قول وزیر بهداشت برای تولد 8 هزار نوزاد و اعلام اسامی فراورده‌های غذایی غیر مجاز از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

آب‌های بسته بندی مشکوک از بازار جمع آوری شدند
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید مجدد بر اینکه آبهای بسته بندی مشکوک از سطح عرضه جمع آوری شده‌اند، گفت: آزمایش‌های فراوانی بر روی انواع آب‌های معدنی که احتمال مشکل دار بودشان می‌رفت‌، انجام شد.
حال مصدومان ایرانی حادثه مکه مکرمه خوب است
هاشمی وزیر بهداشت با بیان اینکه حال مصدومان ایرانی حادثه مکه خوب است، گفت: نیازی به انتقال این افراد به داخل ایران برای ادامه مداوا نیست.

وی افزود:خوشبختانه از همان لحظات اولیه‌، سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و هیات پزشکی حج و هلال احمر اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.

اسامی فرآورده‌های غذایی غیرمجاز اعلام شد
سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی فرآورده غذایی فاقد مجوز بهداشتی را اعلام کرد.
 روابط عمومی سازمان غذا و دارو؛ در اطلاعیه‌ای واحدهای تولیدی، شربت سکنجبین -شهد گل محمدی- انواع عرقیات گیاه با نام تجاری معطر، شیره کشمش به سفارش شاهرخ صنعتی با نام تجاری سهند، کیسه فریزر با نام تجاری لاچین را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

ثبت‌نام ۷ هزار نفر در دکتری پزشکی/مهلت دو روزه برای جاماندگان
7هزار و 634 نفر در آزمون دکترای تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی و بهداشت، داروسازی، دندانپزشکی و طب سنتی سال تحصیلی ۹۴ - ۹۵ ثبت نام کردند.
مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی رشته‌های علوم پزشکی به پایان رسیده است اما مهلتی دو روزه در روزهای ۶ و ۷ مهرماه برای جاماندگان در نظر گرفته شد.

آمادگی کامل اورژانس سراسر کشور برای سفرهای پایان تابستان
وزیر بهداشت از آمادگی کامل اورژانس‌های سراسر کشور در تعطیلات و ایام پایانی شهریور خبر داد و گفت: اورژانس‌های پیش بیمارستانی یا پایگاه‌های اورژانس بین جاده‌ای و نقاط دور دست اعم از زمینی و هوایی با امکانات کامل و حضور پرسنل متخصص در مسیرها و مراکز درمانی مستقر هستند و کمک هایی را در صورت نیاز به حادثه دیدگان جاده‌ای خواهند کرد.

موردی از ابتلا به مرس و کرونا ویروس در بین زائران ایرانی مشاهده نشده است
دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در بین زائران ایرانی و غیر ایرانی موردی از بیماری مرس و ویروس کرونا دیده نشده است.
وی افزود: بیماری مرس که عامل آن ویروس کروناست همچنان در شهر ریاض عربستان محدود شده است و حادثه شهر عربستان تاثیری در گسترش این بیماری نداشت.

نوسازی و تجهیز 120 اورژانس بیمارستانی کشور
امین صابری نیا رییس اورژانس کشور از نوسازی و تجهیز 120 اورژانس بیمارستانی کشور خبر داد و گفت: 100 بیمارستان دولتی به طور ویژه به مراکز تخصصی (تروما) حوادث تبدیل می‌شوند.

حوادث ترافیکی در 5 ماهه اول سال 20 درصد افزایش یافته است
دکتر سید امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث‌ و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: امسال نسبت به سال 93، 20 درصد در تعداد حوادث ترافیکی افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: امسال 1.8 درصد ماموریت‌ حوادث‌ ویژه ما افزایش پیدا کرده است.همچنین به نسبت سال گذشته با پوشش بستر حوادث با توجه به کمبود نیروی انسانی که داریم، توانستیم پوشش حوادث ترافیکی را از 2هزار و 87 پایگاه به 2 هزار و 120 پایگاه افزایش دهیم.

پذیرش در دوره تخصصی پزشک خانواده از مهرماه امسال
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری که روز دوشنبه 23شهریور در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: مهر امسال رشته پزشک خانواده را در مقطع تخصص در 3 دانشگاه برگزار می‌کنیم.

قول وزیر بهداشت برای تولد 8 هزار نوزاد
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درباره بسته حمایت از زوج‌های نابارور در برابر هزینه‌های سنگین دارو و درمان، افزایش مراکز درمان ناباروری و گسترش تجهیزات این مراکز، با بیان اینکه هنوز اقدام جدیدی در زمینه این بسته انجام نشده و به جایی نرسیده است، گفت: این برنامه هنوز به نتیجه نرسیده است؛ چرا که ابتدا باید اعتبار آن تزریق شود و بعد از آن اقدامات خود برای اجرای این بسته را آغاز کنیم. 

وی افزود: اگر رقمی که برای حمایت از سیاست‌های جمعیتی در بودجه آمده است، واقعا تامین شود، می‌توانیم برای تمام این یک میلیون و 700 هزار نفر نابارور، چندین سیکل درمانی را حمایت و پشتیبانی کنیم.

کمپین بزرگ اهدای خون در پایگاه وصال کلید خورد
سید مرتضی طباطبایی مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: روز پنج شنبه 19 شهریور 1394 در مرکز اهدای خون وصال با حضور بنیاد خیریه رادمان، کمپین بزرگ اهدای خون با ترویج شعار "من یک اهدا کننده خون هستم" کلید خورد.

تکنسین‌های اورژانس‌ رتبه‌بندی علمی می‌شوند
امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: تکنسین‌ فوریت‌های پزشکی رتبه‌بندی علمی می‌شوند.

وی عنوان کرد: همکاران فعال در اورژانس پیش‌بیمارستانی در 5 رده علمی پایه مقدماتی، پایه میانی، ارشد، میانی خبره و عالی تعریف می‌شوند همانطور که در بیمارستان‌ها از نظر رتبه علمی، پرسنل به بهیار، پرستار، پزشک، متخصص تعریف می‌شوند.

قدردانی چهار عضو کمیسیون بهداشت مجلس از سازمان غذا و دارو
 احمد آریایی نژاد، محمد حسین قربانی، رسول خضری و علی کائیدی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ،عملکرد سازمان غذا و دارو را در زمینه برخورد با آب های معدنی غیرمجاز و اطلاع رسانی در این زمینه را مثبت ارزیابی و از سازمان غذا و دارو در این زمینه قدردانی کردند.

انتقاد سازمان نظام پزشکی از تصمیم وزارت بهداشت
دکتر عزت الله گل علیزاده معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی، از تصمیم شورای آموزش پزشکی و تخصصی برای ایجاد محدودیت سنی دوره دستیاری، انتقاد کرد.

وی افزود: این شورا برای ۱۳ رشته محدودیت‌های سنی ۳۰، ۳۵ و ۴۰ سال قائل شده‌اند که مغایر قانون اساسی است.
احداث بیمارستان آموزشی 540 تختخوابی در آینده نزدیک در کردستان
دکتر طیب قدیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به احداث یک بیمارستان آموزشی 540 تخت خوابی در آینده نزدیک گفت: با بهره برداری از این بیمارستان و تعریف ساز و کارهای آن براساس بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی قدم بزرگی در جهت اجرای این بسته ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان برداشته خواهد شد.

تاکید وزیر بهداشت بر رعایت قانون، حقوق داوطلبان و پرهیز از اعمال هرگونه محدودیت
وزیر بهداشت در ابلاغی به معاون آموزشی تأكيد كرد: موضوع شرط سنی برای ورود به رشته‌های تخصصی مجدداً در نشست شورای آموزش پزشكی بررسی و به دقت مورد توجه قرار گيرد.

وی افزود: شوراي آموزش پزشكي و تخصصي از تصويب هرگونه محدوديت جديد به جز مواردي كه به رعايت اخلاق حرفه‌اي مربوط مي‌شود، پرهيز نماید.

دلایل منتشر نشدن اسامی برندهای متخلف تولید آب معدنی
دیناروند، روئیس سازمان غذا و دارو گفت: عموما سیاست ما در اعلام اسامی برند‌های متخلف زمانی است که به دلیل شدت آلودگی محصول، فرصت جمع آوری آنها از سطح عرضه وجود نداشته باشد و موضوع آلایندگی آنقدر جدی باشد که مطلع شدن مردم ضرورت یابد.
لزوم پیوستن رشته‌های مرتبط با سلامت به رشته‌های زیر نظر وزارت بهداشت
دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برخی رشته‌ها مانند مهندسی بیمارستان به وزرات علوم واگذار شده است این درحالیست که رشته‌های مرتبط با سلامت باید زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی افزود: یکی از دلایل حرکت به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم آن است که دانش آموختگان بیشتر با بازار شغلی رشته خود آشنا شوند و در زمان تحصیل آینده شغلی خود را نیز طراحی کنند.

