نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری:

رئیس جمهور در موضع یک تحلیلگر استراتژیک، پیشنهادهای نمایش گونه را نقد کرد/ ساختار ذهنی استعمارگرایانه خیال می‌کند فقط قدرت‌های بزرگ می‌توانند بازیگری کنند + فیلم

رئیس دفتر رئیس جمهور به منظور تشریح مهمترین دستاوردهای رئیس جمهور در نشست های منطقه ای و بین المللی در سفر به نیویورک و آستراخان در برنامه امشب سه شنبه 8 مهرماه در گفتگوی ویژه خبری حضور یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛"محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور که به منظور تشریح مهمترین دستاوردهای رئیس جمهور در نشست های منطقه ای و بین‌المللی در سفر به نیویورک و روسیه در برنامه امشب سه شنبه 8 مهرماه در گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به این سوال که می توان مجمع عمومی سازمان ملل را بزرگترین المپیک سیاسی دنیا دانست و مهمترین دستاورد رئیس جمهور در این المپیک چیست و همانگونه که ما در بازی های آسیایی در حال کسب مدال های متنوع هستیم دستاوردهای کشورمان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدارهای حاشیه ای آن بیان کنید اظهار داشت: ضمن عرض تبریک به افتخارآفرینان بازی های آسیایی مخصوصا "احسان حدادی" که پیروزی اش را به یک پیروزی ملی تبدیل کرد، آنچه که امسال در سفر به مجمع عمومی  سازمان ملل و فعالیت های پیرامونی آن اتفاق افتاد،تجلی این حقیقت بود که با اتخاذ رویکرد فعال در دیپلماسی در مقابل رویکرد انفعالی می توان موفق بود.
 
وی اضافه کرد: یعنی به جای این که ما به دنبال حادثه سازی‌های دیگر، خودمان را در موضع واکنش قرار دهیم؛می‌شود در همین فضای موجود دستور کار تعیین کرد و در آن دستور کار در نقش مدیریت صحنه پیشنهاد قابل قبول ارائه داد و از منافع ملی حراست کرد.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد : سال گذشته در همین زمان،ایران اسلامی موضوع افراطی گری و خشونت را مطرح کرد و جهان را به یک موضع متحد در قبال این موضوع دعوت کرد،همچنین طرح ویو را پیشنهاد داد که با اقبال عمومی روبرو شد و با اجماع نیز به تصویب رسید، امسال همه سران در رابطه با خشونت،افراطی گری و تروریسم سخن گفتند و امسال رئیس جمهور ایران اسلامی در موضع یک تحلیلگر استراتژیک،ریشه های تروریسم را مطرح کرد،پیشنهاد عملی ارائه داد و برخی پیشنهادهای نمایش گونه را نقد کرد.
 
نهاوندیان افزود:همان گونه که شما اشاره کردید همگان بیشترین توجه را به نطق نماینده ایران اسلامی داشتند،بنده بیش از این موضوعات این تجربه را شایسته توجه می دانم یعنی به جای این که ما دنبال این باشیم که دیگری چه گفته و چه کرده خودمان طرح داشته  باشیم، البته طرح قابل قبول و با یک اهداف مرحله ای مشخص.
 
وی ادامه داد: این توفیق ملت ایران است که با یک حماسه سیاسی در سال 92 در مقابل همه تصویرسازی ها و ایران‌هراسی‌هایی که سال‌ها برای آن سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی شده بود، توانستند در صحنه جهانی ترسیم واقعی از مردم ایران را نشان دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: درحال حاضر این حقیقت غیرقابل انکار است که هرکسی در مقابله با تروریسم که به یک مسئله جهانی تبدیل شده بخواهد فکر کند یا حرف بزند، باید درمورد ایران حرف بزند و همه می‌دانند که بدون ایران هیچ طرحی موفق نیست به خاطر اینکه ایران در صحنه عمل و نه در صحنه لفاظی یک حضور قدرتمندانه و در عین حال منطقی و مودبانه را به نمایش گذاشته و این رویکرد حتما موفق خواهد شد.

نهاوندیان در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در نشست‌های دو جانبه رئیس جمهور با دیگر مقامات حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این احساس وجود داشت که باید یک تلاش واقعی برای مبارزه با تروریسم انجام گیرد؛ پاسخ داد: شاید هیچ ملاقاتی نبود که به آن موضوع تروریسم پرداخته نشده باشد، شاید در بعضی ملاقات‌ها این موضوع، محوری بود.

وی تصریح کرد: این جای عبرت دارد که حتی کشورهایی که مسبب یا موید تقویت این گروه‌های تروریستی بودند الان احساس خطر می‌کنند و این هشدار ایران که مسئله فقط یک مسئله منطقه‌ای نیست و یک مسئله جهانی است کاملا شنیده شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد:البته در رابطه با راه مقابله،وقتی به تحلیل و بعد ارائه طریق می‌پردازید ساختارهای ذهنی شما حاکمیت دارد که در اینجا ساختارهای ذهنی استعمارگرایانه خیال می‌کند که فقط قدرت‌های بزرگ هستند که می‌توانند بازیگری کنند و بعد هم بلافاصله به رویکردهای اقتدارگرایانه فکر می‌کنند که با یک بمباران هوایی مشکل حل می‌شود.

نهاوندیان اظهار داشت:در نطق امسال ،رئیس جمهور ایران بر روی همین ریشه‌های خطا در تحلیل و خطا در اقدام تمرکز شد، در برخی مذاکرات دوطرفه خیلی صریح‌تر و ریشه جویانه‌تر به ریشه‌های استعمارگری برخی از کشور‌ها اشاره شد که آن‌ها باید اصلاح شود تا به یک راه حل رسید؛اما از موضع عمل گرایانه همه به این نتیجه رسیده‌اند که بدون حضور ایران توفیقی حاصل نمی‌شود و این واقعیت غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه که رویکردشان در مسائل منطقه متفاوت و یا حتی در نقطه مقابل رویکرد صلح طلبانه ایران بوده الان ناگزیر به تغییر سیاست هستتد و به نوعی از سیاست‌های قبلی خود فاصله گرفته‌اند؛البته هنوز برخی از آن‌ها که بخواهند مستقیما با ایران و در کنار ایران عمل کنند،تردیدهایی دارند و موانعی بر سر راه‌شان است؛ اما رویکرد ایران اسلامی این بوده است که میدان را باز بگذارد تا کسانی که به قول دکتر ظریف می‌خواهند توبه کنند و روش‌های گذشته خود را اصلاح کنند راه برای آن‌ها باز باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت:صحبت بسیار روشن دکتر روحانی که محوریت مبارزه با تروریسم باید به دولت‌ها و ملت‌های منطقه داده شود ؛نکته خیلی روشن و عملیاتی است؛یعنی هر کشوری که بخواهد بیرون از منطقه عمل کند باید با دولت‌های مشروع منطقه صحبت کند، اگر آن‌ها کمک خواستند به کمک آن‌ها بشتابد و این موضع اصولی و منطبق با مقررات بین المللی است که ایران اسلامی اتخاذ کرده است.

نهاوندیان ادامه داد: ایران در مسائل عراق موثر‌ترین نقش را در جلوگیری از پیشروی داعش و حراست از شهرهای مهمی که در معرض خطر قرار گرفته بودند از جمله اربیل و بغداد داشت.

وی یادآور شد: در آزادسازی "آمرلی" همه می‌دانند که ایران نقش مهم داشت؛ اما اقدام ایران منوط و موکول به درخواست مشروع آن کشور بود،البته نقش اصلی را مردم عراق داشتند که در لبیک به دعوت مرجعیت اسلامی به کمک ارتش عراق آمدند،البته در آن نقطه کمک‌های جمهوری اسلامی ایران هم بسیار تعیین کننده بود،همه ناظرین بین المللی این واقعیات را می‌دانند و می‌بینند البته ممکن است برخی‌ها اعتراف نکنند،اما در محاسباتشان و حتی در لحن کلامشان و در اقداماتشان از جمله در بحث سوریه این موضوع را لحاظ می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: الان نیز در بحث سوریه اطلاع دادن به دولت سوریه و تعهد به اینکه در حملاتشان نیروهای سوری مورد حمله قرار نگیرند؛اصلاحاتی است که در شیوه عملشان داشتند،البته مطالبه جمهوری اسلامی ایران بیشتر از این است، منوط و مشروط کردن هرگونه اقدام به طراحی و دعوت و درخواست دولت مشروع منطقه است؛این موضوع اصولی جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری مورد قبول قرار گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به سخنرانی نتانیاهو و کامرون در مجمع عممی سازمان ملل تصریح کرد: صحبت‌های آنان بسیار تکراری و غیر منطقی بود.  
وی اظهار داشت: دیپلماسی مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران نتانیاهو را منزوی کرده و این امر همواره در منطقه در حال گسترش است چرا که مردم امریکا با اکراه در مورد او سخن گفته و حتی سخنگوی ایالات متحده نیز سعی در فاصله گرفتن سخنان او دارد.  
 
رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل متحد همواره سخنان رئیس جمهور کشورمان مورد اشاره و استناد بود چرا که ایران طرف مشورت در منطقه است نه رژیم صهیونیستی.  
 
نهاوندیان ادامه داد: با تداوم این مشی محافل ضد ایرانی کاملا احساس ضربه خوردگی می‌کنند.  
 
وی تاکید کرد: دیپلماسی کشورمان ایران هراسی را به عقب برده چرا که مثبت صحبت کردن درباره جمهوری اسلامی ایران دیگر ممنوع نیست و سیاست مدارن جهان در حال فاصله گرفتن از سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستند.  
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به موضع اتخاذ شده توسط کشورمان در سطح بین الملل اظهار داشت: سرمایه این مهم حمایت یکپارچه مردم از نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است.  
 
نهاوندیان با اشاره به اهمیت بالا بردن قدرت دولت و ملت ایران در یک ماه آینده تصریح کرد: با حمایتهای مقام معظم رهبری و ملت غیور ایران می‌توانیم در مسائل سیاسی که نوک پیکان حمله است بسیار قدرتمند ظاهر شویم.  
 
وی خاطرنشان کرد: تمام نمایندگان حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل از حقوق هسته‌ای ایران دفاع کردند بنابراین برای به کرسی نشاندن منافع ملت ایران باید حقوق هسته‌ای کشورمان حفظ و حراست کنیم.  
 
رئیس دفتر رئیس جمهور به بیان دلایل کند بودن مذاکرات هسته‌ای کشورمان پرداخت، گفت: ما یک توافق اولیه داشتیم که بر طبق آن توانستیم پیام مثبتی برای مذاکرات هسته‌ای ایجاد کنیم و پس از آن در مهلت ۶ ماه فرصت دیگری به جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات داده شد.  
 
نهاوندیان ادامه داد: مذاکره کنندگان خواهان به نتیجه رسیدن توافقات هستند و آن‌ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران احساس کند که طرفین مذاکره نمی‌خواهند به نتیجه برسند، امتناع شدیدی دارند.  
 
وی با اشاره به دستاورد مهم سفر رئیس جمهوری کشورمان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: یکی از اتفاقات این سفر حضور شخصیت‌های مهم اقتصادی امریکا و تلاش آن‌ها در جهت رایزنی اقتصادی با کشورمان بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنچه که برخی از ملاقات‌های اروپایی شنیده شد این بود که به آثار اقتصادی ادامه تحریم‌ها توجه شده بود گفت: در این دیدار‌ها روشن شد که دشمنان به دنبال چه بودند. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال تشدید تحریم‌ها یکی از پس از دیگری بودند اظهار داشت: آن‌ها به دنبال تحریم‌های فلج کننده بودند.  

وی با اشاره به اینکه ایران سیاست تضعیف تحریم‌ها را دنبال می‌کند اظهار داشت: خوشبختانه پس از یک سال سیاست‌های ایران به توفیق رسید به طوری که فروش نفت بالا‌تر رفت. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اتخاذ اقتصاد مقاومتی در صحنه اقتصاد خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها در صحنه مذاکرات سبب قوت مذاکره کنندگان شده است.
 
نهاوندیان با اشاره به اصلاح سایست‌های اقتصادی گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم به گونه‌ای که تورم را به بیش ار ۲۰ درصد پایین آورده‌ایم. 

وی با تاکید بر اینکه از رکود خارج شده‌ایم اظهار داشت: بانک مرکزی اعلام کرده که در ۳ ماهه اول سال ۴. ۶ رشد اقتصادی مثبت شده است این در حالی است رشد اقتصادی کشور در طی دو سال گذشته ۶. ۸ منفی بود. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به قوت جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی اظهار داشت: بدون تکیه به خارجی‌ها توانسته‌ایم رکود را کنار بگذاریم به طوری که در مسیر اصلاح اقتصادی قرار گرفته‌ایم. 

نهاوندیان با بیان اینکه این شرایط اقتصادی به کمک ما امده است بیان کرد: در مذاکرات جای امیدواری بسیار زیادی وجود دارد به گونه‌ای که در موعد مقرر به توفیق جدی در مذاکرات هسته‌ای خواهیم رسید. 

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نشست‌های منطقه‌ای و همگرایی کشورهای حاشیه خزر چه تاثیری د ر محیط بین المللی و منطقه‌ای بر جای خواهد گذاشت گفت: اجلاس دریای خزر بعد از مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد به گونه‌ای که این اجلاس تحت الشعاع اجلاس قبلی قرار گرفته است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران موضع کشورهای ۵ گانه ساحلی است اظهار داشت: دریای خزر باید دریای صلح دوستی و امنیت باشد. 

نهاوندیان با تاکید بر اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر بر این مهم تاکید دارند که هیچ نیروی نظامی خارجی نباید وارد دریای خزر شود تصریح کرد: سیاست آمریکا این بود که ایران را مورد غفلت قرار دهد به گونه‌ای که امریکا کشورهای ساحلی دریای خزر را تشویق می‌کرد تا ان‌ها موضع غیر ایرانی بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه بیم آن بود که حضور نظامی وابسته به بیگانیگان در حاشیه دریای خزر شکل بگیرد اظهار داشت: کشورهای حاشیه دریای خزر به خوبی می‌دانند که باید به یکدیگر اتکا کنند. 

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در موضع اصولی خود توفیق پیدا کرده است. 

نهاوندیان با بیان اینکه در مورد محیط زیست دریای خزر آشفتگی‌ها و بی‌انظباطی‌ها صورت گرفته بود افزود: این مسئله سبب لطمه رسیدن به آبزیان می‌شد به گونه‌ای که محیط زیست خزر مورد تهدید قرار گرفته بود. 

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر پذیرفتند باید در قبال هر گونه آلاینده محیط زیستی مسئولیت پذیر باشند افزود: در بیانیه کشورهای ساحلی دریای خزر به مرز ۱۰-۱۵ مایلی دریای خزر اشاره شده است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه رژیم حقوقی دریای خزر مورد تصویب قرار گرفته است ادامه داد: باید همکاری‌ها بر اساس نفع متقابل باشد. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه زمینه را برای حضور خارجی‌ها در این محوطه منتفی کرده‌ایم افزود: این اجلاس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

وی با اشاره به پنجمین دیدار ایران و روسیه در سطح سران افزود: این مسئله تجلی آن است که ابتکار دیپلماتیک ایران نشان دهنده نگاه هدفمند و جامعه نگر است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به نگاه اصولی منطقی و متعادل افزود: کشورهای غربی بیشتر به دنبال بهانه بودند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مذاکرات را با جدیت دنبال می‌کنیم تا با ارتباطات استراتژیک با روسیه و چین غافل نمانیم افزود: جمهوری اسلامی ایران نگاه جامع نگر را دنبال می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ دیدار با پوتین صورت گرفته است گفت: این دیدار‌ها فقط لفظ و تشریفات نبوده است بلکه دستاوردهای جدی داشته است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه هر دو طرف توافق کردند تا حجم مبادلاتشان را چند برابر کنند. ادامه داد: غربی‌ها این امور را رصد می‌کنند که این مسئله بر توان مذاکرات هسته‌ای ما کمک خواهد کرد. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه حجم مبادلاتمان با روسیه افزایش یافت هاست گفت: روسیه جواب تحریم اروپایی‌ها را با کاهش واردات مواد غذایی داده است. 

وی با شاره به اینکه طی سفری که به استان خراسان داشتم مطرح شد که حجم صادرات این استان در مواد غذایی به روسیه چند برابر شده است بنابراین باید اعتراف کنیم که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرده‌ایم.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در دنیای امروز به جای لفاظی‌های بیهوده موارد نفع متقابل را دنبال کنیم زیرا از این طریق می‌توانیم همگرایی سیاسی را تقویت کنیم. 

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های عظیمی که در دهه دوم قرن ۲۱ به وجود آمده چگونه برای پیشبرد سیاست‌هایش استفاده خواهد کرد افزود: کشورهای غربی باید با متانت و استحکام مواضع صحیح ایران را بازگو کنند. 

وی با تاکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه از حقانیتش بر می‌خیزد اظهار داشت: نباید این قدرت را با موضع قدرت و اقتدارطلبی اشتباه گرفت زیرا دشمنان هستند که می‌خواهند ایران را به صورت قدرت صاحب تهدید تصو رکنند. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به پروژه ایران هراسی و هلال شیعی گفت: این مسائل از بابت ترساندن دیگران بود به گونه‌ای که ما نباید در دام این فریب بیافتیم. 

نهاوندیان با تاکید بر اینکه قدرت ایران ناشی از حق است اظهار داشت: حق قوی است و ایران در طول ۳۵ سال گذشته در آزمون‌های متععد به صحت رسیده است. 

وی با شاره به اینکه سیاست خارجی امریکا در منطقه نادرست است اظهار داشت: امریکا در مورد عراق و طالبان اشتباه کرده است.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت‌های دنیا باید از موضع متواضعانه سخن بگویند تصریح کرد: نباید گول رویکردهای مرموز و موذیانه‌ای که کشورهای غربی نسبت به ایران را دارند خورد. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران امکانات بسیار زیادی دارد گفت: اگر کسی کمک بخواهد در حد امکانات کمک خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال صلح برای همه است گفت: ایران به دنبال توسعه برای همه ملت‌ها است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توسعه خود محورانه را دنبال نمی‌کند افزود: ما دوست داریم افغانستان رشد کند تا مردم ان‌ها دیگر به دنبال قاچاق مواد مخدر نروند. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه با عراق صحبت می‌کنیم تا شهرک صنعتی مشترک بسازیم ادامه داد: نفع متقابل حرف دلنشین است. 

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم سیاست خارجی هماهنگی را با همسایگان دنبال کنیم گفت: در این صورت امنیت و توسعه همه ما یکی خواهد بود.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار