دود دست سوم قلیان که روی وسایل خانه می‌نشیند از طریق پوست وارد بدن کودکان می‌شود.

خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص دود دست سوم قلیان بیان کرد: دودی که از طریق مصرف قلیان روی وسایل منزل، کف زمین یا دیوارها می‌نشیند، دود دست سوم نامیده می‌شود که اغلب کودکانی که چهار دست و پا راه می‌روند یا به کمک دیوار سعی می‌کنند راه بروند با این مکان‌ها تماس پیدا می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه این دود از طریق پوست جذب می‌شود و مواد مضر را وارد بدن افراد خصوصاً کودکان می‌کند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که بیش از 90 درصد افرادی که سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند در سنین زیر 18 سال با این دود مواجه بوده‌اند و از طریق پوست یا استنشاق ثانویه به آن‌ها منتقل شده است.

وی در ادامه با تأکید بر نگرانی‌های جدی در مصرف قلیان اظهار کرد: یک دوره یا وعده مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار یا همان 5 بسته سیگار، دود آزاد می‌کند، افرادی که در معرض دود نیز قرار دارند معادل 7-8 نخ دود وارد ریه خود می‌کنند که اغلب این افراد کودکان هستند و نکته حائز اهمیت بی‌خبری والدین از این موضوع است.

صادق نیت با اشاره به تصور غلط مردم مبنی بر خاصیت تصفیه کنندگی آب قلیان اظهار کرد: این که آب قلیان توان تصفیه دود را دارد به هیچ وجه درست نیست زیرا این آب تنها برای کاهش دمای دود است. در واقع دود زغال گداخته وقتی از آب عبور می‌کند، تنها باعث پایین آمدن دمای آن می‌شود. بدین ترتیب افراد بیشتر به مصرف قلیان ترغیب می‌شوند، علاوه بر این آب قلیان باعث رطوبت لوله‌ها و در نهایت رشد قارچ‌ها می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار