محمدحسین رجبی دوانی، دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار
حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نسبت دروغ و واژگون نشان دادن برخی وقایع و مسائل سابقه طولانی در تاریخ دارد، اظهار داشت: هم اکنون ما شاهد آن هستیم که رژیم وهابی وحشی حاکم بر سرزمین مقدس وحی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت خود در فاجعه منا چگونه حقایق را قلب (وارونه) کرده و از اطلاع رسانی صحیح جلوگیری می کند.
وی گفت: بنابراین وقتی در عصر ارتباطات و با توجه به امکاناتی که برای اطلاع رسانی وجود دارد، چنین واقعه ای را تکذیب میکنند دور از ذهن نیست که در زمان گذشته که این ابزارهای ارتباطی هم در اختیار نبوده به سادگی دست به تحریف تاریخ زده و حتی احادیث را جعل میکردند و به رسول خدا(ص) نسبت میدادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه در واقعه غدیرخم 120 هزار نفر نزد پیامبر(ص) حضور داشتند، تصریح کرد: گردهمایی چنین جمعیتی که پیام حضرت محمد(ص) را بشنوند و از جانب او مأمور شوند تا پس از بازگشت به وطن های خود آنچه دیده و شنیده اند را بازگو کنند در تاریخ اسلام بی سابقه بوده اما مشاهده می کنیم که مورخ معروفی مانند «محمد بن جریر طبری» که کتاب تاریخ او بسیار مشهور است، این واقعه بزرگ را حذف کرده و نادیده می گیرد.
رجبی دوانی ادامه داد: گذشته از فشار حاکمیت هایی که نمیخواستند حقایق حتی در احادیث پیامبر(ص) به مردم برسد، خود مورخان هم با توجه به باورهای کلامی، اعتقادی و مذهبی که داشتند مسائلی را که احساس میکردند به نفعشان نیست حذف کرده یا وارونه جلوه میدادند.
وی یادآور شد: در تاریخ از حضرت علی(ع) روایت شده است که میفرمایند اینقدر که به پیامبر(ص) دروغ بسته و ایشان را نافرمانی کرده بودند، حضرت به خطبه ایستاد و از افرادی که به او دروغ نسبت داده بودند، ابراز برائت کرد.
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه جعل حدیث بعد از رحلت حضرت محمد(ص) امر رایجی بوده است، افزود: عدهای از افراد به خصوص در زمان معاویه پول میگرفتند و حدیث جعل میکردند و به پیامبر(ص) نسبت میدادند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: عمر بن خطاب، خلیفه دوم با عنوان «حسبنا کتاب الله» یعنی کتاب خداوند برای ما کافیست، جلوی ثبت و ضبط احادیث پیامبر(ص) را گرفت و اجازه نداد هیچ کدام از احادیث نوشته شود.
وی خاطرنشان کرد: جعل احادیث از یک طرف و ممنوعیت ثبت و ضبط احادیث پیامبر(ص) از طرف دیگر از جمله خیانت هایی بود که باعث شد آسیب عظیمی به معارف اسلامی وارد شود.
دیگر هیچ فردی توان انکار واقعه غدیر را ندارد
رجبی دوانی در ادامه سخنان خود در خصوص اینکه چرا پیامبر(ص) ولایت حضرت علی(ع) را در ایام حج اعلام نکرد، گفت: در زمان انجام مناسک حج رسول خدا سخنرانی مبسوطی را در «منا» ایراد فرمود و ضمن بیان آخرین سفارشها به امت اسلامی، آنها را از رحلت قریب الوقوع خود آگاه ساخت و گفت من به زودی از میان شما خواهم رفت و شما سال آینده بدون حضور من حج را بجا میآورید.
وی با بیان اینکه غدیرخم در فاصله طولانی به مسافت حدوداً 200 کلیومتری مکه قرار دارد، اظهار داشت: پیامبر(ص) میتوانست ولایت حضرت علی(ع) را در مکه یا منا اعلام کند اما مسلمانان را از همه مسیرها حتی اهالی مکه در گرمای طاقتفرسا به دنبال خود میکشاند تا اهمیت موضوع را نشان بدهد.
پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: اگر حدیث غدیر در مکه به مردم ابلاغ میشد، به سادگی امکان زیرسوال بردن و کم اهمیت دادن موضوع وجود داشت و مخالفان این حدیث را جزو سفارشات معمولی پیامبر(ص) به حساب آورده و میگفتند که نمیشود از آن حمل به رهبری و ولایت کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در طول تاریخ سعی در تحریف واقعه غدیر داشته اند، گفت: علامه امینی در کتاب «الغدیر» این توطئهها را برای همیشه خنثی کرد چرا که سه جلد اول این کتاب را به نقل حدیث غدیر در منابع اهل تسنن با استنادات محکم و قوی اختصاص داده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: ممکن است برخی افراد در مفهوم کلمات «مولا» و «ولایت» تشکیک کنند اما با توجه به اینکه 110 نفر از صحابه پیامبر(ص) و 85 نفر از تابعین (شاگردان اصحاب) به نقل از منابع سنی حدیث غدیر را روایت کرده اند، دیگر امکان نادیده گرفتن و انکار واقعه غدیر وجود ندارد.
ولایت مطلقه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) به فقیه میرسد
رجبی دوانی در ادامه به آیه 55 سوره مائده اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم آمده است «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» که خداوند در اینجا اشاره به ولایت مطلقه پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و اولاد طیبین و طاهرین ایشان بر مسلمانان دارد.
وی با اشاره به اینکه شأن ولایت پیامبر(ص) و معصومین(ع) منهای عصمت به فقیه نیز میرسد، اظهار داشت: اگر فقیهی تشکیل حکومت دهد ولایت مطلقه دارد و باید در همه امور از او تبعیت کرد و حکم او را نافذ دانست.
پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: ولایت مطلقه در برابر ولایت مقیده عنوان میشود که دارای محدودیت است و اگرچه در این خصوص میان متفکران و فقیهان اختلاف نظر وجود دارد اما افرادی هم که به ولایت مطلقه باور ندارند بر این اعتقاد هستند که اگر فقیهی اداره حکومت اسلامی را بر عهده گرفت باید از او اطاعت کرد و همگان تحت امر او قرار گیرند.
انتهای پیام/