مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات گفت: اعتدال هنوز در حد مفهومی آن باقی مانده و استعداد درونی آن را ندارد که تبدیل به گفتمان شود.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمدرضا تاجیک" در نشستی با عنوان "اصلاحات بازاندیشی گفتمانی و بازنگری راهبرد" عصر امروز (سه شنبه 7 مهرماه) در سالن اجتماعات حزب اراده ملت ایران (حاما) برگزار شد، اظهار داشت: ما بایستی یک دیگر را مورد نقد قرار دهیم و نیازمند آن هستیم که ذهن، فکر و عملکردمان مورد خدشه قرار نگیرد. 
 
وی با اشاره به تاریخ صدساله تحزب‌گرایی در ایران گفت: بیش از صد سال از فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی در ایران می‌گذرد و در این مسیر فرازوفرودها و ناکامی‌ها و کامیابی‌های بسیاری وجود داشته است. 
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که انسان غربی قرن‌‌هاست که آهسته و پیوسته ساخت زیربناهای معرفتی و فرهنگی خود را آغاز کرده است، ابراز کرد: ما با رنسانس قرون 15 و 16 میلادی آشنا هستیم اما کمتر از رنسانس قرن 12 صحبت به میان آمده است. 
 
مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: انسان غربی قادر است با توسل به اراده و عقل خود تشخیص دهد که چه توانایی‌هایی دارد بنابراین این فرد بستر فرهنگی و سیاسی خود را آغاز کرده و پس از آن بازی حزبی را شروع می‌کند. 
 
وی افزود: در غرب، قرن‌ها فرهنگ سیاسی تولید و بازتولید شده و جزئی از خلق و خوی انسان‌ها و فرهنگ روزمره آن‌ها گردیده است که توانسته بر اساس آن بازی حزبی را شروع کند. بنابراین بازی حزبی، بازی تفاوت‌ها و تکثرهاست.  
 
تاجیک با تاکید بر این‌که بازی حزبی بازی تکثرهاست گفت: بازی حزبی به این معناست که من به اندیشه غیر از خودم احترام بگذارم و آن را به رسمت بشناسم چرا که بازی حزبی، بازی چند صدایی و نه تک‌صدایی است. 
 
وی در همین باره تصریح کرد: اما در جامعه ما بدون این‌که این فرهنگی ایجاد و پروسه تاریخی آن طی شود، یک جهش دیالیکتیک داشته‌ایم و خواسته‌ایم که به طور مستقیم از بازی حزبی سر درآوریم.  
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که بازی سیاسی پیچیده‌ترین بازی است که انسان تجربه کرده است، گفت: بازی حزبی خواص انسان‌ها و جوامع پیچیده و ارگانیک و نه مکانیک است. 
 
تاجیک در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: بازی تحزب در جامعه ایران تبدیل به تضاد و تزاحم دست و پنجه نرم می‌کند که نه تنها با دیگر احزاب بلکه در درون خود هم با ضدیت مواجه شده است. 
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در همین باره افزود: طبیعت انسان ایرانی شش ماهه به دنیا آمدن است چرا که وی حوصله قرن‌ها ممارست و مبارزه و این‌که بتواند نسلی پشت نسل را تربیت کند، ندارد. 
 
تاجیک با بیان این‌که تحزب‌گرایی از سال 1320 به طور قارچ گونه ایجاد شده است، گفت: برخی احزاب با انتشار تنها یک شماره روزنامه تعطیل شدند و تنها حزب پایدار در ایران، حزب توده بوده است آن هم به این دلیل که از بیرون تزریق می‌شده و بقیه احزاب تنها نام حزب را با خود یدک می‌کشیدند. 
 
مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به معنای گفتمان و الزامات آن در طول تاریخ ابراز کرد: هر دوره از تاریخ، الزامات خود را دارد و گفتمان‌ها این طور نیستند که یک بار برای همیشه تاریخ باشند چرا که جریانات سیاسی، همواره در حال تغییر و تحول هستند و این طور نیست که با تفاوت اقتضائات جامعه، منِ نوعی بگویم حرف مرد یکی است. 
 
تاجیک در ادامه گفت: مردم نمی‌توانند درباره ایده‌های خود کتاب بنویسند و بعد از آن‌که ایده‌ای به طور یک حادثه اتفاق می‌افتد، احزاب، تازه از راه می‌رسند و با خود می‌گویند این چه حادثه‌ای بوده است. 
 
وی در همین باره افزود: ما معمولاً جامعه را از برای گفتمان خودمان قلب می‌کنیم چرا که این گونه برای ما جا افتاده که نیازی به دیدن واقعیت‌ها نداریم بلکه همواره در حال ساخت واقعیت‌ها بوده‌ایم.  
 
تاجیک درادامه اظهارات خود با بیان این‌که ظهور گفتمان جهت آلترناتیو بودن برای ایدلوژی است. در کشور ما گفته می‌شود اصلاح‌طلبی یا اعتدال گفتمان است اما من می‌گویم که این‌ها کوفت‌مان هم نیستند. گفتمان حیثیت دارد و اگر تاریخ عوض شود، گفتمان هم باید تغییر کند.  
 
تاجیک در ادامه اظهارات خود با طرح این سؤال که آیا نسل امروز با نسل سال 76 که در حال تئوریزه کردن اصلاحات بود، تغییر کرده گفت: ما درکی از گفتمان نداریم. هنگامی که در جلسات جدی جمع می‌شدیم، حتی بر سر مفهوم اصلاح‌طلبی به اتفاق‌نظر نمی‌رسیدیم که این لفظی که استفاده می‌کنیم در حقیقت چه معنایی دارد. 
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که ما مستعمره گفتمان دیگران هستیم و با تکرار، اقناع و اشباع می‌شویم، اظهار داشت: ما امروز در حال سر و کله زدن با اسم دموکراسی هستیم و مفهوم دموکراسی تا از کسی می‌شنویم رنگ و صدای‌مان عوض می‌شود. 
 
وی افزود: نسل کنونی کشور، پیام ‌آور روزهای خوشی برای ماست. این نسل بسیار بالنده، متعهد و دل‌نگران آینده کشور است و می‌خواهد جزئی از راه‌ حل مشکل جامعه خود باشد. ما باید سعی کنیم که مسیر را هموار کنیم.  
 
تاجیک در بخش پایانی این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اظهارات اخیر سعید حجاریان که گفته دولت یازدهم بایستی نرمالیزاسیون را انجام دهد به سمت دموکراسی حرکت کند، گفت: دولت فعلی در فضای گفتمانی خود توان پیاده کردن مردمسالاری و دموکراسی به معنای دموکراتیزاسیون آن را ندارد و تنها تمرکز خود را روی مسائلی گذاشته که بتواند از آن برای آینده خود تمهید کند. 
 
وی در همین باره افزود: دولت فعلی فاقد توان تئوریزه کردن و پیاده کردن این فضا است. در نتیجه انتظار ایجاد فضای دموکراسی از دولت، ایشان را وارد چالش جدیدی می‌کند. 
 
این فعال سیاسی ادامه داد: اعتدال هنوز در حد مفهومی آن باقی مانده و استعداد درونی آن را ندارد که تبدیل به گفتمان شود. 
 
تاجیک تصریح کرد: دولت در فضای سیاست داخلی و در صورت مجال پیدا کردن از مسائلی که خود را با آن‌ها درگیر کرده، جز فکر کردن به برخی موارد حاد، قادر نیست فکر دیگری بکند و انتظار ایجاد شرایط جدید را نمی‌توان از دولت داشت.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: گفتمان ، حزب ، حاما ، احزاب ، تشکل ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار