مدیرعامل آب و فاضلاب کشور از واگذاری 50 طرح فاضلاب به بخش خصوصی خبر داد و گفت: در حال حاضر در 260 شهر طرح فاضلاب و شبکه تصفیه‌خانه اجرا می‌شود.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص طرح آب و فاضلاب اظهار داشت: در اجرای این طرح عقب‌ماندگی دیرینه داریم به طوری که در حال حاضر حدود 44 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش فاضلاب هستند و متأسفانه این عدد در روستاها بسیار پایین است .

وی تصریح کرد: زمانی که ما به صورت متعارف آب را مصرف می‌کنیم فاضلاب از طریق چاه‌های جذبی دفع می‌شوند که بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کند.

جانباز افزود: آلودگی سفره‌های زیرزمینی یکی از این مشکلات است در حالی که در دنیا با سیستم‌های متعدد در تصفیه فاضلاب آلاینده‌های نیترات و فسفر حذف و بعد در منابع آبی به مصرف می‌رسد.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در کشورمان روش‌های متعددی برای تصفیه‌خانه به کار گرفته شده است اظهار داشت: این روش‌ها از جمله استفاده از انرژی نو و مدرن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در 260 شهر طرح فاضلاب و شبکه تصفیه‌خانه اجرا می‌شود همچنین حدود 50 طرح آن توسط بخش خصوصی قرار است اجرایی شود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرای سامانه را داشته که نسبت به هزار و 100 شهری که خدمات‌رسانی می‌کنیم عدد بسیار کمی است.

جانباز تصریح کرد: در شهر تهران طی سال‌های گذشته با تعریف فرآیندهای جدید و مدل‌های مالی جدید سرعت در اجرای طرح فاضلاب را داشتیم به طوری که در تهران از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه دنیا استفاده شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: یکی از ایراداتی که برای اجرای طرح فاضلاب گرفته شده این است که همه فاضلاب‌ها در یک نقطه ارتفاعی جمع و تصفیه می‌شوند که در بازنگری جدید طرح فاضلاب تهران این تصفیه‌خانه تبدیل به 12 تصفیه‌خانه به صورت منطقه‌ای شده است.

وی ادامه داد: قرار است 12 منطقه تهران با تصفیه‌خانه بزرگ و در تعدای از نقاط دیگر تهران با تصفیه‌‌خانه محلی در مقیاس مجتمع مسکونی نسبت به تصفیه‌خانه بازچرخانی پساب اقدام شود که این امر علاوه بر کاهش هزینه باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار