جان کری: حمایت از اسد راه مناسبی برای گسترش نفوذ روسیه در منطقه نیست

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد مسکو هواپیماهایش را به منظور محافظت از پایگاه های هوایی روسیه در خاک سوریه مستقر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ،به نقل ازخبرگزاری فرانسه، «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد هواپیماهای روسیه فعلا به منظور محافظت از پایگاه های نظامی هوایی این کشور در خاک سوریه مستقر شده اند و قصد شرکت در عملیات نظامی را ندارند.

کری اظهار داشت: شمار هواپیماهای روسیه در خاک سوریه افزایش یافته است؛ اما در حال حاضر، ارزیابی نظامیان و بیشتر کارشناسان ما این است که نوع هواپیماها و سطح استقرار آنها نشان می دهد این هواپیماها در چارچوب نیروهای محافظت از پایگاه های هوایی روسیه در سوریه مستقر شده اند.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می شود که برخی منابع غربی ادعای حضور روزافزون نظامی مسکو در کنار نیروهای دولتی سوریه را مطرح کردند.

دولت سوریه، به ریاست جمهوری بشار اسد از متحد خود روسیه هواپیما و تسلیحاتی جدید دریافت کرده است تا آن ها را در مبارزه با گروه تکفیری داعش به کار گیرد.

این در حالی است که کارشناسان آمریکایی روز دوشنبه اعلام کرده بودند حضور نظامی روسیه در سوریه نوعی مشارکت مستقیم در درگیری های این کشور به شمار می رود.

اما به گفته کری، برخی از انواع هواپیماها، درباره مقاصد بلند مدت مسکو در سوریه ایجاد تردید می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای هندی خود در پاسخ به سوال خبرنگار درباره سوریه گفت حمایت از اسد راه مناسبی برای گسترش نفوذ روسیه در منطقه نیست.
وی ادامه داد البته موضوع جدیدی نیست که روسیه حمایت از اسد را انتخاب کرده باشد، این سیاستی است که در شش هفت سال یا بیشتر از آن، صورت می گرفت. از این رو، چیز جدیدی در این میان نیست مگر اینکه میزان حضور نظامی خود را برای حمایت از رژیم اسد بیشتر کرده باشد. 
جان کری بدون اشاره به حمایت های آمریکا از تروریسم در سوریه که منجر به کشتار مردم این کشور و آوارگی هزاران نفر شده است، گفت: از دیدگاه ما حمایت مسکو از سوریه یک چالش است، البته چالشی برای نفوذ ما یا چالشی برای حضور ما به شمار نمی آید بلکه چالشی برای این دیدگاه است که شما (روسیه) واقعا به دنبال صلحی هستید که بتواند باعث آشتی در کشوری شوید که از نظر فرقه ای و اخلاقی بسیار شکاف دارد و حال این شکاف بین فعالیت های رئیس جمهور اسد و مردمی قرار دارد که از این کشور فرار می کنند. آنان با پاهای خود، نظرشان را می گویند، آنان می روند و آنچه که روی می دهد این است که این کشور در طول این فرایند، نابود می شود، با اسدی که اصرار دارد وی تنها کسی است که می تواند این کشور را هدایت کند و روسها و ایرانیانی که از این دیدگاه حمایت می کنند و ما با این امر موافق نیستیم.

این در حالی است که آمریکا با حمایت تسلیحاتی و نظامی از افراد مسلحی که مخالفان میانه رو می نامد به تشدید بی ثباتی و نا امنی در سوریه کمک می کند.

کری مدعی شد: ما یقین داریم که می بایست راه حلی سیاسی در این میان باشد و این راه حل سیاسی فقط با مذاکره قابل حصول است. ما روی برخی مسائل کلیدی با روسها توافق داریم، ما توافق داریم که هر دو طرف سوریه ای می خواهد که کامل، آرام، باثبات و سکولار باشد و حاکمیت این کشور محترم شمرده شود. هر دو طرف خواستار نابودی، شکست و از میان رفتن داعش و دیگر گروه های افراط گرا هستیم. هر دو طرف نگرانی هایی درباره لزوم پایان گرفتن گسیل تروریست های خارجی و عوامل جذب این تروریست ها هستیم که آنان را به این کشور می کشاند و برای همه، تهدید به شمار می آیند.

وی مدعی شد: اختلاف عمده بین ما این است که آنان همچنان باعث جذب تروریست های خارجی می شوند زیرا آنان برای مقابله با اسد خواهند آمد. از این رو، اگر واقعا خواستار پایان دادن به جنگ هستند، می بایست به گفتگوی سیاسی روی آورند که در این مسیر، راه حلی نیز براساس مذاکره دارید که عنصری بسیار اساسی است. البته ما هنوز تصویری شفاف درباره تلاش های روسیه نداریم.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: اگر آنها برای مقابله با داعش و فقط داعش در این کشور هستند، حتی اگر به حمایت های گذشته خود از اسد ادامه با دیدگاه ورود به مذاکرات مشروع سیاسی ادامه بدهند و با مردم (سوریه) علیه داعش همکاری کنند، این یک احتمال است که میتوانیم در روزهای آینده در نیویورک درباره آن صحبت کنیم. ولی اگر به این کشور آمده اند تا از اسد حمایت کنند و فقط آمده اند تا اسد این حس را داشته باشد که نیازی به مذاکره ندارد، از این رو باید گفت این یک مشکل برای سوریه و هر کسی است که می خواهد به این درگیری ها که بسیار طولانی نیز شده است، پایان بدهد. 

جان کری گفت: امید ما این است که روسیه آماده باشد که نقش سازنده ای ایفا کنند، همینطور ایران آماده باشد که نقشی سازنده ایفا کند تا راهی صلح آمیز برای این درگیری ها بیابد. چارچوب چند سال پیش بنیان گذاشته شد، روسیه این چارچوب را پذیرفت که نام آن نیز توافقنامه ژنو بود، در سال 2012 تدوین شد و انتقالی را پیش بینی می کند که براساس رضایت دو طرفه صورت می گیرد و باعث ایجاد آینده ای صلح آمیز برای سوریه می شود. ما آماده ورود فوری به این مذاکرات هستیم و امیدواریم که روسیه نیز همینطور باشد.

جان کری در ادامه نشست خبری با همتای هندی خود از تعهد هند برای ایفای نقش صلح بانی در ماموریت های سازمان ملل تقدیر کرد.
 جان کری گفت، ما خود را متعهد به مقابله با گروه تروریستی داعش می دانیم و در هر نشستی درباره آن صحبت کرده ایم. دستگاه های اطلاعاتی ما با همه شرکایمان از جمله هند همکاری می کند تا پیش از وقوع حملات (تروریستی)، از آن جلوگیری کند. این موضوع بخصوص بعد از حملات بمبئی بیشتر شد.

وی ادامه داد، البته می دانیم که این کاری دشواری است ولی با همکاری همدیگر، تلاش می کنیم این کار را انجام دهیم و امید داریم که همکاری های بیشتری در خصوص موضوع داعش داشته باشیم و بخشی از این اقدامات نیز بسته به گزینه های راهبردی در خصوص سوریه و همه منطقه دارد. 

کری افزود، این موضوعات، در نشست های هفته بعدی در نیویورک بررسی می شود ولی هند خود را متعهد به حضور در این تلاش ها می داند و من بسیار قدردان این تلاش ها هستم. تلاش های صلح بانی هند نیز که امروز اعلام شد، گام بسیار مهمی در کمک به سازمان ملل است که در روزهای اخیر برای ماموریت های صلح بانی خود با فشار زیادی روبروست. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار