درنشت هم اندیشی موسسه تحقیقات وپژوهشهای سیاسی ندا مطرح شد

بیت‌الله الحرام از بدو تأسیس دارای رژیم حقوقی خاص بوده است

رییس مرکز اسیای مرکزی قفقاز گفت: خانه خدا براساس قرآن قبل از اسلام بوده است و دارای رژیم حقوقی خاص نیز می‌باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست هم‌اندیشی موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا درابطه بابررسی رژیم حقوق خاص حرمین شریفین که درسالن همایشهای حاج احمد متوسلیان با حضور آقایان علی موجانی ورسول موسوی برگزار شد، رسول موسوی رئیس مرکز آسیای مرکزی قفقاز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس چه مستنداتی می‌شود موضوع رژیم حقوقی خاص را برای حرمین شریفین مطرح کرد، گفت: قرآن اصلی‌ترین منبع است که مسلمانان نسبت به آن تفاوت نظری ندارند و موضوعات خانه خدا در 5 گروه با جزئیات مطرح شده است.

وی اشاره ای به تاریخ مکه در سوره‌های حج و ابراهیم و آل‌عمران کرد و گفت: درباره قداست حرم امن در قرآن سوره بقره و حج خداوند دستور داده است که خانه خدا را برای رکوع کنندگان و سجودکنندگان طاهر کنند، چرا که بحث قداست از اول مطرح بوده است.

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه قداست حرم به قدری مهم است که خداوند به آن قسم خورده است، در توضیح امنیت حرم با اشاره به آیه 126 سوره بقره گفت: امنیت حرم در قرآن به صراحت ذکر شده است و تنها مربوط به انسان نیست، بلکه مربوط به حیوانات و درختان نیز هست.

رسول موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعارض بین حق حاکمیت دولت‌ها و رژیم حقوق خاص برای حرمین شریفین چگونه توضیح داده می‌شود، تصریح کرد: خانه خدا براساس قرآن قبل از اسلام بوده است و دارای رژیم حقوقی خاص نیز می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  این تفکر بوده است که رژیم حقوقی خاص مراعات شود و عهده‌داران حرمین امور رسیدگی به حاجیان را برعهده داشته باشند، تصریح کرد: در جهان امروز نمونه‌هایی از رژیم حقوقی مانند واتیکان داریم و در اسلام نیز حاکمیت را برای خدا می‌دانیم و حاکمیت دولت معنی ندارد.

رئیس مرکز آسیاسی مرکزی قفقاز در پاسخ این سوال که چه راهکاری برای طرح موضوع رژیم حقوق خاص حرمین پیشنهاد می‌شود، بیان کرد: این بحث علمی و نظری و دائمی است نه اردوکشی.

درادامه این نشست موجانی مدیرکل سابق اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای طرح موضوع رژیم حقوق خاص حرمین شریفین پیشنهاد می‌شود، گفت: در ابتدا باید به طرح اید‌ه‌ها و پشتوانه‌های محکم تئوری‌ها توجه کنیم و اینکه مدل‌ها و الگوهای محکمی انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه نباید مسیر را سیاسی کرد گفت: کنفرانس اسلامی را ملک عبدالله العزیز در مکه تشکیل داد و از این طریق توانست مشروعیت را برای خودش ایجاد کند.

درپایان پژوهشگر حوزه تاریخ وروابط خارجی با تاکید بر اینکه باید بدانیم چه مسیری را خواهیم رفت توضیح داد: تصویر ما از حج تصویر زیارت عمومی است و از آنجایی که در حج محدودیت وجود دارد، باید رعایت کنیم تا مورد سوء استفاده قرار نگیریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، رژیم حقوقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار