بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی (رضوان)باحضور اعضای معاونت هنری استان در منزل مرحوم محسن حاجی حسنی کارگر آغازمی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن اعلام خبر برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی(رضوان) ) از 16 تا 20 مهرماه گفت: در کنار بخش مسابقه جشنواره، بخشی برای نمایشنامه نویسی و بخشی هم به عنوان بخش تجربه ها اضافه کردیم.

ناصر نبی زاده افزود: بخش تجربه ها را به عنوان آثاری که میتوانند آینده جریان تئاتر خراسان را رقم بزنند ارزیابی میکنیم و بخش نمایشنامه نویسی را با توجه به کمبود متن های خوب و قوی در کشور اضافه کردیم که امیدواریم در جشنواره های آینده این بخش به صورت مستقل برگزارشود.

وی نکته های شاخص این جشنواره را فراخوان زودهنگام جشنواره در اوایل فروردین و برگزاری اجراهای عمومی همه نمایش ها دانست و افزود: با توجه به تغییر ساختار جشنواره اجراهای خام از بین رفته و آثار باکیفیت تری ارائه میشود.

هیچ کدام از تئاترهای مشهد در سالن اصلی به روی صحنه نمی روند

دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: از بین 83 اثر ثبت شده در دبیرخانه ،9 اثر به بخش اصلی مسابقه و 7 اثر به بخش تجربه ها راه پیداکرده اند که از بین 16 اثر تناسب مناسبی از 10 اثرمشهد و 6 اثر بقیه شهرستان ها وجود دارد.

کیوان صباغ افزود: آثار شهرستان های نیشابور، کاشمر، خواف، تربت حیدریه، تربت جام، و سبزوار قرار است در این جشنواره به نمایش درآیند.

وی همچنین آثار فرستاده شده در بخش نمایشنامه نویسی را 20 اثر عنوان کرد و افزود: از بین این آثار، دو اثر برگزیده میشوند که آثاربرتر ضمن مجوز چاپ،اقدامات لازم برای تولید و به روی صحنه رفتن آن ها انجام میشود.

دبیر اجرایی جشنواره همچنین از نحوه عدالت در سالن های نمایش خبرداد و تصریح کرد: هر نمایش دو اجرا دارد که یکی اکران عمومی است و دیگری مختص داوران و شرکت کننده های جشنواره که امسال هیچ کدام از تئاترهای مشهد در سالن اصلی به روی صحنه نمی روند.

صباغ همچنین به جوایز جشنواره اشاره کرد و افزود: دو اثر برگزیده هرکدام 15 میلیون ریال دریافت میکند و معاونت فرهنگی شهرداری هم به دو اثری که انتخاب میکند تا سقف 5 میلیون تومان کمک های مالی میکند.

وی درباره فروش بلیت و عواید آن گفت: بلیت های جشنواره به صورت اینترنتی 8 هزار تومان و خرید از گیشه 10 هزار تومان است که 40 درصد متعلق به گروهها و 60 درصد متعلق به برگزارکنندگان جشنواره است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد از کمک دو سالن خصوصی به برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در دو سالن استاد انوشیروان ارجمند و شمایل هم تئاترها به روی صحنه میروند.

صدرا مذهب گفت: کارگردانی اختتامیه را بر عهده آقای برجسته گذاشته ایم و با توجه به نزدیک شدن محرم رنگ و بوی محرمی دارد.

مشاور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین به برگزاری دوره فشرده کارگردانی و بازیگری دکتر قطب الدین صادقی اشاره کرد و افزود: هر روز صبح در طول برگزاری جشنواره کلاس های استاد صادقی برگزار میشود که این کلاس ها برای عموم آزاد است و گروههای شرکت کننده هم میتوانند از این کلاس ها استفاده کنند.

تئاتر های " شرم و دغدغه" ،"سردسیر"،"عطر تقلبی"،" پناهنده"،"اتاق انتظار"،"تب سرد به روی پیشانی داغ" همگی از مشهد و تئاتر اشباح (نیشابور)، طعم شیرین زخم ناسور کژدم سیاه (خواف)، سوفیای من (کاشمر) دربخش مسابقه به رقابت می پردازند.

تئاترهای " قلاده طلا برای یک سگ خانگی"(سبزوار)، "احیا"(تربت حیدریه)، "ما داریم بازی میخوریم"(تربت جام)، "آخرین رویا" و "آن سه نفر" و "روز عزیز مرده" و "برمودا" از مشهد به رقابت در بخش تجربه ها می پردازند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.