توانمندسازی 150 مرکز درمان اختلالات مربوط به الکل در کشور

مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با برگزاری چهار دوره کارگاه آموزشی، درمانگران 150 مرکز درمان اعتیاد سراسر کشور را در خصوص درمان اختلالات مربوط به الکل، توانمند می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر علی فرهودیان، رییس مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی با اعلام این مطلب افزود: چهار دوره کارگاه آموزشی که اولین دوره آن از امروز (چهارم مهرماه جاری) آغاز شده در قالب طرح تحقیقاتی مشترک با اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می شود.

وی اظهارداشت: بعد از طراحی و تدوین پروتکل های درمان طبی و درمان روانشناختی اختلالات مربوط به الکل، برگزاری کارگاه های آموزشی (هر دوره چهار روزه برای 40 درمانگر) برای مسوولان فنی مراکز درمان اعتیاد سراسر کشور برنامه ریزی شد تا از طریق این کارگاههای آموزشی، آموزش های تخصصی پیرامون چگونگی مقابله و درمان اختلالات سوء مصرف الکل به درمانگران ارائه شود.

فرهودیان افزود: درمانگران پس از اتمام دوره آموزشی، آموخته ها را به مدت یک سال در دوره درمان مراجعان و بیماران خود به کار می گیرند و تمامی اقدامات را به صورت online برای مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ارسال می کنند و با بررسی اقدامات و نتایج آنها، مشکلات توسط مرکز تحقیقات مشخص شده و در مراحل بعد، نسبت به رفع آنها اقدام می کند، ضمن آنکه تمامی این اطلاعات در قالب فعالیت های پژوهشی منتشر خواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره چگونگی انتخاب مراکز درمانی شرکت کننده در این طرح، گفت: مراکز شرکت کننده، مراکز با سابقه طولانی در درمان اعتیاد هستند که تخلفات جدی در طول سالها فعالیتشان نداشته و ضمن آنکه دوره های بازآموزی و اضافی را نیز طی کرده اند.

فرهودیان، همچنین درباره انتخاب " الکل " ، به عنوان موضوع این طرح کشوری و فعالیت آموزشی و عملیاتی مراکز درمانی سراسر کشور بر روی بیماران این بخش از اعتیاد، اظهارداشت: ما به چند دلیل باید به موضوع " الکل " توجه کنیم، اولا مصرف الکل در کشور ما، قانونی نیست و به دلیل حرام بودن آن در دین اسلام، انگ متفاوتی بر مصرف کنندگان آن در کشور ما نسبت به مصرف کنندگان سایر کشورها، وارد است. همچنین چون تولید نظارت شده ای در داخل کشور ندارد، الکل های موجود بسیار خطرناک و یا حتی کشنده خواهند بود همانطور که تاکنون شاهد مسمومیت های الکلی در میان مصرف کنندگان بوده ایم .

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که برگزاری چهار دوره کارگاه آموزشی در قالب طرح پژوهشی ذکر شده، بتواند به ارتقای سطح آگاهی جامعه، به ویژه درمانگران سراسر کشور کمک کند، افزود: در پایان هر دوره آموزشی، مجوز موقت درمان اختلالات مربوط به الکل به شرکت کنندگان آن دوره اعطا می شود و چنانچه هر درمانگر در طول یک سال فعالیت درمانی با استفاده از آموخته های برگرفته از این کارگاههای آموزشی، موفق به درمان حداقل پنج بیمار شود، مجوز موقت او به مجوز قطعی تبدیل خواهد شد.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.