بخش شنوایی سنجی بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد از اوایل شهریور ماه سالجاری در این مرکز راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، به طور متوسط سالانه 6000 نوزاد مبتلا به کم شنوایی در کشور متولد می شوند که حدود نیمی از آنها ارثی و بقیه اکتسابی می باشند ازدواجهای فامیلی در ایجاد ناشنوایی های ارثی نقش مهمی دارند.

دکتر سامرند مرزنگ مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: این بخش با هدف خدمات رسانی به مردم شهرستان و با مشارکت بخش خصوصی و تعرفه دولتی در این مرکز راه اندازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است به دلایل مختلفی مانند مبتلا شدن مادر به بعضی از بیماری ها در دوران بارداری مثل سرخجه، مصرف خودسرانه دارو ها توسط مادر در دوران حاملگی، تماس با اشعهء عکسبرداری در حاملگی، نوزاد با کم شنوایی متولد شود. حتی بعد از تولد نیز به دلیل عواملی مانند زردی شدید در دوران نوزادی، چرک کردن گوش، برخورد جسم نوک تیز با گوش، بوسیدن و مکیدن گوش نوزاد خطر ایجاد کم شنوایی وجود دارد.

وی افزود: کم شنوایی مشکلات روحی، عاطفی و آموزشی زیادی برای کودک ایجاد می کند همچنین کودک در حرف زدن با مشکل روبرو می شود و از آنجا که مهمترین مرحله یادگیری زبان قبل از یکسالگی است اگر بتوانیم کم شنوایی را در سن 3 ماهگی تشخیص و قبل از 6 ماهگی درمان کنیم می توانیم از مشکلات زیادی که به علت دیر تشخیص دادن کم شنوایی بوجود می آیند پیشگیری نمائیم.

دکتر مرزنگ اظهار داشت: در این بخش خدماتی همچون ادیومتری، ABR (بررسی عصب گوش تا ساقه مغز)، ارزیابی و غربالگری شنوایی نوزادان (Tympanometry HF) انجام می پذیرد.

به طور متوسط روزانه حداقل 10 نفر به این بخش مراجعه می نمایند که اکثر این مراجعه کنندگان نوزادان بدو تولد می باشند که میزان شنوایی آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این بخش همه روزه (به غیر از ایام تعطیل) در ساعات ادارای فعال و آماده ارائه خدمت به همشهریان عزیز می باشد.

شایان ذکر است شناسنامه در اداره ثبت احوال برای نوزادانی صادر می شود که بعد از تولد میزان شنوایی آنها ارزیابی و مورد تأیید کارشناسان شنوایی سنجی قرار گیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.