید:


برگزاری جشنواره و توجه به هنرمند نتایج خوبی دارد

داود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مهمترین نتیجه فیلمسازی این است که اثر فیلمساز را مردم ببینند و اگر من برای جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس دعوت و تقدیر شدم، به دلیل این است که کار من دیده شده و این خودش یعنی تأثیری که من در فرهنگ و فیلمسازی داشته‌ام.

وی با بیان این مطلب افزود: دیده شدن اثر فیلمساز توسط مردم، موجب انرژی و انگیزه بیشتر می‌شود تا در آینده کار‌های بهتر و مؤثرتر را ارائه دهند و به آثار با کیفیت‌تر فکر کنند.

میرباقری در خصوص لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای عنوان کرد‌: اگر برگزاری جشنواره همیشه خوب است، گردهم آمدن‌ها، تقدیر‌ها و تشکر‌ها از هنرمندان و... به نظر من مشوق خوبی برای آن‌هاست.

دیده شدن هنرمند و اثرش در کارهای بعدی او اثر مثبت دارد و تجربه این سال‌ها نشان داده که برگزاری جشنواره و توجه به هنرمند نتایج خوبی دارد.

کارگردان «شاهگوش» در ادامه اظهار داشت: اینکه کار‌های من را مردم ببینند و روی آن‌ها اثر بگذارد کافی است. اصل کار من ارتباط با مردم است و اینکه اثر من در خانه مردم باشد و دیده شود و باعث فضا و جریان‌سازی شود، همین امر باعث لذت معنوی من می‌شود.

وی با اشاره به مجموعه «سلمان» گفت: منتظرم تا شرایط مهیا شود تا سریال «سلمان» را بسازم. این مجموعه 10-15 سال از من انرژی و وقت گرفته است. سال‌ها صبر کردم و باز هم صبر می‌کنم تا شرایط تولیدش فراهم شود. این مجموعه همانطور که از نامش پیداست، در مورد سلمان فارسی از اصحاب پیامبر است.


فیلم‌های ویدئویی بنیه صنعت تصویر را در کشور و جهان تقویت کند

منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت و نقش جشنواره‌هایی مثل جشنواره یاس گفت: سینما در سال چیزی حدود 100 اثر دارد. ولی در بخش تله فیلم و سینمای ویدئویی تولید بسیار بیشتر است.

وی با بیان این مطلب افزود: فکر کنم تعداد سینماهای ما 250 عدد باشد ولی وقتی فیلم‌ها به شکل ویدئویی و دیجیتال عرضه می‌شود، در تمام کشور توزیع می‌شود و اهمیت این بخش از سینما کم نیست.

محمدی در ادامه بیان کرد: با این حال جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس باید قوی‌تر و محکم‌تر برگزار شود و هر سال بهتر از سال قبل باشد.

این تهیه‌کننده در خصوص رقابت سینمای خانگی با تلویزیون اظهار داشت: فکر می‌کنم تقابلی بین سینمای خانگی و تلویزیونی وجود نداشته باشد. بلکه سینمای خانگی یک ظرفیت رسانه‌ای است که می‌تواند مکمل رسانه‌های مختلف باشد. طبیعتاً محصول این بخش از سینما را تلویزیون خریداری و پخش می‌کند. این بخش مکمل می‌تواند بنیه صنعت تصویر را در کشور و جهان تقویت کند.

وی در خصوص تمایل تهیه‌کنندگان به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی گفت: حمایت تهیه‌کنندگان بستگی به موقعیت آن‌ها دارد. اگر از بخش خصوصی حمایت شود، تهیه‌کننده هم تمایل پیدا می‌کند در این بخش سرمایه‌گذاری کند. چون در نهایت تلویزیون فیلم‌های پخش خانگی را خریداری می‌کند و قابلیت پخش در رسانه‌ ملی هم پیدا می‌کند.


هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند

علی روئین‌تن کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص گسترش شبکه خانگی و رقابت آن با تلویزیون گفت: رقابتی بین پخش خانگی و تلویزیون نیست. تلویزیون ثابت کرده که همیشه برای آثار خوب خود مخاطب همیشگی دارد و این کار موازی کاری محسوب نمی‌شود.

