افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین افلاک نمای دیجیتالی کشور، در دانشگاه فردوسی مشهد در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مدیر عامل شرکت تعاونی دانش بنیان انگاره فیزیک توس ، گفت: افلاک نما یک سینمای علمی با میدان دید 180 درجه ای است که فرد را در یک فضای سه بعدی قرار داده و با تصویر سازی مناسب، می تواند در بحث آموزشی و سرگرمی مفید واقع شود.

هادی محمدزاده بحث علمی، فرهنگی و اقتصاد دانش بنیان را دو عامل اصلی در ساخت افلاک نماها در کشور دانست و افزود: در کشورهای غربی از افلاک نماها در بحث آموزشی و سرگرمی استفاده می شود و این در حالی است که در ایران، افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد اولین افلاک نمایی است که با تکنولوژی بالا و به صورت کاملا بومی در حال ساخت می باشد.

وی شاخص ترین فعالیت شرکت را تکنولوژی تصویر سازی کروی دانست و عنوان کرد: مشهورترین کاربرد آن ساخت افلاک نما است که این پروژه پس از 3 سال مطالعه امسال وارد فاز عملیاتی خود شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی دانش بنیان انگاره فیزیک توس با اشاره به اینکه همه سهامدارن این شرکت در مقطعی فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد هستند، گفت: این شرکت با 30 نفر پرسنل تمام وقت و پاره وقت در سال 91 و با فعالیت در حوزه های فیزیک، اپتیک و نجوم کار خود را آغاز کرده است.

محمدزاده با اعلام اینکه برخی از تجهیزات شاخص در شرکت ساخته می شود گفت: شرکت تعاونی دانش بنیان انگاره فیزیک توس تنها شرکت ایرانی تولید کننده افلاک نمای دیجیتالی در کشور است که علاوه بر ساخت افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد، ارائه کننده مشاوره های علمی به سایر مراکز پژوهشی در این حوزه است.

وی با اشاره به در اختیار قرار دادن زمین این افلاک نما توسط دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: این افلاک نمای 11 متری با 2000 مترمربع فضای نمایشگاهی قابلیت فعالیت های پژوهشی را در کنار موزه دستاوردهای علمی و آموزشی امکان پذیر کرده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی دانش بنیان انگاره فیزیک توس یادآور شد:ساخت المان های آموزشی و علمی از جمله ساخت ساعت آفتابی مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه و ساخت محصولات آزمایشگاهی از قبیل اتاقک ابر ویلسون، لامپ های طیفی، کوره های الکتریکی، جداساز مغناطیسی، فیلترهای اپتیکی میان گذر از جمله دستاوردهای این شرکت بوده است.

آسمان‌نما یا افلاک نما، تالاری است که در آن نمایی از ستارگان و سیاره‌ها و دیگر پدیده‌های آسمانی به منظور آموزشی یا سرگرمی نمایش داده می‌شود. معمولاً آسمان‌نما دارای گنبدی است که بینندگان در زیر آن می‌نشینند و تصویری از آسمان را که با پروژکتور مخصوصی بر سقف گنبد می‌افتد مشاهده می‌کنند.

کشورهای پیشرفته دنیا از این تکنولوژی برای گسترش گردشگری بهره می‌برند، در ایران نیز چند سالی است اقدام به ساخت افلاک نما کرده‌اند، که افلاک نمای خیام بزرگترین آن‌ها محسوب می‌شود که سال‌هاست نیمه کاره در حال خاک خوردن است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
چقدر خوب کاش امکان استفاده اون الان مهیا بود