دومین جشنواره هندوانه شریفیه قزوین دیشب در بوستان یاس این شهر برگزار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازقزوین؛ این جشن به شکرانه برداشت هندوانه و با هدف احیای سنت‌های دیرین و ترویج کشت محصولات دیم برگزار شد.

استاندار قزوین در این جشن گفت: هندوانه دیم یک الگوی خوب در شرایط کم‌آبی است که می‌تواند معیشت مردم و اقتصاد یک شهر را متحول کند.

مرتضی روزبه افزود: همین محصول در راستای اقتصاد مقاومتی اگر برند سازی و بازاریابی شود قادر است اشتغال جوانان منطقه را فراهم و از مهاجرت جلوگیری کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان البرز نیز گفت: مهم‌ترین ویژگی هندوانه شریفیه، ارگانیک و دیم بودن آن است و این محصول فقط یک بار در اسفند ماه آبیاری می‌شود؛ تخمه های این محصول نیز در تهیه خشکبار مورد استفاده است.

علی همت زاد گفت: با اجرای طرح‌های نوین خاک‌ورزی حفاظتی و استفاده از دستگاه‌های دیم‌کاری جدید، میزان رطوبت خاک افزایش یافته و عملکرد محصول از 20 تا 25 تن در هکتار به 40 تن خواهد رسید.

شهردار شریفیه نیز گفت: قصد داریم این نوع کشت و این محصول را بیشتر معرفی کنیم تا اقتصاد مردم این شهر تقویت شود.

حسین هاشمی افزود: در سال‌های آینده با رونق این جشن، گردشگران نیز جذب می شوند تا با توانمندی های کشاورزی و صنایع‌دستی مردم منطقه آشنا شوند.

در این جشنواره از کتاب شریفیه در گذر تاریخ نیز رونمایی شد.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و تغذیه، اجرای برنامه‌های متنوع هنری، ورزشی، موسیقی، نمایش عروسکی و مسابقات فرهنگی و آشپزی از برنامه های این جشن بود.

250 هکتار از مزارع شهر شریفیه از توابع شهرستان البرز، به زیر کشت هندوانه دیم رفته که از این میزان سطح زیر کشت، سالانه 5 هزار تن محصول برداشت می شود.

شهرستان البرز در استان قزوین 23 هزار هکتار اراضی زیر کشت دارد و گندم، ذرت و هندوانه از مهم‌ترین محصولات این شهرستان است

انتهای پیام/ز


برچسب ها: جشن ، هندوانه ، قزوین ، شریفیه ، دیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.