گسترش شبکه های مجازی و عضویت در این گروه ها خطر جدی است که خانواده ها را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ گسترش شبکه های اجتماعی یکی از دلایل جدی کاهش دینداری در سطح جامعه است که با توجه به جذابیت های ساختاری،توانسته اعتماد نسل جوان را به خود جلب کند.

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان ها شد، تا به امروز،با وجود تمام محاسن و مزایاى آن،دغدغه­ ها و نگرانى­هایى را نیز برخانواده­ ها تحمیل کرد وبه دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت و یا توان كافی برای شناخت دقیق این فضا و كاربردهای آن را به دست نیاوردند.

عدم آشنایی مناسب خانواده ها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی كودكان از این فضا باعث شده است ، یك فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بتوانند بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یابند و یا به دلیل ویژگی­های سنی و شخصیتی و كنجكاوی­های خود، متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت باشند.

هم‌اکنون به جرأت مي‌توان گفت شبکه های مجازی به عنوان اولين سرگرمي و وسيله ارتباطي مورد استفاده جوانان در خانواده‌ها محسوب مي‌شود و ديگر آنها حتي با ورود به خانه از تکنولوژي‌هاي ارتباطي جدا نمي‌شوند و بودن با دوستان خود در فضاي مجازي را به در کنار خانواده بودن ترجيح مي‌دهند.

می توان تغییر نگرش ، بویژه درامورمنفی ، آسیب های فرهنگی و روی آوردن به مد های بسیار غلط، به هم ریختن فضای عاطفی خانواده واعتیاد به شبکه های مجازی را از دیگرتأثیرات منفی شبکه های مجازی برشمرد.

به همین علت برای بررسی دقیق تر این موضوع و چاره اندیشی برای رفع فرهنگ استفاده نادرست شبکه های اجتماعی و بیان جایگاه و حاکمیت فضای مجازی در جامعه امروزی ،خبرنگار ما به سراغ کارشناسان این حوزه رفته و به بحث و گفتگو پرداخته است.

 تعاملات مجازی  جایگزین ارتباطات واقعی و سنتی 

مدیر سمن ها و احزاب ستاد احیای امر به معروف خراسان جنوبی بابیان اینکه فضای مجازی و اینترنت در چند سال اخیر توانسته در ایران جایگاه ویژه ای پیدا کند گفت: دور هم نشینی های مجازی یکی از دلایل موفقیت شبکه های اجتماعی درکشور بوده است.

سعید کسرائی نیا افزود: تغییر سبک زندگی و حرکت به سمت تجمل گرایی سبب شده است تا شبکه های اجتماعی، تعاملات مجازی را جایگزین دید وبازدیدهای سنتی در بین خانواده ها گرداند.

وی با اشاره به اینکه حساسیت زدایی و بی تفاوت کردن مردم و جوانان نسبت به مباحث فرهنگی و مذهبی از مهمترین آسیب های شبکه های اجتماعی است اظهار کرد: شایعه پراکنی و بی اعتماد سازی مردم نسبت به رسانه ها از دیگر ویژگی های منفی شبکه های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: گسترش شبکه های اجتماعی یکی از دلایل جدی کاهش دینداری در سطح جامعه می باشد که با توجه به جذابیت های ساختاری،توانسته اعتماد نسل جوان را به خودش جلب کند.

مدیر سمن ها واحزاب ستاد احیای امر به معروف خراسان جنوبی گفت : در یکی دوسال گذشته نرم افزار های ارتباطی فراوانی در بازار موبایل عرضه شده که به خاطر کاهش هزینه های ارتباطی و امکان ارسال فایل های چند رسانه ای مورد استقبال افراد قرار گرفته اما از سوی هیچ نهاد و یا سازمانی برای توسعه فرهنگ استفاده از این نرم افزارها هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

کسرائی نیا افزود: مدیریت زمان وعدم گذراندن وقت وفرصت های با ارزش دراین فضاهای مجازی ،بهترین راهکار کاهش استفاده از این شبکه هاست.

باید آموزش را جدی بگیریم و مهارت آموزی را در دستور کار خود قرار داد.

وی تصریح کرد: نباید در جامعه با صحبت هایمان ترویج دهنده استفاده از شبکه های اجتماعی باشیم .

نبود ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان،عامل روی آوردن به شبکه های مجازی

روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند گفت: شبکه یا نتورک شاخه هایی از روابط فرهنگی ، علمی ، سیاسی ، اجتماعی است که افراد هم صنف و هم سن وسال ، بنا به دلایل متعدد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند وحتی در گروهایی عضویت می یابد .

دکتر زنگویی با اشاره به آیه 57 سوره نور که خداوند می فرماید: والدین نباید اسوه های نامساعد در تربیت جنسی ، برای فرزندان خود باشند،افزود: عمده دلایلی که فرزندانمان به سراغ سایت ها ی مستعجن وماهواره می روند این است که از همان دوران کم سنی، راه شناختی فرزندان مان را هنوزکودک می نگاریم .

وی با بیان اینکه با نظارت والدین بررفتار فرزندان میزان آسیب ها کمتر می شود اظهار کرد: متأسفانه امروزه این نظارت وهدایت ها کمرنگ وبلکه از بین رفته وتأثیرات منفی برخانواده وجامعه گذاشته است.

وی تصریح کرد: افزایش روز افزون این مسائل در بین افراد سبب تیره شدن روابط والدین وفرزندان ، رشد زود رس فرزندان ، افشاء پاره ای از مسائل امنیتی، خانوادگی ومذهبی می شود.

مدرس دانشگاه بیرجند همچنین تغییر نگرش ، بویژه درامورمنفی ، آسیب های فرهنگی و روی آوردن به مد های بسیار غلط، به هم ریختن فضای عاطفی خانواده واعتیاد به شبکه های مجازی از دیگرتأثیرات منفی شبکه های مجازی برشمرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی مدرن ترین شیوه های ارتباطی بین افراد می باشد گفت: امروزه نبود این شبکه های اجتماعی وفضاهای مجازی امری خلاف محسوب می شود و نباید از آنها غافل شد همانطورکه در قرآن آمده است ، باید به سلاح روز مجهز شوید تا راحت بتوانید با دشمن مقابله کنید.

دکتر زنگویی از جمله فواید این شبکه های اجتماعی را پی بردن به عظمت خداوند، بهره گیری از تجارب سایر ملل واقوام و ادیان دیگروهمچنین افزایش شناخت انسانها،امکان انتقال سریع اطلاعات وهمچنین پر شدن پاره ای از اوقات فراغت با برنامه های مفید عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اکنون با وجود افزایش شبکه ها مجازی، مدیریت صحیح آن مطرح می شود ونه عدم استفاده ازفضاهای مجازی وباید سعی شود خانواده براساس الگو واسوه های معرفتی همچنین آگاهی از علوم روانشناسی استفاده صحیح از شبکه هاو فضاهای مجازی را به فرزندان خود بیاموزند.

فضاهای مجازی عاملی برای تزلزل ارزش ها و حسی شدن فرهنگ جامعه

جامعه شناس ومدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروزه وجود فضا های مجازی، روابط متاهلین وحتی مجردین را تحت تأثیر خود قرارداده است .

دکتر مرادی با اشاره به اینکه متاهلین مسئولیت پذیری خود را گاه در ارتباط با شبکه اجتماعی به فراموشی می سپارند افزود: فضای مجازی وپیامک دادن ، رد وبدل عکس سبب می شود سرمایه اجتماعی وتعامل در خانواده از بین برود وزن ومرد نسبت به یکدیگرحالت خصومت وبی اعتمادی پیدا کنند.

وی اظهار کرد: افزایش این فضاها درروابط جوانان سبب می شود که زندگی آینده شان را تحت تاثیر قرار دهد ،چرا که غریزه خود را در این فضاها برطرف می کنند وباعث می شود گریزان از ازدواج و به سمت پوچی رهنمود شوند.

وی ازجمله علل روی آوردن جوانان به این شبکه های اجتماعی را کنجکاوی ،احساس ونو گرایی فضاهای مجازی، ،بیکار بودن ، بی توجهی خانواده وشاید پر کردن اوقات فراغت خود برشمرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه کنترل فضای مجازی مشکل است ووالدین باید یک قدم جلو باشند تصریح کرد: متاسفانه والدین همیشه یک قدم عقب ترهستند وتفاوت جامعه پذیری بین فرزاندن و والدین ، عدم درک متقابل دو گروه سبب فاصله وعدم ارتباط بین این دو گروه می شود.

جامعه شناس ومدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:مطالعه والدین در حوزه ارتباطات وشبکه های مجازی ، نظارت وکنترل غیر مستقیم ، تعامل سازنده ، سواد رایانه ، پر کردن وقت فرزاندان با تفریح سالم ، پاسخ دادن به نیاز مشروح فرزندان ،ازجمله راهکارهای کاهش آسیب های اجتماعی از این طریق است.

دکتر مرادی افزود: در گیر شدن مدام افراد در شبکه های اجتماعی ، اختلالات جسمی ، روحی وروانی را در جامعه کلان و ساختار نظام اجتماعی در پی دارد.

وی با بیان اینکه افزایش این شبکه ها در خانواده تعامل وهمچنین صمیمیت و جاذبه های خانواده ها را کم وحتی اطمینان واعتماد که مهمترین سرمایه های اجتماعی است ، را از بین می برد اظهار کرد: می تواند آسیب های جسمی برچشم ، گردن ، ستون فقرات ومغز انسان وارد کند.

مدرس دانشگاه تصریح کرد : فضای مجازی ،هویت فرهنگی و خمیر مایه جامعه را تحت تأثیر می گذارد سبب خودبیگانگی فرهنگی می شود.

شبکه های اجتماعی ، جزیی ترین اطلاعات کاربران را دریافت وانتشارمی دهد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی ، جزیی ترین اطلاعات کاربران را دریافت می کنند گفت: هر لحظه امکان سوء استفاده از آنان وجود دارد وحریم خصوصی افراد به شدت تهدید می شود.

سرهنگ رضاییان افزود:بهتر است کاربران هنگامی که از رایانه های عمومی برای ورود به حسابهای کاربری ایمیل ،شبکه های اجتماعی ،پیام رسان ها استفاده می کنند از مارک کردن گزینه "به خاطر سپردن نام کاربری اجتناب نمایند.

وی اظهار کرد:کاربران برنامه های خود را همیشه بروز نگه دارند، به خصوص برنامه هایی که زیاد با اینترنت سرو کار دارند .

وی تصریح کرد:باید از نرم افزار های هشدار دهنده استفاده شود واگر از اتاق های گفتگو چت روم استفاده می شود، از نام واقعی یا ایمیل آدرس شخصی استفاده نشود وسعی شود نام های متفاوت را جایگزین آن کنند.

رئیس پلیس فتا گفت: کاربران هرگز تصاویر نامناسب یا چیزهایی که هویتشان را به نمایش می گذارد ارسال نکنند.

سرهنگ رضاییان افزود:مهمترین کار در شبکه های اجتماعی ،به اشتراک گذاردن داده های مختلف با دیگران است که متاسفانه بسیاری از کاربران اطلاعات بسیار زیادی را راجع به سازمانی که به آن متعلق هستند ،پروژه ها محصولات ،مسائل و مباحث سازمان را به اشتراک می گذارند.

وی ازجمله خطرات امنیتی ومهم تلفن های هوشمند برای کاربران را مربوط به حوزه استفاده از ابزارهای مختلف در تلفن همراه است که در واقع حریم خصوصی واطلاعات شخصی کاربران محسوب می شود که ممکن است توسط افراد سود جو سرقت شود.

وی گفت: خطر دیگر مربوط به حوزه اطلاعات وعملیات بانکی کابران است که با توجه به اینکه کاربران برای فعالیت های مختلف خود معمولا از اینترنت بانک یا اس ام اس بانک استفاده می کنند امکان سرقت این اطلاعات کاربر نیز وجود دارد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی ،تهدید دیگر را کنترل مکانی کاربر عنوان کرد که می تواند بستر استفاده فرهنگی ومالی افراد سود جو قرار گیرد.

سرهنگ رضاییان افزود: بسیاری از کاربران در هنگام نصب نرم افزار اجازه دسترسی اطلاعات پایه ای شامل نام ،تصویر پروفایل ،لیست مخاطبان ودیگر اطلاعات خصوصی را به این شرکت ها می دهند که این اقدام می تواند تهدیدات فراوانی را متوجه آن ها کند وزندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.