آخرین روز شهریور روز جهانی آلزایمر است‌. در ایران در هر 7 دقیقه یک نفر آلزایمر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیماری آلزایمر یک تخریب پیشرفت کننده در بافت‌های مغزی است که بیشتر افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند و به زوال عقل می‌انجامد. به طوری که عملکردهای ذهنی مثل حافظه، قوه درک و قدرت صحبت کردن را نابود می کند.
 
هر 4 ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود
اولین نشانه‌ی ابتلا به آلزایمر آسیب دیدن حافظه است به این صورت که در مراحل اولیه حافظه کوتاه مدت از بین می‌رود و با گذشت زمان فرد به سرگردانی دچار می‌شود، همچنین انجام محاسبات ساده برایش غیرممکن و سخت می‌شود به علاوه انجام فعالیت‌های ساده روزانه هم برای فرد دشوار شده و در نهایت او را دچار حیرت‌زدگی و ناامیدی می‌کند!

این بیماری به طور تدریجی می‌تواند پیشرفت زیادی داشته باشد، همچنین ممکن است دوره‌ی آن تا 10 سال طول بکشد.

طبق آمار انجمن جهانی آلزایمر در هر 4 ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر مبتلا می‌شود‌، این در حالی است که بر اساس آمار انجمن آلزایمر ایران در کشورمان هر 7 دقیقه یک نفر مبتلا می‌شود.
رده سنی مبتلایان به این بیماری از 70 تا 80 سالگی است اما در افراد زیر 40 سال هم ممکن است به دلایل مختلفی همچون ترسیدن‌های ناگهانی و استرس آلزایمر بروز یابد.

این علائم را جدی بگیرید!
دکتر عظیمی متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: با افزایش سن توانایی ذهنی و جسمی بیمار تحلیل می‌رود که این تحلیل در ابتدا روند کُندی دارد اما با گذر زمان این بیماری پیشرفت می‌کند و از جمله علائم آن می‌توان به از دست دادن حافظه (خصوصا حافظه کوتاه مدت)‌، از دست دادن قدرت تکلم و افسردگی اشاره کرد.

آلزایمر درمان ندارد
هنوز درمان قطعی برای این بیماران پیدا نشده اما پیشرفت‌های زیادی برای کنترل آن دیده می‌شود. در حال حاضر درمان دارویی و اقدامات مراقبتی و توانبخشی از قبیل تمرین‌های بدنی، موسیقی، ماساژ، سفر و کاردرمانی برای کنترل روند پیشرفت بیماری، حفظ توانمندی‌های جسمی و ذهنی موجود، افزایش توانایی‌های شناختی و مهارت‌های حرکتی در حد امکان، بهبود مشکلات رفتاری و در نهایت ارتقای کیفیت، زندگی بیمار انجام می‌شود.

عظیمی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ شیوه اثبات شده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر وجود ندارد اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

مسئولان به هوش بیایند

با وجود این‌که در حدود 600 هزار نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در کشور وجود دارد اما فقط یک انجمن آن هم فقط در تهران وجود دارد که با وجود فضا و محیط کم قطعا برای کمک به این بیماران جواب‌گو نخواهد بود.

آلزایمر، درد بی درمان؟

 جدا از این‌که این بیماری روند افزایشی پیدا کرده و درمانی هم برای آن وجود ندارد و ممکن است گریبان هر فردی را هم بگیرد اما هنوز تدبیر اساسی برای آن سنجیده نشده و دستور کار تأسیس مراکز تخصصی برای کمک به بهبود این بیماران در استان‌ها و شهرهای کشور همچنان در برنامه‌ی مسئولان جای ندارد.

پس تا اقدام مسئولان و جدی گرفته شدن بیماری آلزایمر اولا خود ایمنی را فراموش نکنید ثانیا در صورت مشاهده علایم اولیه در خود یا اطرافیان حتما حتما مراجعه به دکتر را جدی بگیرید.

گزارش از فرزانه فدوی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار