بسکتبال جام ملت‌های آسیا - چین

صعود ایران به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها با طعم انتقام

تیم ملی بسکتبال ایران با برتری 75 بر 62 کره‌جنوبی را شکست داد و به عنوان نخستین تیم به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راه یافت.


به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، دیدار تیم ملی بسکتبال کشورمان مقابل کره‌جنوبی از یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا، ساعت 10 صبح امروز در سالن سوشال ورک چانگشای چین آغاز شد. 

مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان و حامد حدادی بازیکنان استارتر تیم ملی بسکتبال ایران در این دیدار بودند. 

تیم ایران بازی را خیلی خوب شروع کرد و با کار تماشایی صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق 7 بر صفر از حریف خود پیش افتاد. در ادامه کوارتر نخست برتری همچنان با تیم کشورمان بود و کره‌ای‌ها نتوانستند مهاجمان ایران، به ویژه حامد حدادی را زیر حلقه خود مهار کنند. شاگردان بائرمن در پایان کوارتر نخست و در یک بازی برتر با حساب 23 بر 8 از قهرمان بازی‌های آسیایی اینچئون پیش افتادند. 

با آغاز کوارتر دوم، کره‌ای‌ها سعی کردند از کمند دفاع زون تیم کشورمان خارج شوند و تا حدودی هم در این کار موفق بودند و تا اواسط کوارتر دوم با نتیجه 6 بر 3 از ایران پیش افتادند. در این لحظه لی، بازیکن کره در درگیری با صمد نیکخواه بهرامی مصدوم شد و از زمین به بیرون رفت. تیم ایران پس از اینکه در ابتدای کوارتر دوم با سه امتیازی داورپناه از حریف امتیاز گرفت، حدود 5 دقیقه موفق به کسب امتیاز نشد اما بالاخره در 5 دقیقه و 2 ثانیه مانده به پایان نیمه نخست، بهنام یخچالی 2 امتیاز برای ایران گرفت تا تیم کشورمان 28 بر 17 از حریف پیش بیفتد. آن سوی میدان کره جنوبی هم با چو امتیازات خوبی گرفت اما دست حامد هم به امتیازگیری باز شد و با 2 امتیازی که او برای تیم کشورمان گرفت ایران 30 بر 20 از کره پیش افتاد. 

جنگ روانی کره جنوبی
در دقایق پایانی کوارتر دوم، حاشیه بر متن قالب شد. چوی، بازیکن بلند قامت کره نقش اول این حواشی را داشت. این بازیکن مدام زیرحلقه تیمش با حدادی درگیر می‌شد. در صحنه‌ای سنتر ایران از کوره در رفت و سعی کرد با سر ضربه‌ای به پیشانی چوی بزند. داوران و دیگر بازیکنان بلافاصله این دو بازیکن را از هم جدا کردند و با اعلام تکنیکال برای هر دو تیم سعی در آرام کردن بازی داشتند. حدادی که از نظر عصبی هم کم آورده بود در دقایق پایانی کوارتر دوم 4 پرتاب آزاد پیاپی را از دست داد تا ایران با برتری 36 بر 25 به رختکن برود. چوی هم در پایان کوارتر دوم، چهار خطائه شد. 

لی سونگ هیونگ هم که در نیمه نخست مصدوم شده بود، با ویلچر به بیمارستان چانگشا منتقل شد!


با آغاز نیمه دوم، سجاد مشایخی جانشین مهدی کامرانی شد. در ابتدای کوارتر، درخشش اوشین باعث شد این بازیکن 6 امتیاز برای تیم کشورمان به دست بیاورد و ایران 42 بر 25 از کره پیش بیفتد. خطای خود ساهاکیان روی کره‌ای‌ها 2 پرتاب آزاد و 2 امتیاز هم به حریف داد اما پرتاب 3 امتیازی دیدنی آفاق بازهم برای ایران کسب امتیاز کرد. ایران دقیقه‌ای بعد با الیوپ مشایخی برای حدادی که به اسلم‌دانک تماشایی حامد منجر شد، 2 امتیاز روحیه بخش گرفت و چند ثانیه بعد حدادی بازهم در ضد حمله اسلم‌دانک زد تا با برتری 49 بر 29 فاصله ایران با حریف خود به 20 امتیاز برسد. 

مصدومیت حامد آفاق!
در اواسط کوارتر سوم، آفاق پس از یک پرتاب 3 امتیازی موفق زیر سبد ایران از ناحیه مچ پای راست به شدت صدمه دید. آفاق نتوانست به بازی ادامه دهد و با کمک کاردوست از میدان خارج شد. پس از این صحنه کره‌ای‌ها چند امتیاز را جبران کردند اما بازی خوب حدادی باعث شد ایران در پایان کوارتر سوم 60 بر 44 از حریف پیش بیفتد. نتیجه مجزای کوارتر سوم هم 24 بر 19 به سود ایران بود. در پایان کوارتر سوم مهدی حدادی و اوشین ساهاکیان از ایران 3 خطائه شدند. 

تیم ایران در آغاز کوارتر چهارم، بازی مقتدرانه خود را ادامه داد و در ابتدای این وقت 66 بر 46 از کره پیش افتاد تا فاصله 20 امتیازی را با حریف ایجاد کند. با این نتیجه، بائرمن سعی کرد بازیکنانش را برای دیدارهای حساس بعدی حفظ کند. به این ترتیب اوشین به جای حدادی در پست 5 به بازی رفت. حرکت خوب جواد داوری باعث شد او یک فول گول از حریف بگیرد و ایران 71 بر 48 از کره‌جنوبی پیش بیفتد. کادر فنی ایران در ادامه از کاردوست هم بازی گرفت. محمد جمشیدی هم که فرصت زیادی برای بازی پیدا نکرده بود، فرصت بازی پیدا کرد. به این ترتیب تیم دوم ایران دقایق پایانی را برابر قهرمان اینچئون ادامه داد. ایران با کار خوب داورپناه در فاصله کمتر از 2 دقیقه فاصله را به 21 امتیاز رسید. 

تیم ایران در لحظات پایانی بیشتر سعی کرد بازی را اداره کند و هرچند کره‌جنوبی کوارتر پایانی را 18 بر 14 به سود خود ثبت کرد اما در نهایت این ایران بود که موفق شد با نتیجه 75 بر 62 کره‌جنوبی را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی بیست وهشتمین دوره جام ملت‌های  آسیا راه یابد. 

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۴
کاش والیبالمون ازبستکبال و کواچ از سرمربی بستکبال یاد میگرفت
آخرین اخبار