رئیس انجمن پزشکی کوهستان گفت: کوهنوردی ورزش خطرناک است که نیاز به آمادگی روحی و جسمی بالایی دارد.

حمید مساعدیان، رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار سایر حوزه‌های باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: کوهنوردی ورزش خطرناک است که نیاز به آمادگی روحی و جسمی بالایی دارد تا در مقابل مشکلات مقاومت کرد این افراد می‌توانند از استراتژی های مختلف برای بالا بردن کارایی خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در ارتفاع بالای 1500 متر واکنش هایی برای کوهنورد اتفاق می‌افتد که می‌توان به ضربان قلب بالا، استرس، کمبود مایعات در بدن، تخلیه گلیگوژن بدن کم شدن توانایی ورزش و کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

مساعدیان در ادامه گفت: صعود به ارتفاعات بالاتر از 3 هزار متر باعث ایجاد مشکلات فیزیولوژیک زیادی می‌شود زیرا در این ارتفاع فشار اکسیژن هوا کم است.

مساعدیان گفت: کوه زدگی بیماری است که ممکن است کوهنورد به آن دچار شود که باعث کم شدن کارایی شناختی، قوه تعقل، تمرکز حافظه، هماهنگی چشم و دست و کنترل عصبی و عضلانی می شود.

در ارتفاعات بالا ممکن است کوهنورد دچاریخ زدگی شود و همچنین در این ارتفاع آفتاب سوختگی مشکلی است که سراغ فرد می‌آید.

مساعدیان اذعان کرد: کوهنوردان باید برای صعود خود برنامه ریزی کنند، زمانی که می‌خواهند به ارتفاع بالای 2 هزار متری صعود کنند باید از کوه زدگی و علایم آن اطلاعات کافی داشته باشند.
علائم کوه زدگی شبیه خستگی است وقتی فرد به آن مبتلا می‌شود نباید آنرا نادیده بگیرد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه جنبه‌های کوهنوردی اکثرا فردی است باید دانست که این ورزش به دلیل مسائل ایمنی اغلب بصورت گروهی صورت می‌گیرد و همه افراد حاضر در گروه باید مراقب هم باشند و در صورت مشاهده علائم کوهزدگی باید به دیگران اطلاع داده شود. قبل از شروع کوهنوردی که بصورت گروهی و منسجم صورت خواهد گرفت باید از مشکلات هم خبر داشت تا در صورت بروز حوادثی به هم کمک کنیم اگر باهم صادق باشیم خیلی در انجام این ورزش موثر است.

مساعدیان در پایان خاطر نشان کرد: کوهنوردان می‌توانند از استراتژی تصور موفقیت نیز استفاده کنند. تصور شرایط خوب باعث می‌شود که ورزشکار با مشکلات مقابله کند البته مشکلات صعود را نیز باید در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار