خانواده ها و اساتید نقش بسیار مهمی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشجویان دارند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ دکتر سید جلیل موسوی معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در نشستی که با اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه با موضوع پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی که شنبه 4 مهر ماه 1394 برگزار گردید سخنان خود را با یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز کرد که می فرمایند : غرق کردن نسل جوان در فساد های گوناگون و اعتیاد به مواد مخدر و سکر آور یک سیاست پیاده شده استعمار و استکبار است .

معاون فرهنگی و امور دانشجویی در ادامه گفت : جوانان در مقابل رفتارهای مخاطره آمیز سلامت و آسیبهای اجتماعی در خطر بیشتری قرار داشته و آسیب پذیرترند . لذا لازم است برنامه ریزیهای دقیق و صحیحی نسبت به اینگونه آسیبها بویژه در دانشجویان انجام داد .

وی افزود : باورهای نادرست نسبت به مواد مخدر ، روانگردانها و دخانیات یکی از عوامل مهم در تمایل جوانان به سمت این مواد می شود بنابر این ارتقای سطح آگاهی و تغییر نگرش با بکارگیری برنامه های آموزشی مناسب از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود .

دکتر موسوی به نقش مهم خانواده ها در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تاکید کرده و گفت : طبق بررسی های بعمل آمده بروز رفتارهای پر خطر در دانشجویانی که در منزل مجردی سکونت دارند بیش از دانشجویانی است که در خوابگاههای تحت نظارت دانشگاهها حضور دارند و این مقدار در بین دانشجویانی که همراه با خانواده هستند به مراتب کمتر می باشد .

وی اضافه کرد : خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه از نظر خوابگاههای دانشجویی در وضعیت مناسبی قرار دارد و تمامی خوابگاهها ملکی بوده و استیجاری یا خود گردان نیست و با حمایت جدی دکتر آقازاده رئیس دانشگاه امکانات بسیار خوب فرهنگی و ورزشی در خوابگاهها فراهم شده است .

وی همچنین به جایگاه مهم اساتید در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نیز تاکید کرد افزود: اساتید ستونهای دانشگاه هستند و قوام و قدرت تعلیم و تربیتی دانشگاه بر پایه این بزرگواران استوار است و اساتید می توانند در کنار تدریس و آموزش علوم به مسائل اجتماعی و خطرات آسیبهای مربوطه نیز بپردازند زیرا قدرت تاثیر گذاری فراوانی بر دانشجویان دارند .

وی همچنین گفت : فرهنگ از دو بخش تشکیل شده است یکی آموزش و اجرای برنامه های فرهنگی است و دیگری قانونمندی و اجرای قانون که در اعتلای فرهنگی جامعه نقشی بی بدیل دارد .

دکتر موسوی در نهایت راهکارهای ذیل را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و یا کاهش آنها پیشنهاد نمود :

1برنامه ریزی و هدف گذاری در کاهش آسیبها با همکاری همه جانبه مدیران ، اساتید ، دانشجویان و خانواده ها

2کم کردن فاصله و شکاف بین دانشجویان با مدیران و اساتید

3زمینه سازی جهت حضور بیشتر دانشجویان در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری

4فعال سازی هر چه بیشتر دانشجویان در تشکل های اسلامی ، کانونها ، انجمنها و کمیته های علمی

5زمینه سازی جهت ارتباط بیشتر با اولیای دانشجویان و استفاده از نظارت خانواده ها

6برنامه ریزی تقویت اعتقادات و باورهای دینی

7مساعدت و فراهم آوردن امکانات جهت ازدواج دانشجویان

8عنایت بیشتر به اجرای قوانین ، آئین نامه ها و دستورالعملها

9برنامه ریزی هر چه بیشتر در توانمند سازی و اوقات فراغت دانشجویان

10اختصاص بخشی از تحقیقات و پایان نامه ها به موضوع آسیبهای اجتماعی



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.