هنرمند و کارگردان پیشکسوت تئاتر مهم‌ترین بخش هنرهای نمایشی را تئاتر کودک و نوجوان دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ احمد بیگلریان گفت: تئاتر کودک و نوجوان مهم‌ترین بخش و گونه تئاتر است که بطور جدی مخاطبین خود را که خردسالان، کودکان و نوجوانان هستند در همان سنین پایین با هنر تئاتر آشنا می کند. کودکانی که از همان سنین در فضای تئاتر بزرگ می شوند در آینده افرادی هستند که هنر را می شناسند و کاربرد آن را درک می کنند، از این رو تماشاگران آینده تئاتر را همین کودکان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: کودکان از طریق تئاتر با مسائل اجتماعی و مشکلات محیط اطراف خود آشنا شده و بخش مهم تعلیم و تربیت که از آموزه های تئاتر کودک و نوجوان است؛ مستقیما وارد زندگی آنان می شود. بسیاری از آموزه ها و مفاهیم تربیتی هم در قالب تئاتر از سوی مخاطب کودک پذیرفته می شود.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه  تئاتر کودک و نوجوان، تخیل و خلاقیت کودکان و نوجوانان را به حرکت در می آورد و دنیای جدیدی پر از شادی، نشاط و خلاقیت را برای کودکان به ارمغان می آورد و این چیز کمی نیست که کودکان و نوجوانان به وسیله تئاتر با دنیای جدیدی آشنا شوند افزود:امروز مخاطب شناسی هم در نمایش کودک نسبتاً جایگاه خود را پیدا کرده است و تفکیک نمایش های خردسال، کودک و نوجوان در جشنواره در همین راستا در حال حرکت است؛ اما در حال حاضر  یکی از مشکلات مخصوص نبودن سالن هاست که تفکیک تماشاچان را مشخص نمی کند. اگر مسئولان جشنواره تفکیک سالن را بنا بر گروه سنی مخاطب انجام دهند مخاطب نیز سردرگم نمی شود.

بیگلریان گفت: تئاتر کودکان و نوجوانان به لحاظ رنگ، نور، موسیقی و طراحی صحنه باید جذابیت ویژه ای داشته باشد تا مخاطب خود را در سالن نمایش نگه دارد؛ بخشی از تئاتر کودک و نوجوان شکل شادی آفرینی و سرگرم کننده دارد و باید این فاکتورها در نمایش های کودکانه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه حضور گروه های نمایشی خارجی یکی از بهترین بخش های جشنواره است که موجب می شود با تکنولوژی های جدید در تئاتر و نوع نگاه کشورهای دیگر به تئاتر کودک و نوجوان آشنا شویم افزود: این تبادل فرهنگی با درون مایه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است که باید هر سال پررنگ تر شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: همدان ، هنر ، نمایش ، کودک ، نوجوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.