لابی صهیونیستی آمریکا بیش از 14 میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای ایران هزینه کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی لوبلاگ در مقاله‌ای به قلم "اِلی کلیفتون" نوشت: بعد از آن که تلاش‌ سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا برای مقابله با توافق حاصل شده در ماه ژوئیه (تیر) برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران شکست خورد، کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (ایپک) مسئول شناخته شد، زیرا نتوانسته بود شمار قابل توجهی از سناتورهای دموکرات را برای همراهی با جمهوری‌خواهان و مخالفت با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مجاب کند. 

به بیان ساده، ایپک که به لحاظ تاریخی روابط قوی‌تری با حزب دموکرات آمریکا دارد، شکستِ سختی خورد. 
فقط چهار سناتور دموکرات شامل رابرت منندز، بِن کاردین، چاک شومر و جو مانچین مسیر متفاوتی را از سناتور "هری رید،" رئیس اقلیت سنا، و دیگر همکاران دموکرات خود در پیش گرفتند و با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کردند. البته این شکست ایپک چندان هم کم هزینه نبود. ایپک برای اینکه افکار عمومی آمریکا را به مخالفت با مهم‌ترین طرح سیاست خارجی کاخ سفید در دومین دوره ریاست جمهوری "باراک اوباما" جلب کند، مبالغ سرسام آوری هزینه کرد. 

ایپک تابستان امسال از تشکیل گروهی غیرانتفاعی به نام "شهروندان هوادار ایران غیر هسته‌ای" خبر داد که تنها وظیفه آن مقابله با توافق هسته‌ای پیش رو با ایران بود. بنا به گزارش "ران کمپیز" از "جوئیش تلگرافیک ایجنسی" (آژانس خبری یهودیان)، این گروه تقریباً 30 میلیون دلار کمک‌های اهدایی جمع آوری کرد. بعد از بررسی هفتصد مورد فاش شده از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، می‌توان تأیید کرد که این گروه وابسته به ایپک از اواسط ماه ژوئیه تا اواسط سپتامبر(اواخر تیر تا اواخر شهریور)، دست‌کم 14 میلیون و 500 هزار دلار برای پخش تبلیغات از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی (مانند ای بی سی، اِن بی سی، فاکس و سی بی اس) هزینه کرده است. این فاصله زمانی نیز دقیقاً با دوره دو ماهه لابی فشرده در کنگره آمریکا، از زمان اعلام برجام در وین تا رد لایحه مخالفت با توافق ایران در سنا آمریکا هم‌زمان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار