وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری امشب با بیان این که محور گفتگوها با وزیر خارجه آمریکا بررسی برجام بوده است گفت: جزئیات آیین نامه های لغو تحریم‌ها فردا در دیدار با اعضای 1+5 بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان که از طریق ویدیو کنفرانس در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حضور یافته بود درباره این که هیئت جمهوری اسلامی ایران امسال با چه دستورهایی در مذاکرات حاضر شده و موضوعات بیشتر حول چه محورهایی متمرکز است گفت: مجموع عمومی سازمان ملل متحد معمولاً سالانه یک فرصت استثنایی برای مسئولین کشورها در سطح سران یا وزرا است که بتوانند ضمن یک مشارکت فعال در یک برنامه جهانی که برنامه سیاسی یک کشور را از این طریق اعلام کرد ملاقات‌ها و گفتگوهایی در حاشیه مجمع داشته باشد.

وی اضافه کرد: شاید شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین اقدام برای مسئولین کشورها باشد که با یک سفر تعداد قابل توجهی ملاقات انجام دهند که ممکن است در شرایط معمولی انجام این ملاقات‌ها ماه‌ها طول بکشد و به همین دلیل است که وقت وزرای خارجه و روسای کشورها که به مجامع عمومی سفر می‌کنند بسیار گرفته است و تقریباً تمام وقتشان با ملاقات پر می‌شود.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: بر این اساس حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک وضعیت معمول است که بتوانیم با تعداد قابل توجهی از همتاهایمان صحبت و روابط را تنظیم کنیم.

ظریف در ادامه به اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: اجلاس امسال برای اهداف بعد از سال 2015 تا 2030 است که به عنوان اهداف توسعه پایدار شناسایی شده‌اند که این اجلاس بزرگ‌ترین اجلاس سران ملل متحد در 70 سال گذشته است که بیش از 130 دولت در این اجلاس شرکت دارند.

وی یادآور شد: در کنار این اجلاس ما اجلاس هفتادم مجمع عمومی ملل متحد را داریم که به دلیل این که هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد توجه زیادی به آن شده و تعداد زیادی از سران کشورها در این جلسه حضور دارند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: علاوه بر این که این دو اجلاس این فرصت را برای مسئولین کشور ایجاد کرده تا برنامه‌ها و سیاست‌های خود را اعلام کنند فرصت خوبی برای دیدار با مقامات عالی رتبه جهان است که در این راستا دکت روحانی با توجه به جمع بندی بحث هسته ای که در وین انجام شد این جا فرصتی را برای کشور ایجاد کردند تا موضوعات مورد نظر ما را هم در بیانات عمومی، هم در مصاحبه‌ها و هم در ملاقات‌های مهم دو جانبه که با سران کشورها داشتند مطرح کنند ضمن این که در ملاقات‌هایی که بنده نیز با همتایان خود داشتم این بحث‌ها شروع شده و ادامه خواهد داشت.

ظریف درباره این که مهم‌ترین موضوعات دیدارهای صورت گرفته تاکنون چه بوده است نیز اظهار داشت: طبیعتاً یکی از موضوعات شرایط اجرای برجام است و ضرورت تعهد کشورهای 1+5 و فراتر از آن جامعه بین‌المللی به اجرای تعهداتی که در برجام روی آن توافق شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا می‌توان به مباحثی چون سرمایه گذاری در ایران، همکاری‌های فنی و هسته ای با ایران و رفع همه تحریم‌ها اشاره کرد که در این زمینه برخورد طرف‌های مذاکره کننده بسیار خوب بوده و همه اعلام کرده‌اند که با جدیت در سرمایه گذاری، در انتقال فناوری، در همکاری‌های فنی و همکاری‌های هسته ای با ایران حضور خواهند داشت.

وزیر امور خارجه همچنین یادآور شد: یکی از همکاری‌های یکه در جلسات امروز در مورد آن صحبت شد همکاری در زمینه ایمنی هسته ای ، فناوری هسته ای، همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و کارآفرینی در ایران بوده ضمن این که قسمت دیگری از مباحث ، مباحث مربوط به وضعیت منطقه بوده است.

ظریف خاطر نشان کرد: در راستای مسائل مربوط به وضعیت منطقه تمام سران کشورهایی که با آن‌ها ملاقات کردیم به بخش ایران به عنوان مقتدرترین کشور در ساختار یک آینده امن‌تر و ثبات‌تر در منطقه تاکید داشتند.

پیگیری حادثه منا از موضوعات اساسی مطرح شده در ملاقات‌های صورت گرفته بوده است

وی در ادامه به حادثه جان سوز منا اشاره کرد و گفت: حادثه منا تمام ذهن همه هیئت ایرانی را به خود معطوف دشت که در این راستا نیز بنده و آقای روحانی فاجعه منا را از این جا دنبال کرده و هماهنگی‌های لازم را با همکاران خود در تهران به صورت مرتب انجام می‌دهیم و یکی از موضوعات اساسی که در همه ملاقات‌ها به آن اشاره می‌شود ضرورت توجه به قربانیان این فاجعه و از طرف دیگر رسیدگی به ابعاد حقوقی و سیاسی این موضوع بوده است.

محور گفتگوها با وزیر امور خارجه آمریکا بررسی برجام بوده است

وزیر امور خارجه در ادامه در خصوص جزئیات ملاقات خود با وزر خارجه آمریکا نیز اظهار داشت: موضوع اصلی ما بحث اجرای برجام بوده است ضمن این که نسبت به برخی از اظهاراتی که در دو ماه گذشته در فضای سیاسی آمریکا زا سوی افراد مختلف مطرح شده نگرانی‌های خود را مطرح کردیم و عنوان شد که این گونه اظهارات می‌تواند زمینه را برای اجرای آرام و هماره با اطمینان سازی برجام ناممکن و ناهموار کند.

طرف آمریکایی اطمینان داد که متعهد به انجام وظایف خود در برجام است

ظریف ادامه داد: موضوع بعدی در خصوص ضرورت اجرای تعهدات و نحوه اجرای تعهدات در حوزه برداشتن تحریم‌ها مخصوصاً با تبلیغاتی که این روزها برای جلب افکار گروه های فشار داخلی آمریکا مطرح می‌شود را مطرح کردیم که در این خصوص نیز طرف آمریکا کاملاً اطمینان داد که متعهد به انجام وظایف خود در برجام است.

جزئیات آیین نامه های لغو تحریم‌ها فردا در دیدار با اعضای 1+5 بررسی می‌شود

وی با بیان این که این موضوع را در جلسه ای که فردا شب با 1+5 در این زمینه داریم مجدداً پیگیری خواهیم کرد گفت:  بحث‌هایی را در مورد جزئیات آیین نامه های لغو تحریم‌ها و این که چگونه می‌شود به سرمایه گذاران و کارآفرینان اطمینان داد که فضای پسا تحریم فضای آرامش است انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: از هفته آینده که زمینه برای اجرای برجام بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم خواهد شد ما در این زمینه وارد اقدامات جزئی‌تر و مذاکرات جزئی‌تر کارشناسی خواهیم شد.

مذاکرات ما با ایلات متحده منحصر به بحث هسته ای است

ظریف در ادامه برنامه با اشاره به این که آیا در رابطه با موضوع سوریه در دیدارهای انجام شده گفتگویی صورت گرفته است گفت: مذاکرات ما با ایلات متحده منحصر به بحث هسته ای است به طوری که راجع به سایر موضوعات مذاکره نمی‌کنیم

وی با بیان این که در برخی از جلسات موضوعاتی از طرف مقابل مطرح می‌شود بیان کرد: در مذاکرات دیشب  وارد مذاکره پیرامون سوریه و مسائل منطقه ای نشدیم

وزیر امور خارجه با بیان این که این روزها در خصوص منطقه نگرانی‌هایی از طرف مقابل مطرح می‌شود افزود: در مذاکره با اتحادیه اروپا در سه حوزه صحبت کردیم. 

ظریف افزود: بحث اول پیرامون موضوع اجرای برجام و تعهدات مربوط به با 1+5 بود لذا برجام باید به درستی از سوی طرف مقابل انجام شود.
وی موضوع دوم را پیرامون روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا دانست و عنوان کرد: گفتگوها میان ایران و اتحادیه اروپا بعد از چندین از سر گرفته خواهد شد.

گفتگوها میان ایران و اتحادیه های اروپا در آینده نزدیک از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه با اشاره به این که قرار است گفتگوها در آینده نزدیک از سر گرفته شود خاطر نشان کرد: این گفتگوها در ابتدا از سوی معاونین و سپس در زمان مناسب‌تر در سطح وزرا انجام خواهد شد.

ظریف با اشاره به این که این گفتگوها در مورد موضوعات متعددی از جمله انرژی، اقتصاد، محیط زیست و حقوق بشر خواهد بود گفت: موضوع سوم مربوط به مسائل منطقه ای و ضرورت پایان دادن به فجایع منطقه است.

اتحادیه اروپا شرایط منطقه را بهتر لمس کرده است

وی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا شرایط منطقه را بهتر لمس کرده است ادامه داد: موضوع فجایع انسانی از سوی تروریست‌ها قابل مشاهده است به طوری که اروپاییان نیز این فجایع را احساس می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به ایجاد احساس جدید در اروپا پیرامون فجایع انسانی خاطر نشان کرد: امروزه سیاست‌هایی که بر اطلاعات غلط دنبال می‌شد تعدیل یافته است.

ظریف ادامه داد: امیدواریم از طریق گفتگو ،  شاهد واقع بینی و همکاری بین‌المللی برای پایان دادن به وضعیت سوریه، عراق و بحرین باشیم
وی با اشاره به این که صلح و امنیت منطقه به خطر افتاده است اظهار داشت: افراط و فرقه گرایی در منطقه گسترش یافته است

اعتراف جامعه جهانی نسبت به نقش جدی ایران در منطقه

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا نگاه جدیدی در رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به نقش ایران وجود دارد گفت: جامعه جهانی نسبت به نقش جدی ایران در منطقه اعتراف کرده است.

ظریف گفت: اما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی این واقعیت را در اقدامات خود نمی‌بینند.
وی با تاکید بر این که ایران یکی از مهم‌ترین عوامل ثبات بخش در منطقه است گفت: ایران در مقابل افراط و فرقه گرایی بدون فراز و نشیب حضور داشته است به طور یکه با دولت‌های منطقه همکاری می‌کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به این که پرونده هسته ای به سمت حل و فصل شدن در حرکت است اظهار داشت:باید به صلح و امنیت در منطقه کمک کرد.

ظریف در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا ائتلاف جدیدی با محوریت روسیه  در حال شکل گیری است گفت: ایران در مبارزه با افراط و و تروریست نقش فعالی را ایفا کرده است بنابراین اعتقاد داریم باید نمونه ای از همکاری‌هایی بین‌المللی برای سایر کشورها باشیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون فاجعه منا گفت: همکاری‌های عربستان سعودی بسیار در روزهای قبل ناقص بود لذا همکارانمان طبق مقررات حقوق بین‌المللی بایستی به آسیب دیدگان دسترسی پیدا می‌کردند.

شاهد همکاری‌هایی خوبی از سوی سعودی‌ها نبودیم

وزیر امور خارجه با اشاره به این که تعدادی از مفقودین کم شده است اما در به ازای آن به تعداد درگذشتگان اضافه شده است گفت: متأسفانه شاهد همکاری‌های خوبی از سوی سعودی‌ها نبودیم.

ظریف با اشاره به دیدار رئیس جمهور با دبیر کل سازمان ملل پیرامون این موضوع گفت: بنده هم نیز ب قائم مقام دبیر کل صحبت‌ها و دیدارهایی داشتم.

 از طریق امیر کویت خواستار مداخله شدم و این مسئله سبب ایجاد شرایط بهتر شد

وی گفت: دیروز بعد از این که روش مذاکره مستقیم با سعودی‌ها پاسخ نداد بنده از طریق امیر کویت خواستار مداخله در موضوع شدم و این مداخله سبب ایجاد شرایط بهتر شد.

وزیر امور خارجه با بیان این که تعداد بیشتری از اجساد شناسایی شدند ادامه داد: متأسفانه همکاری سعودی‌ها برای شناسایی جان باختگان و مفقودین به خوبی صورت نگرفت.

ظریف با اشاره به این که جان باختگان نمونه بارز کسانی هستند که در مسیر رسیدن به خدا به لقا الله رسیدند گفت: این مسئله سعادت بزرگی است اما باری خانواده‌هایشان مصیبتی بسیار سنگین به حساب می‌آید. امیدواریم با صبر و مدارا بتوانیم این امتحان بزرگ الهی را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به این که با رسیدگی به وضعیت حجاج و آسیب دیدگان این مرحله را پشت سر می‌گذاریم افزود: پس از این مرحله اقدامات حقوقی و سیاسی تا در شرایط مناسب‌تر پیگیری خواهیم به طور یکه این مسئله در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، گفتگو ، ویژه ، خبری ، سازمان ، ملل ، فاجعه ، منا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار