درحاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در تبریز، کارگاه ابریشم بافی توسط هنرمند اسکویی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ در این کارگاه، نحوه تبدیل پیله ابریشم  به نخ، نخ به بوبین و بوبین به چله به بازدید کنندگان نشان داده شد.

اين كارگاه كه قرار است تا پايان نمايشگاه ادامه داشته باشد، توسط هنرمند با سابقه رشته ابريشم بافي آقاي میرابوالحسن شجاعی اسکندانی برگزار مي شود.

اجراي زنده ابريشم بافي در ششمين نمايشگاه سراسري صنايع دستي تبريز، تا کنون تعداد بسیار زیادی از بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است.

پارچه‌های ابریشمی الوان با طرح‌های ساده، راه راه، چهارخانه و هندسی یکی از دستبافته‌های ظریف ایران است که با رنگ‌های گیاهی و معدنی توسط دستگاه‌های نساجی تولید می‌شود. بافت پارچه‌های ابریشمی دارای 3 مرحله چله کشی، آماده سازی دار و بافت  است.

در گذشته‌های نه چندان دور، شیوه تولید این کارگاه‌ها به شیوه کاملا سنتی و با استفاده از دستگاه‌های چوبی دستی  بوداما در سال‌های اخیر،به دلیل ظهور دستگاه‌های مکانیزه،شیوه تولید سنتی تا حد زیادی از بین رفته زیرا از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

تولیدات کنونی کارگاه‌های ابریشم بافی، پارچه های ابریشمی در ابعاد مختلف، انواع روسری، انواع دستمال، انواع چادرشب و انواع نوار است.

ماهانه در حدود 100 هزار قواره پارچه ابریشم در ابعاد 110 در 110، 120 در 120 ، 150 در 150، 160 در 160 و 170 در 170 در کشور تولید می شود که حجم تولیدات ابریشم در داخل معادل با 20 درصد نیاز کشورمان است.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.