معاون رئیس جمهور کشورمان در اظهاراتی تاکید کرد دوره‌ای جدید از روابط ایران با دنیا آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران، در سفری که در مرداد ماه ۱۳۹۴ به فنلاند داشت، در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه یورونیوز، در باره ضرورت رویکردی تازه به مسئله محیط زیست در ایران، پیامدهای توافق جامع هسته ای، انتخابات آینده مجلس و موقعیت اجتماعی و سیاسی زنان در ایران، سخن گفت.

یورونیوز پرسید: می دانیم که ایران با بحران آب و همچنین خطر نابودی کامل بسیاری از منابع محیط زیست روبرو است. در سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر چه طرحهای مشخصی در این زمینه برای مبارزه با این خطر وجود دارد؟

معصومه ابتکار در پاسخ گفت: «ما از اولین برنامه هایی که در دولت دکتر روحانی دنبال کردیم، اصلاح و تغییر رویکرد دستگاههای مختلف اجرایی نسبت به نوع مدیریت و بهره برداری از منابع آبی کشور بوده است و همچنین توجه ویژه به حقابه طبیعت در این طرحها. یک تغییر رویکرد اساسی در دستور کار دولت قرار گرفت و در شورای عالی آب و در شورای عالی محیط زیست، برنامه هایی تدوین شد برای این که ما بتوانیم منابع آب را با توجه به شرایط تنش آبی مدیریت کنیم و الگوی کشاورزی اصلاح شود.»

مجری این شبکه پرسید: آیا رسانه ها آزاد هستند که در این مورد صحبت کنند و بنویسند تا مردم در جریان قرار بگیرند؟ و چقدر در این تلاشها از کارشناسان بعنوان مجموعه ای از دانش و تجربه استفاده می شود؟

معصومه ابتکار: «بله. این موضوعات، موضوعاتی است که کاملا برای مردم گفته شده و اطلاع رسانی می شود و ما مباحث زیادی را در رسانه ها، چه دولتی و چه غیردولتی (مطرح می کنیم) و خیلی از این بحثها واقعا کارشناسی و علمی است و خوشبختانه دانشگاهها و مراکز تحقیقات در این موضوعات فعال هستند و کمک می کنند و ما در خیلی از این موضوعات، مشاوران بین المللی را هم خواسته ایم و از آنها دعوت کرده ایم.»

 ابتکار در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی مجلس نمایندگان ایران گفت:«فکر می کنم که آقای رییس جمهور، بارها نسبت به اراده دولت برای برگزاری یک انتخابات سالم و انتخابات آزاد برای حضور همه جناح‌ها تاکید کرده است. ما بسیار امیدواریم که انشاالله بتوانیم انتخابات خوبی در ایران برگزار کنیم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره وضع زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: «خوب ما در خیلی از این زمینه ها در طول این ۳۷ سال در ارتباط با وضع زنان پیشرفتهای خیلی خوب داشته ایم. از جمله در بحث آموزش و الآن حضور زنان ایرانی در سطوح مختلف آموزش عالی بسیار چشمگیر است. در ارتباط با حضور سیاسی زنان هم، خوب مثل هر کشور دیگری ما هم فراز و نشیب های زیادی داشته ایم، ولی در مجموع،توجه به حضور زنان بسیار پررنگ است. 

یورونیوز پرسید: خانم ابتکار شما در سال ۱۹۷۹ جزو فعالترین دانشجویانی بودید که در بحران گروگانگیری سفارت آمریکا شرکت داشتید. اکنون احساس شما چه هست؟ تصور می کنید که بزودی می توانیم شاهد تحول کیفی در روابط ایران و آمریکا باشیم؟

معصومه ابتکار در جواب گفت: «واقعه ای که در سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد، به هر حال نتیجه یک دوران طولانی از مداخلاتی بود که آمریکا در ایران انجام می داد و دانشجویان در آن دوره بسیار نگران بودند که اتفاقی مثل کودتایی که در سال ۱۹۵۳ علیه دولت مردمی دکتر محمد مصدق اتفاق افتاده بود، دوباره ممکن است تکرار شود. در حقیقت، خیلی نگران تکرار تاریخ بودند و از این جهت شاید دست به چنین اقدامی زدند که جلوی آن روندها را بتوانند بگیرند. و خوب، الآن یک دوره جدیدی از روابط با دنیا را ایران پیش رو دارد و ما بسیار امیدواریم که بتوانیم با همه کشورها مناسباتی منطقی و عادلانه برقرار کنیم تا بتوانیم برای تغییر وضعیت، چه در روابط دو جانبه بین ایران و آمریکا و چه در نقشی که ایران می تواند در کل منطقه بازی کند، بتوانیم انشاالله شاهد پیشرفتها و تحرکاتی مثبت و خوب باشیم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار