تیم ملی بسکتبال ایران جام ملت‌های آسیا را فردا با دیدار برابر ژاپن آغاز می‌کند.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان- بیست و هشتمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا فردا در چانگشای چین آغاز می‌شود و تیم ملی بسکتبال کشورمان در نخستین گام باید به مصاف ژاپن قهرمان دو دوره این رقابت‌ها (سال‌های 1965 و 1971) برود. دیداری که هرچند حریف در حد و اندا زه‌های رقیبی اصلی برای ایران نیست اما قدرتمندترین حریف ایران در مرحله گروه به حساب می‌آید. از سوی دیگر نخستین دیدار در هر تورنمنتی، شرایط ویژه خود را دا رد و به این ترتیب، شاگردان بائرمن نباید فردا ژاپنی‌های کوتاه قامت را دست کم بگیرند. 

بررسی نفر به نفر مردان سرزمین آفتاب تابان
یوتا تابوسه، گارد راس کهنه‌کار ژاپنی‌ها با 35 سال سن بدون شک عصای دست کنجی هاسه‌گاوا سرمربی این تیم است. تابوسه با یک متر و 73 سانتی‌متر قد از مهره‌های اصلی تیم باشگاهی‌اش توچیگی برکس ژاپن به حساب می‌آید. البته تابوسه به دلیل شرایط سنی توان حضور در زمان زیادی از بازی را ندارد. این بازیکن در رقابت‌های جهانی نوجوانان 1999 و جوانان 2001 تیم ژاپن را همراهی کرده است. 

ماکاتو هایی‌جیما، پوینت گارد اصلی ژاپن است. او با 190 سانتی‌متر قد و 25 سال سن از مهره‌های جوان و انرژیک هاسه‌گاوا به شمار می‌آید. قامت نسبتا بلند هایی‌جیما در این پست از او مهره‌ای قابل در کارهای دفاعی ساخته است. هایی‌جیما گارد راس تیم آیشین ژاپن است که از سال 2013 به تیم ملی کشورش دعوت شده است و در دوره پیشین جام ملت‌های آسیا جزو نفرات نهایی این تیم بود. 

ریوما هاشیموتو، دیگر بازیکن پست یک ژاپنی‌هاست. گاردراس 178 سانتیمتری و 27 ساله که در باشگاه آیسین سی هورسس میکاوا توپ می‌زند. هاشیموتو نخستین جام ملت‌ها را با تیم کشورش برگزار می‌کند اما به حدی قابلیت در لیگ ژاپن داشته که کادرفنی چشم‌بادامی‌ها را مجاب کند نامش را در فهرست نهایی تیم‌شان ذکر کنند. 

کی‌جورو ماتسوئی، گارد دوم 188 سانتیمتری ژاپن سرشناس‌ترین بازیکن چشم بادامی‌هاست. او نخستین بازیکنی بود که از ژاپن به لیگ ان.سی.ای راه یافت و در تیم کلمبیا لاینز ایالات متحده آمریکا توپ زد. ماتسوئی با 30 سال سن از ژاپنی‌های باتجربه به حساب می‌آید. او سومین حضورش را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کند و هاسه‌گاوا به درخشش این شوتینگ گارد خوش‌نام دل‌بسته است.  

دائیکی تاناکا دیگر بازیکن پست دوم ژاپن است. بازیکن 191 سانتی‌متری باشگاه تویوتا آلوارک با 24 سال سن، گارد دوم جوانی در ترکیب مردان سرزمین آفتاب تابان است. تاناکا در دوره گذشته جام ملت‌های آسیا هم حضور داشت و نبرد او با مهاجمان تیم کشورمان دیدنی است. 

غیر از ماتسوئی و تاناکا، ژاپنی‌ها شوتینگ گارد دیگری به نام تاکاتوشی فروکاوا را هم با خود به چانگشای آورده‌اند. فوروکاوای 190 سانتی‌متری، 28 ساله است و او هم مانند تابوسه از توچیگی برکس به تیم ملی ژاپن دعوت شده است. به نظر می‌رسد این گارد دوم، یکی از پنج بازیکن استارتر ژاپن مقابل ایران باشد. 

ریومو اونو در پست 3 ژاپن با 198 سانتی‌متر قد از بلندترین بازیکنان تیمش به حساب می‌آید. این بازیکن از سال گذشته در تیم ملی ژاپن حضور یافت و حالا یکی از مهره‌های خوب چشم‌بادامی‌ها به شمار می‌آید. باید منتظر ماند و دید اونو می‌تواند نقش موثری را که در تیم چیباجتس دارد، در تیم ملی هم بازی خواهد کرد یا نه. 

کنتا هیروسه، با 30 سال سن از با تجربه‌های حریف فردای کشورمان است. بازیکن 193 سانتیمتری در پست سوم همچنان برای تیم باشگاهی‌اش، شانون بلمار مهره‌ای کلیدی به حساب می‌آید. او از عناصر هجومی اصلی ژاپن است و می‌تواند با پرتاب‌های راه دور دقیق‌ خود، امتیازات خوبی برای ژاپنی‌ها بگیرد. 

جوجی تاکه‌ئوچی در کنار اوتا، سنتر ژاپنی‌ها با 206 سانتیمتر بلندقدترین بازیکنان تیم خود به حساب می‌آیند. تاکه‌ئوچی هم 30 ساله است و برای باشگاه هیتاچی سان راکرز بازی می‌کند. این بازیکن قدیمی‌ترین مهره ژاپنی‌هاست و از سال 2006 تا کنون حضور نسبتاً مستمری در تیم ملی کشورش داشته است. تاکه‌ئوچی پس از سال‌های 2007، 2009 و2011 حالا چهارمین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کند. این فوروارد قدرتی همواره از امتیازآورترین و خطرناک‌ترین بازیکنان ژاپن شناخته شده است. 

گاکو آرائو دیگر بازیکن پست 4 ژاپن، فورواردی 198 سانتی‌متری است که او هم مانند اونو در تیم چیباجتس توپ می‌زند. به نظر می‌رسد این بازیکن بک آپ اصلی تاکه‌ئوچی سرشناس در پست فوروارد قدرتی ژاپنی‌هاست. آرائو 28 ساله است. 

آتسویا اوتا، سنتر 206 سانتیمتری ژاپن، مهره اصلی هاسه‌گاوا در پست 5 است. اوتا در تیم شیمیکاوا فونیکس بازی می‌کند و تمام توپ‌های سامورایی‌ها زیر سبد حریفان به او ختم می‌شود. اوتا سومین جام ملت‌های خود را تجربه می‌کند و با 31 سال سن از مهره‌های باسابقه چشم‌بادامی‌هاست. 

تیم ژاپن هرچند از نظر فیزیکی شرایط مناسبی ندارد اما با توجه به ویژگی‌های بازیکنان خود، تیمی با تجربه به حساب می‌آید. آن‌ها گاهی اوقات برای قدرت‌های آسیا هم دردسرساز می‌شوند. البته توان تیمی ژاپن محدود است اما تیم ایران باید گام نخست را محکم بردارد. ضمن اینکه بائرمن سعی خواهد کرد مهره‌های کلیدی‌ای ایران را هم برای نبردهای سرنوشت‌ساز تیم ملی در مراحل آینده حفظ کند. 

گزارش: یاسر سما وات

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار