واردات بی رویه سال هاست که بلای جان تولید در ایران شده و هر چند شاید بتوان، دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را دوران سیاه واردات به کشور دانست که در آن روزها از سنگ قبر گرفته تا چادر نماز از چین، ترکیه، امارات و ... به کشور وارد می شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، واردات بی رویه سال هاست که بلای جان تولید در ایران شده و هر چند شاید بتوان، دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را دوران سیاه واردات به کشور دانست که در آن روزها از سنگ قبر گرفته تا چادر نماز از چین، ترکیه، امارات و ... به کشور وارد می شد، اما این روند همچنان ادامه دارد و حالا با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، ادامه ورود کالاهایی که توان تولید آن در کشور وجود دارد، کمی نگران کننده شده است.

به این ترتیب می توان گفت، در حالی که دولت می‌تواند با شناسایی صنایع با ارزش افزوده بالا‌تر و توجه به تولید، ثروت‌آفرینی و در مقابل از هر گونه واردات بی‌رویه نیز جلوگیری کند اما این مهم هنوز محقق نشده است.این در حالی است که با توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، بیم آن می رود که درهای واردات بیشتر و بیشتر به روی خارجی ها گشوده شود و هر چند چشم بادمی ها و ترک ها در این میان ضرر می کنند اما بازار خوبی برای کشورهای اروپایی و آسیایی ایجاد خواهد شد که نگرانی ها را برای مصرفی تر شدن جامعه ایرانی و کاهش بیشتر تولید افزایش می دهد.

طبق آمار اتاق بازرگانی ایران در ۱۱ماه سال گذشته به میزان ۴۶میلیارد و ۵۰۱میلیون و ۵۳۰هزار دلار از سایر کشورهای جهان کالا به کشور واردات شده است.

 واردات کالا از ۱۵۱ کشورجهان در حالی رخ می‌دهد که در مقابل این حجم واردات، میزان صادرات حدود ۲۹میلیارد دلار بوده است. طبق این آمار کشورهای چین، امارات و کره به ترتیبب بیشترین کالا‌ها را به ایران فرستاده‌اند.

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت جدید امید بر این بود که از حجم واردات به کشور که به گواه کار‌شناسان و بازار موجب نابودی تولید در بخش‌های کشاورزی و صنعتی شده است کاهش یابد اما این اتفاق رخ نداد.

در واقع با روی کار امدن دولت یازدهم و گذشت بیش از 2 سال از حیات آن نیز هنوز وضعیت تولید در کشور بهبود نیافته و درها به روی کالاهای خارجی مصرفی باز است به همین علت است که چادر مشکی چینی، برنج هندی و چای خارجی روانه بازاهای کشور می شود و کسی را یارای مقابله با ورود سنگ قبر چینی، چوب بستنی چینی و  پارچه ترکی نیست و همین روزها است که فرش ایرانی نیز از چین به کشور وارد شود!

آخرین آمارهای وارداتی چه می گویند؟

به تازگی نیز، بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 6 ماه سال جاری ، کالای بی ارزش و مصرفی مانند سنگ پا، کراوات، پاپیون، کلاه گیس، مو، ریش مصنوعی، میز بیلیارد، ساختمان پیش ساخته، پوشاک کامل، مبلمان، فلفل، عدس و ادویه وارد کشور شده است.

کل واردات کالا تا پایان شهریور 94 با تعداد 27 هزار و 572 ردیف تعرفه به وزن 17 هزار تن، ارزش ریالی 60 هزار میلیارد تومان و ارزش ارزی 20.8 میلیارد دلار بوده است.

جمع کل صادرات غیر نفتی 6 ماهه سال 94 در 12 هزار و 369 ردیف تعرفه به وزن 37.9 میلیون تن، ارزش 47.7 هزار میلیارد تومان (ریالی) یا 16.4 میلیارد دلار (ارزی) بوده است.

به این ترتیب به نظر می رسد هنوزهم واردات کالاهای غیر ضروری و کالاهایی که توان تولید آن در کشور وجود دارد، ادامه دارد و هنوز هم تمایل به واردات کالاها به مذاق سرمایه داران بیشتر خوش می آید تا تولید.

به عنوان مثال،بر اساس آمار منتشر شده،  از گمرک منطقه ازاد اروند (خرمشهر) در ردیف تعرفه 25131000 سنگ پا (pumicestone) به وزن 9 هزار و 722 کیلوگرم به ارزش 19هزار و 463 دلار یا ارزش 563 میلیون ریال وارد کشور شده است.

همچنین امسال از گمرک گناوه در ردیف تعرفه 62159000 کراوات, پاپیون و دستمال گردن کراواتی از سایر مواد نسجی غیر مذکور در جای دیگر به وزن 20 کیلوگرم، ارزش ریالی 3.5 میلیون ریال و ارزش دلاری 122 دلار وارد کشور شده است.

و در نیمه امسال از طریق گمرک گناوه در ردیف تعرفه 73194000 سنجاق قفلی و سایر سنجاقکها از آهن یا فولاد به وزن 1514 کیلوگرم، ارزش ریالی 108,067,415 و ارزش دلاری 3 هزار و 742 دلار به ایران وارد شده که همه این مثال ها نشان دهنده وضعیت بد کنترل واردات به کشور است.

با این تفاسیر می توان گفت، دولتی‌ها همچنان به جای واردات مواد اولیه و مواد خام و دستگاه‌های تولیدی که می‌تواند هم به اشتغال زایی، هم به تولید و صنعت و هم آمار صادرات کمک کند، همچنان اجازه ورود کالهای مصرفی که تنها موجب خروج ارزهای ارزشمند کشور می شوند را صادر می کنند و باید دید این روند تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود.

منبع: شفاف
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.