وی افزود: هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون به رقابت بپردازد، اما حرف‌هایی که نمی‌توان در تلویزیون مطرح کرد در این بخش قابل بیان است. اگر تلویزیون برای تبلیغ و پخش این فیلم‌ها کمک کند، باعث آشتی این دو بخش خواهد بود.

روئین‌تن اظهار داشت: تأثیر رسانه‌های تصویری و ویدئو رسانه‌ها بسیار فراگیر است. البته باید این بخش بالنده و آسیب‌شناسی شود تا با رفع ضعف‌ها و نواقص به صنعت تصویر کمک کند.

وی با اشاره به موانع سینما رفتن مردم گفت: با توجه به درگیری‌ها و تنگناهای زمانی، برای بشر امروزی که زمانی برای سینما رفتن ندارد، تقویت این بخش می‌تواند مفید باشد.

این کارگردان اظهار داشت: امروزه همه در خانه خود سینمای خانگی دارند. چون همه وقت رفتن به سینما و تماشای فیلم را ندارند و با کمبود زمان که بشر معاصر درگیر آن است باعث می‌شود فیلم‌های ساخت سینمای ایران به این وسیله دیده شوند. در زمان ما مقوله‌ سینمای ویدئویی بسیار مهم است.


جشنواره یاس نشانه رشد فرهنگی مسئولان و هنرمندان است

مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نتایج برگزاری جشنواره فیلم ویدئویی یاس گفت: جشنواره فیلم ویدئویی یاس با همین قدم‌های رو به جلو می‌تواند جشنواره مهمی شود و با پیدا کردن جایگاه خود و حفظ آن به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شود.

وی افزود: این جشنواره و آشنایی مهمانان خارجی با استان‌ها و فرهنگ و هنر ما نشانه رشد فرهنگی مسئولان و هنرمندان کشور ماست؛ چون ارتباطات اینگونه موجب پیشرفت کشور می‌شود.

مظفری در ادامه عنوان کرد: این تعامل حتی باعث ایجاد اشتغال و شناخته شدن هنرمندان ما در کشور‌های دیگر هم می‌شود. چه بسا سفارش اثر داده شود و هنرمندان و فیلمسازان ما مشغول به کار شوند. این تعاملات در نهایت موجب می‌شود این جشنواره در حد یک جشنواره بین‌المللی مطرح شود.

این بازیگر در خصوص مراسم بزرگداشت خود در این جشنواره اظهار داشت: این بزرگداشت تولدی دیگر است. ای کاش از این اتفاقات هم در میانسالی و هم در کهنسالی هنرمندان بیفتد.


ضعف‌های جشنواره‌ یاس کمتر از دیگر جشنواره‌های سینمایی است

همایون ارشادی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس گفت: آشناسازی مردم غیر تهرانی با سینما می‌تواند یکی از اهداف این جشنواره یاس باشد. در این جشنواره یک سری اطلاعات جامع در مورد مسائل مختلف سینما رد و بدل می شد و برای مردم غیر سینمایی هم مفید است.

این بازیگر در ادامه عنوان کرد: در این حوزه یک بخش به نام هنر و تجربه وجود دارد که به نظر من جشنواره فیلم ویدئویی یاس، تلفیق هنر و تجربه برای فیلم‌سازانی که علاقه‌مند به سینما هستند است. امیدواریم کمیت و کیفیت با هم رشد کنند و فقط کمیت بالا نرود.

وی با اشاره به اینکه باید رقابت در عرصه سینما وجود داشته باشد، گفت: رقابت باعث بالا رفتن کیفیت می‌شود ولی در این‌گونه جشنواره‌ها معمولاً کیفیت و کمیت با هم بالا می‌رود، چون فضای رقابتی ایجاد می‌شود و این گونه جشنواره‌ها باید در تمام استان‌ها و سراسر کشور برگزار شود. الان مثلاً سیستان و بلوچستان هیچ خبری از این جشنواره ندارد.

ارشادی بیان کرد: شهری به این زیبایی و بزرگی حیف است که یک سینمای با کیفیت ندارد. اما ویدئو مزیتی که نسبت به سینما دارد این است که باعث می‌شود اگر سینما هم نباشد، مردم بتوانند با دیدن ویدئو فیلم‌ها را ببیند. صنعت ویدئو در کنار سینما می‌تواند باشد ولی بعضی فیلم‌ها باید بر پرده بزرگ سینما دیده شود.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار