معاون برنامه ریزی دانشگاه زنجان گفت:این دانشگاه با 40 سال تجربه اکنون چشم اندازهای جدیدی را برای خود ترسیم می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛رسالت ذاتی دانشگاه تحول و تحول سازیست به این مفهوم که این نهاد پویا با تربیت نیروهای کار آمد بستر را برا ی ایجاد یک جامعه توسعه یافته فراهم مینماید .اما این تحول آفرینی نبایستی دانشگاه را از باز نگری در خود دور سازد به طوریکه دانشگاه در طول تاریخ پیدایشش به جهت فرهیختگی و هوشمندی ذاتی خود دچار تحولاتی اساسی و زیر بنایی شده است.

این نگاه پویا محور دانشگاه ایزوله شده و فاصله گرفته از متن جامعه و دنیای صنعت را به مجموعه ای درارای ارتباط هوشمندانه و سازمان یافته بدل کرده است تا در جهت شناسایی و رفع نیازهای واقعی حرکت نماید.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) یونسکو در چشم انداز جهانی که برا ی آموزش عالی در قرن 21 ترسیم شده است، دانشگاه های نوین را اینگونه تعریف کرده است: دانشگاه جایگاهی است که در آن، مهارت های کارآفرینی در آموزش عالی به منظور تسهیل قابلیت های فارغ التحصیلان و جهت تبدیل شدن به ایجاد کنندگان کار، توسعه می یابد.

وقتی دانشگاه به چنین دنیایی قدم میگذارد در واقع به نسل سومیها پیوسته است به این نسل از دانشگاهها کار آفرین محور نیز گفته میشود.

بر این اساس از دانشگاه کارآفرین تعاریف متعددی ارائه شده است، ودر واقع به مفهوم کنش کارآفرینانه در ساختارها و دیدگاه های یک دانشگاه است. همیشه اینگونه نیست که وقتی از دانشگاه کار افرین سخن میگوییم به طور خالص در جهت سودجویی حرکت میکد و، یا اینکه یک دانشگاه سنتی هیچ وقت در صددسودجویی نیست، ولی باید با ید اذعان کرد که ویژگی منحصر به فرد دانشگاه کارآفرین، جنبه های اقتصادی، کارآیی و رقابت پذیری آن نسبت به سایر مدل های دانشگاهی است.

گیب که تجربه بررسی ادبیات دانشگاهی در اروپا و آمریکا را در تحقیقات خود دارد بر آن است دانشگاه ها هنگامی کارآفرین تلقی میشوندذ که از حداکثرسازی ظرفیتهایشان خود برای تجاری سازی ایده ها و ایجاد ارزش در جامعه نترسند و آن را تهدید مهمی برای ارزش های دانشگاهی تلقی نکنند و علاوه بر این نیاز بودجه ای آنها از منابع متنوع تری تأمین گردد یا به عبارت دیگر درآمد دانشگاه ها از منابع غیر عمومی افزایش قابل توجهی یابد.

از این دید دانشگاه صرفا مامنی برای یادگیری آموزه های تئوریک نیست؛ تا همچون یک بنگاه علمی فقط پروژه های تحقیقاتی را در راستای اهداف اقتصادی صنایع انجام دهد؛ بلکه در این تغییر نگرش بنیادین دانشگاه در عین حال که تمام اهداف یاد شده را با قدرت پیش می برد، نقش آفرینی مضاعفی را هم در حوزه کسب و کار فراهم مینماید، و آن عبارت است از تربیت افراد و بنگاه هایی که ایجادکننده کسب و کار می باشند.

دردانشگاه کارآفرین فارغ التحصیلان و محصول کار فرد با مجموعه ای از دانسته های علمی و کاربردی نیستد که پس از پایان دوره فراگیری در یک بنگاه تولیدی یا خدماتی جذب شده و برای امرار معاش به کار بپردازد. بلکه انتظار این است که در این شیوه جدید فرد در هر مقام و جایگاهی که باشد ، چه حقیقی و یا حقوقی،بایستی در محیط کارش نوآوری و خلاقیت داشته باشد،وافق های نوین را تجسم نماید .

به طور خلا صه باید گفت :دانشگاه کارآفرین،در پی آن است فارغ التحصیلانی را به جامعه تحویل دهد دهد که دانش را در کنار پژوهش های کاربردی به کار گرفته و با نوآوری، کار می آفرینند.

این در حالیست که معاون برنامه ریزی دانشگاه زنجان از افق جدید سخن می راند وآن اینکه دانشگاه زنجان با تغییر رویکرد از آموزش صرف به اموزش پژوهش محور خود را برای گام نهادن در جرگه دانشگاههای نسل سوم آماده میکند .

داود عباسی بر آن است: ، دانشگاه زنجان در رویکرد جدید در نظر دارد آموزش دانشجویان را نیز به سوی آموزش های کاربردی سوق دهد تا آنها را فنی ،زبده و پژوهشگر تربیت و به عنوان کار آفرین به عرصه کارکند.

وی گفت: ایجاد رشته ها ی تحصیلی بین رشته ای، همفکری وهمکاری با صنایع از اقداماتیست که دانشجویان را به عنوان کار آموز و کارورز به حوزه های صنعتی سوق میدهد

معاون برنامه ریزی دانشگاه زنجان اعلام کرد: این دانشگاه در دهه پنجم فعالیتش انجام پژوهش های مورد نیاز جامعه و صنعت را در دستور کارش قرار داده است .

انتهای پیام/ش

برچسب ها: دانشگاه ، زنجان ، نسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.