جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به همكاري هاي گذشته ايران با كشورهاي منطقه در زمينه تمرين هاي امنيت دريانوردي، گفت: ايران آمادگي دارد هماهنگي‌ را در رزمايش هاي مشتركي با كشورهاي همسايه انجام دهد.

به گزارش حوزه دفاعي امنيتي باشگاه خبرنگاران، امير دريادار غلامرضا بيغم جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش ، اظهار داشت: هر تهديدي كه براي ما ايجاد شود، چه در تنگه هرمز باشد و چه در خليج فارس و يا درياي عمان، نيروي دريايي با شدت با آن برخورد مي كند.

وي در خصوص توصيه برخي مسئولان نظامي ايران به عدم بازگشت ناو هواپيمابر آمريكا به منطقه و اظهارات وزير دفاع آمريكا درباره پاسخ اين كشور به ايران در صورت بستن تنگه هرمز و همچنين تصميم انگليس براي اعزام ناو يك پيشرفته به منطقه گفت: ناوهاي آمريكايي كه از قبل در منطقه حضور دارند به نظر من خيلي پيشرفته تر از ناوهاي انگليسي هستند، و حالا يكي به آنها اضافه شود مشكلي ايجاد نمي شود.

بيغم هدف آمريكا و انگليس از بيان اينگونه مواضع را ناامن كردن منطقه و توجيه حضور بيگانگان دانست و تأكيد كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي پاسخ گويي به هرگونه تهديد آماده است و اگر اتفاقي بيفتد ما اين توانايي را داريم كه با شدت با آن مقابله كنيم.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش درخصوص مسأله بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران، گفت: در طول دفاع مقدس نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران كاملا تنگه هرمز را زير نظر داشت؛ در آن زمان تهديد از سوي حزب بعث بود، و ما با كنترل تنگه اجازه نداديم حتي يك كشتي به مقصد عراق از تنگه هرمز عبور كند، و همه كشتي هايي را كه احساس مي كرديم براي جمهوري اسلامي ايران تهديد است توقيف مي كرديم.

وي ادامه داد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي امروزه به آن آمادگي رزمي و تجهيزاتي و ارتقاي لازم رسيده است كه منطقه تنگه هرمز را كاملا تحت كنترل داشته باشد.

بيغم خاطرنشان كرد: قدرتهاي استكباري همواره به دنبال آن هستند كه بحث ايران هراسي ادامه داشته باشد، و هميشه منطقه را ناامن قلمداد كنند، تا حضور نامشروع خودشان را مشروع جلوه دهند.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش درباره ادعاهاي برخي طرفها، مبني بر اينكه ايران با اين رزمايشها موجب بحراني شدن اين منطقه مي شود، گفت: يكي از پيامهاي اين رزمايش صلح و دوستي بود؛ ما مي خواهيم بگوييم كه مي توانيم امنيت منطقه را خودمان تأمين كنيم.

بيغم با بيان اينكه ايران خواستار صلح و امنيت منطقه است، اظهار داشت: ما مي خواهيم به كشورهاي همسايه بگوييم كه اگر با ما هماهنگ شوند مي توانيم با هم امنيت منطقه را بهتر برقرار كنيم، و نيازي به وجود كشورهاي استكبار و فرامنطقه اي نيست؛ حضور كشورهاي استكباري و فرا منطقه اي نه نتها به امنيت منطقه كمك نمي كند بلكه منطقه را ناامن تر مي كند.

وي با اشاره به همكاري هاي گذشته ايران با كشورهاي منطقه در زمينه تمرين هاي امنيت دريانوردي، گفت: ما در رزمايش هاي قبل هم گفتيم كه حاضريم اين هماهنگي را در رزمايش هاي مشتركي با كشورهاي همسايه انجام دهيم، تا با اتحاد با يك ديگر، منطقه را از لوث وجود خارجي ها پاك كنيم.

بيغم در خصوص پاسخ طرفهاي منطقه اي به دعوتهاي ايران براي همكاري براي حفظ امنيت منطقه، گفت: ما منتظر پاسخ هستيم، و اميدواريم كه پاسخ بدهند. البته با برخي كشورها روابطي وجود دارد، و حتي در رزمايشها و به خصوص رزمايش اخير بازديد كننده و ناظراني را از كشورهاي منطقه داشتيم.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: ما در همه رزمايش ها اعلام كرده ايم كه هدف ما حفظ امنيت منطقه به وسيله كشورهاي منطقه است، و اين امر انجام نمي شود مگر آنكه با كشورهاي منطقه در ارتباط باشيم و مانورهاي مشترك انجام دهيم.

بيغم تأكيد كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اين آمادگي را در بعد دريا دارد كه در اين زمينه اين گونه هماهنگي و همكاري را داشته باشد؛ امري كه قبلا نيز از سوي مسئولان عاليرتبه گفته شده است.

وي درباره توانايي هاي ايران در زمينه جنگ الكترونيك گفت: در بحث جنگ هاي الكترونيك پيشرفتهاي بسيار خوب و چشمگيري داشتيم، و همه مسائل مورد نظر آزمايش شد و نتيجه بسيار خوبي داشت.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به سئوالي درباره تفاوت رزمايش دريايي ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دفاع از منافع جمهوري اسلامي ايران فقط به يك نيرو خلاصه نمي‌شود، به عنوان مثال در بحث دريا ما زنجيره‌اي دفاعي داريم؛ ما حدود 3 هزار كيلومتر ساحل در خليج فارس و درياي عمان داريم، و بايد از منافع خودمان در اين سواحل دفاع كنيم.

وي افزود: در اين زنجيره دفاعي بخشي از اين مأموريت برعهده نيروي دريايي ارتش، و بخشي بر عهده نيروي دريايي سپاه است.

بيغم خاطرنشان كرد: طبيعتا نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم نياز دارد كه كاركنان و تجهيزات خودش را مورد ارزيابي قرار داده، و تاكتيك هاي خود را تمرين كند.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در ادامه، درباره رزمايش ولايت 90 گفت: رزمايش ولايت 90 از رزمايشهايي بود كه نيروي دريايي ارتش جمهوي اسلامي ايران همواره براي آمادگي انجام مي‌دهد.

وي افزود: اهداف اين رزمايش بيشتر براي ارزيابي كاركنان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي و ارزيابي آموزش ها و تجهيزاتي است كه آنها در اختيار دارند.

بيغم در پايان تأكيد كرد: پيام اصلي اين رزمايش كه پيام همه رزمايش هاي ما است، صلح و دوستي براي كشورهاي دوست و همسايه بود./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار