رییس انجمن غارنوردان بالکان و سرپرست هیات نقشه‌برداری از غار کرکس در خراسان رضوی گفت: ایران کشوری مملو از غارهای زیبا، جذاب و ارزشمند است که در نوع خود بی‌مانندند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الکسی ژالوف روز چهارشنبه در نشستی خبری در مشهد در پایان عملیات نقشه برداری غار کرکس، افزود: با توجه به هشت روز کاوش و نقشه‌برداری در خراسان رضوی و سفرهایی که پیشتر به ایران داشته‌ام، به جرأت می‌توان گفت ایران در زمینه غار کشوری مملو از جاذبه‌ها است.
 
وی گفت: تیم نقشه‌برداری بین‌المللی شامل افرادی با انواع تخصص‌ها در زمینه جغرافیا، جانورشناسی، زمین‌شناسی و متخصص غارنوردی در طول تحقیقات خود از همکاری و تلاش مطلوب متخصصان ایرانی نیز بهره‌مند برد.
 
رییس انجمن غارنوردان بالکان افزود: نتایج تحقیقات پس از بررسی و کار تخصصی اعلام می‌شود اما به روشنی می‌توان گفت غار کرکس خراسان رضوی ارزشمند و منحصر به فرد است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با انجام تحقیقات، غار کرکس به عنوان طولانی‌ترین غار شرق کشور معرفی شده است.
 
حمید صالحی افزود: این غار به طول 750 متر واقع در روستای بزنگان در شمال شرق خراسان رضوی، طولانی‌ترین غار در شرق کشور است.
 
وی ادامه داد: این گروه بین المللی غارنورد علاوه بر بررسی غار کرکس، از غار نمکی اسلام قلعه در 60 کیلومتری جنوب مشهد و غار بتون واقع در شهرستان سرایان خراسان جنوبی که به عنوان عمیق‌ترین غار شرق کشور است نیز بازدید کرد و به بررسی اقلیم و نقشه‌برداری غار بتون پرداخت.
 
عضو انجمن غار و غارشناسی کشور نیز در این نشست گفت: غارها سرچشمه 30 درصد آب‌های شیرین هستند لذا لازم است به غارها توجه ویژه صورت گیرد زیرا در مدیریت بحران این بخش بسیار تاثیرگذار است.
 
حمید نظام دوست افزود: اگر زمین و سطح آن دچار خسارت و لطمه شود به مرور زمان قابل اصلاح است اما هرگونه خسارت و صدمه به غارها جبران پذیر نیست و آثار در پی سوء دارد.
 
وی همچنین گفت: خراسان در غارنوردی دارای سابقه طولانی است و نخستین کار مدون در حوزه غارنوردی سال 1311 در غار مغان مشهد انجام شد.
 
جمعی از متخصصان زمین شناس، دیرینه شناس و جانورشناس از کشورهای بلغارستان، رومانی و لهستان به سرپرستی الکسی ژالوف رییس انجمن غارنوردان بالکان به منظور بررسی اقلیم و زیستمندان این غار و نقشه‌برداری آن، غارنوردان خراسانی را در این پیمایش همراهی کردند.
تاکنون 200 غار در خراسان رضوی شناسایی شده است.
 
منبع: ایرنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار