به گزارش روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، مصطفی بیگی با بیان اینکه تئاتر کودک و نوجوان باید با زبان مخاطب خود سخن بگوید، اظهار داشت: تئاتر کودک میتواند به فهم آموزههای اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، دینی و علمی به کودکان کمک کند.
وی با اینکه گاهی بعضی کارها تنها رنگ و لعاب دارند، اضافه کرد: به نظر من نمایش کودک کاری است که علاوه بر پیروی از قوانین و تکنیکهای کار، کودکانه و مطابق با افکار کودک باشد.
این کارگردان تئاتر کودک با اشاره به تکنیکها و خلاقیتهای موجود در تئاترهای کودک و نوجوان طی سالهای اخیر، اضافه کرد: کارهای مشاهده شده اخیر دیگر از سبکی که تنها دارای آهنگ و نور بود خارج شدهاند و با تکنیکها و روشهای روز پیش میروند.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر متعلق به کودک امروز است، ادامه داد: تئاتری که متعلق به کودکان امروز است میطلبد از روشهای امروزی برای انتقال مفاهیم و اهداف نمایش به کودک بهره بگیریم و در آینده نیز باید تکنیک و ایده دیگری به کار برد.
بیگی برگزاری جشنواره تئاتر کودک را به منظور انتقال مفاهیم دینی، اجتماعی، تربیتی، نشان دادن اسطورههای ملی با توجه به الگوپذیری کودک و تاثیرپذیری او از هنر تئاتر ضروری دانست.
وی با اشاره به جایگاه مخاطب در تئاتر کودک و نوجوان، یادآور شد: تئاتر کودک در سالهای اخیر مخاطب خود را پیدا کرده اما باز هم فرهنگسازی در این زمینه را میطلبد و این حرکت نیازمند یاری مسئولان است.
این کارگردان تئاتر کودک به سالنهای مملو از جمعیت در زمان برگزاری جشنواره و در کنار آن به سالنهای خالی نمایشهای تئاتر در همدان در طول سال اشاره کرد.
وی اضافه کرد: باید علت این تفاوت را بررسی کرد که آیا این ازدحام جمعیت در جشنواره ناشی از تبلیغات و یا فضای جشنواره است و یا علت دیگری دارد.
بیگی با بیان اینکه همدان یکی از قطبهای تئاتر ایران بوده و هست، ادامه داد: همدان سالها حرف اول را در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان زده است.
وی با اشاره به اینکه در تئاتر کودک باید فضای فانتزی و خیالی برای کودک تداعی و تجسم شود، افزود: هر چه اثر برای کودک محسوستر باشد باورپذیرتر است.
این کارگردان به تئاتر به عنوان هنری بسیار تاثیرگذار بر عموم مردم اشاره کرد و گفت: اتحاد و انسجام گروههای تئاتر و عوامل اجرایی در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان موجب شده جشنواره دارای فضایی کاملا تئاتری و صمیمی باشد.
وی با تاکید بر اینکه نقاط قوت و نیز نقاط ضعف در تئاتر باید شناسایی شود، گفت: باید تئاتر کودک ابتدا به صورت تخصصی دنبال مخاطب خاص خود و سپس به دنبال جذب عموم مردم باشد.
انتهای پیام/