مدارس زیر ذره بین وزارت بهداشت
دکتر مجذوبه طاهری کارشناس اداره سلامت مدارس وزارت بهداشت، از افزوده شدن سه پایه چهارم، هفتم و دهم به معاینات روتین و غربالگری‌های وزارت بهداشت برای دانش‌آموزان خبر داد.

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، گفت: برنامه‌های مربوط به افزایش فعالیت فیزیکی، بهبود وضعیت اسکلتی - عضلانی و همچنین آموزش در زمینه پیشگیری از حوادث برای دانش‌آموزان مدارس در دستور کار است.

اعضای شورای فناوری سلامت منصوب شدند
هاشمی وزیر بهداشت طی احکام جداگانه ای دکتر آقاجانی معاون درمان،  دکتر صدرالسادات معاون توسعه مدیریت و منابع،  دکتر دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو،  دکتر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ، دکتر ملک زاد معاون تحقیقات و فناوری ، دکتر پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر، دکتر حسنی رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و مهندس صفوی مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی را به عنوان اعضای شورای فناوری سلامت منصوب کرد.

واکسن تزریقی فلج اطفال وارد کشور شد
محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن زارت بهداشت گفت: از این هفته واکسن تزریقی فلج اطفال در برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد که پیش تر به صورت واکسن خوراکی بوده است.

وی افزود: نوع این واکسن نیز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده و فرآیند خرید آن از طریق سازمان یونیسف انجام شده است.

پیش ثبت نام اینترنتی اهدای خون آغاز شد
افرادی که تمایل دارند بدون اتلاف وقت در مهر ماه خون اهدا کنند، می‌توانند از بیست و چهارم شهریور ۱۳۹۴ به پورتال اینترنتی انتقال خون استان تهران مراجعه کنند.

رشد علم و فناوری در حوزه سلامت/ایران حائز رتبه اول منطقه در تعداد مقالات شد
در سال 2014 ایران رتبه شانزدهم جهانی را در اسکوپوس به خود اختصاص داد که این نشان رشد و فناوری کشورمان در حوزه سلامت است.

 قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی در گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان مدیران حوزه سلامت که چهارشنبه 25شهریور با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم و معاونت علمی و فناوری در سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان کرد: در سال 2014 ایران از نظر کمیت مقالات با 33 هزار و 401 مقاله در دنیا رتبه سی و سوم و رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داد. 

ضرورت تقویت مدیریت نظام سلامت در حوزه سرطان/توجه به سرطان گروه سنی زیر 15 سال
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران در افتتاحیه نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران که صبح روزچهارشنبه 25شهریور  در سالن همایش‌های موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک محک برگزار شد گفت: بحث سرطان در کودکان بحث مهمی است و با توجه به تغییرات در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. نظام ثبت آماری در این باره دقیق است که ما می‌توانیم آمار دقیق از سرطان در کشور به خصوص در گروه سنی زیر 15 سال داشته باشیم و شاید یکی از مهمترین کارها در اکثر نقاط کشور به خصوص در مراکز استان فراهم سازی شبکه‌ای پیچیده ملزم این بیماری در کشور است که این شبکه‌ای حداقل به یک بازه 20 ساله احتیاج دارد.

تضمين خريد داروهای توليد شركت‌های دانش‌بنيان تا 75 درصد قيمت داروهای خارجی
قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه گردهمایی مدیران شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت بیان کرد: در صورتی كه شركت‌های دانش‌بنيان توليداتی داشته باشد كه بتوانند سهمی از بازار را كسب كنند خريد آن را تا 75 درصد قيمت داروهای خارجی تضمين می‌كنيم.

سالم سازی مواد غذایی در دستور کار صنایع غذایی
هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در رابطه با تاثیر صنعت بر سلامت محصولات غذایی گفت: صنایع غذایی در دنیا و کشور ما با هدف سالم سازی غذا ایجاد شده اند تا به دست مشتری و مصرف کننده برسانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار