محققان تایرهایی عجیب‌، پروتئینی ترمیمی برای قلب، سیاهچاله بزرگ و غیر قابل تصوری را کشف کرده اند و اولین ریش تراش لیزری را ساخته اند

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛در هفته‌ای که گذشت اتفاقات مهمی در عرصه علم و فن آوری به وجود آمده است. در این گزارش هفتگی از تایرهایی که به پنچرگیری نیاز ندارند؛ پروتئینی که بافت‌های قلب را ترمیم می‌کند؛ کشف سیاه چاله‌ای بزرگتر از آنچه تصور می‌شود و اولین ریش تراش لیزری تولید شده در جهان با ما همراه باشید.

تایر‌هایی که به پنچر گیری نیاز ندارند
بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در اروپا انجام شده است، لاستیک‌های آسیب دیده می‌توانند در چند ساعت خود را تعمیر کرده و مورد استفاده مجدد قرار گیرند. در حال حاضر استفاده از فرایند ترمیم در حرارت زیاد- که شامل افزودن سولفور و دیگر ترکیبات به لاستیک است، باعث افزایش طول عمر لاستیک‌ها می‌گردد. اما برای بار دوم که این فرایند بایستی تکرار شود نمی‌ توان از این لاستیک‌ها دوباره استفاده کرد.

وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت + تصاویر

یک گروه از محققان در حال مطالعه برای جایگزین کردن فرایند حرارت بالا و رفع این محدودیت‌ها هستند. این محققان تا‌کنون متوجه شده‌اند که با اضافه کردن مواد کربن/نیتروژن نیز می‌توان همان تاثیرات حرارت بالا را بر روی لاستیک‌ها داشت، و این امکان وجود دارد که پلیمرهای شکسته در طول زمان ترمیم شوند.

پروتئینی که بافت‌های قلب را ترمیم می‌کند
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد پروتئینی طراحی کرده است که می‌تواند عملکرد قلب حیوانات را به حالت طبیعی باز گرداند. کار این تیم با استفاده از نتایج پژوهش‌های قبلی بود که مشخص کرده بودند لایه‌های بیرونی قلب (epicardium) مسئول تولید عناصری برای بازتولید ماهیچه‌های قلب در ماهی‌ها می باشند.

وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت + تصاویر

پروتئین فولیستاتین لایک1 (FSTL1) همان پروتئینی است که از کلاژن استفاده می‌کند و می‌تواند در ساختن ماهیچه‌های قلب موثر باشد. این پروتئین به نحوی طراحی شد که قابلیت ارتجاعی بافت‌های قلبی جنین را داشته باشد.

نرم افزار آموزش خلبانی ناسا
نرم افزار کاربردی ناسا برنامه‌ریز آگاه ترافیک (TAP) نام دارد و می تواند روی یک تبلت نصب شود و به طور مستقیم از طریق اینترنت و گیرنده و پخش مدار بسته و خودکار هواپیما (ADS-B) و اینترنت (در صورت وجود) به قطب الکترونیکی هواپیما متصل گردد.

وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت + تصاویر

این نرم افزار وضعیت فعلی هواپیما، ارتفاع پرواز، مسیر پرواز، ترافیک هوایی اطراف و شرایط آب و هوایی لحظه‌ای را کنترل می‌کند و همچنین با جستجو در تغییرات ارتفاع و مسیر پرواز می‌تواند روی زمان پرواز و میزان سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر زیادی بگذارد.

خلبان با استفاده از این نرم افزار می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره میزان ترافیک و مسیر پرواز داشته باشد و بر اساس این اطلاعات شیوه پرواز خود را تنظم نماید.

کشف سیاه چاله‌ای بزرگتر از آنچه تصور می‌شود
کهکشان SAGE0536AGN در ابتدا با تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا و با استفاده از اشعه مادون قرمز کشف شده بود و تصور می‌شد که اندازه آن حداقل 9 میلیارد سال نوری است، در این کهکشان هسته‌های کهکشانی فعالی (AGN) وجود دارند، و گاز موجود در آن به دلیل سرعت بالای میدان گرانشی، دارای سرعت زیادی است؛ و این گاز باعث می‌شود که نور انتشار یابد.

وقایع علمی و فناوری در هفته‌ای که گذشت + تصاویر

هر چقدر اندازه سیاه چاله‌ها بزرگتر باشد میزان انتشار گاز آنها نیز بیشتر است. آنچه که در کهکشان SAGE0536AGN کشف شده است این است که اندازه سیاه چاله‌ای که اخیرا مشاهده شده است، 350 برابر بزرگ‌تر از اندازه خورشید می‌باشد این در حالی است که اندازه خود کهکشان بر اساس تحرکاتی که ستاره ‌های آن دارند، حدود 25 میلیارد بیشتر از حجم خورشید می‌باشد.

اولین ریش تراش لیزری تولید شده
ابزارهای کنونی برای از بین بردن موها از تیغه‌های تیز فولاد، یک لایه‌ای از کرم اصلاح و همچنین آب استفاده می‌کنند. هر چند که این تکنولوژی برای نسل‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است، اما اعضای تیم طراحیSkarp Razor معتقدند که کار از بین بردن موها می تواند با استفاده از لیزر نیز انجام شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی مدعی‌اند Skarp می‌تواند به شکل صاف و بدون خراش، سوزش، بریدگی، سوختگی و یا آسیب به پوست، موها را از بین ببرد. اسکارپ روزار (Skarp Razor) اولین ریش تراش است که با استفاده از فناوری لیزر کار می‌کند.

نمونه‌های اولیه این ریش تراش با استفاده از آلومینیوم 6061 ساخته شده‌اند. در این ریش تراش به جای لبه‌های استیل، از یک فیبر نوری کم قدرت یا همان کلاس 1 لیزر استفاده شده است.

گزارش از محسن شمسی