نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از سازمان کنفرانس اسلامی خواستند با اعزام گروه حقیقت‌یاب به عربستان حادثه منا را بررسی کند.

سازمان کنفرانس اسلامی گروه حقیقت‌یابی برای بررسی علل فاجعه منا مشخص کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 5 مهرماه بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در مورد فاجعه منا را قرائت کرد که به شرح زیر است: 

فاجعه منا در مراسم حج امسال که منجر به کشته شدن مظلومانه تعداد زیادی از ضیوف و رحمان شد و شادی عید قربان را برای حجاج بیت‌الله  و خانواده‌های آنان و امت اسلامی به عزا مبدل نمود، پس از حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجد‌الحرام، حلقه حوادث غم بار حج امسال را تکمیل کرد. 

هرچند ادعا شد که باد و باران عامل سقوط جرثقیل و فاجعه مسجد‌الحرام بوده ولی مسلما در حادثه روز عیدقربان منا، که قربانگاه جمع کثیری از حجاج گشت به روشنی سوء مدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی در شکل گیری این فاجعه و نیز حوادث بعد از آن نمایان است.

متأسفانه پس از این فاجعه مشاهده می‌شود که حکام بی‌کفایت آل سعود به جای پذیرش مسئولیت این تقصیر خود با فرافکنی و طرح ادعاهای واهی و تبلیغات رسانه‌های وابسته درصدد به فراموش سپردن این گناه بزرگ از اذهان امت اسلامی می‌باشد. 

امروز این خواست به حق در میان مسلمانان شکل گرفته که مقدس‌ترین اماکن اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص بلکه متعلق به جهان اسلام است، تاچه زمانی با مدیریت ضعیف و ناکارآمد فعلی اداره، شاهد حوادث غم بار و فجایع خون بار باشد. 

بدون شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن‌ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمین مدیریت نماید، از این رو ما نمایندگان ملت مسلمان ایران در مجلس شورای اسلامی، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار و جان باخته در این حادثه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست می‌کنیم تا یک گروه حقیقت یاب با عضویت دولت‌های داغدار به عربستان و اعزام و علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی کند.

از مقامات قضایی کشور نیز درخواست داریم ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه در مراجع حقوقی بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن و مسئولیت‌پذیر بودن عاملان، پیگیری کند تا خون حجاج بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی در زیر سایه سنگین دلارهای نفتی و تبلیغات سعودی و به هدر نرفته و به فراموشی سپرده نشود.

از دولت جمهوری اسلامی نیز می‌خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی موضوع مدیریت جمعی اماکن مقدس مکه و مدینه را با استفاده از ظرفیت دولت‌های اسلامی در موسم حج در دستور کار و بررسی قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار