سخنرانی رئیس جمهور گفت: وقتی تجار اروپایی به تهران آمدند صراحتا به آنها گفتیم اگر به ایران می‌آیید با سرمایه و تکنولوژی نو وارد این سرزمین شوید.

سخنرانی رئیس جمهور در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت که در روز چهارشنبه 25 شهریور در محل اجلاس سران برگزار شد با ابزار خرسندی از اینکه در جمع فرهیختگان حضور دارد اظهار داشت: فرهیختگان از یک طرف به دانش، علم و پشرفت فناوری‌های نوین توجه دارند و از سوی دیگر به امر سلامت که بی تردید یکی از مهمترین موضوعاتی است که در یک جامعه متدین در پی تحقق آن هستیم.

وی ادامه داد: خداوند به مردم ایران استعداد کافی عنایت کرده و سابقه فرهنگی بسیار درخشان از آن این کشور است چرا که هر وقت به کتابخانه‌ها و رساله‌های چند قرن گذشته مراجعه کنید استناد به آثار بزرگان این سرزمین دارد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فشارهای زیادی بر این مردم وارد شده است اظهار داشت: این فشارها و تحریم‌ها و بسته شدن دروازه‌ها آن زمانی است که می‌خواهید تجهیزاتی را برای بیمارستان‌ها بخرید که در این راستا با مشکلاتی روبرو می‌شوید و همچنین در تحقیق و خرید ابزار به مشکل برمی‌خورید.

وی افزود: هنگامی که می‌خواهید مقاله بنویسید به مستندات آن نیاز دارید ولی به آن دسترسی ندارید که در واقع همه این تحریم‌ها و فشارها یک انگیزه مضاعفی را در مردم وطن دوست و علم دوست این سرزمین ایجاد کرد که غرور و عظمت خود را به منصه ظهور برسانند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما در دوران‌های مختلف این سختی‌ها را داشتیم و می‌دانم هرگاه غرور ملی و استعداد باهم ترکیب شوند معجزه، خودباوری و اعتماد به نفس می‌آفرینند.

وی اضافه کرد: ما در دوران جنگ تحمیلی هرچقدر سیستم پدافندی موشکی را آماده می‌کردیم قبل از آنکه علیه یک هواپیمای جنگی شلیک کنیم سیستم ما از بین می‌رفت و نمی‌دانستیم برای این کار چه باید بکنیم.

رئیس جمهور با اشاره به سیستم موشکی حاد تصریح کرد: این سیستم موشکی به محض روشن شدن باید تشعشع می‌داد تا هواپیمای دشمن را پیدا کند و در این راستا هواپیمای دشمن موشک ضد رادار را شلیک می‌کرد برد موشک ما 200 کیلومتر و برد موشک دشمن 60 کیلومتر بود بنابراین نمی‌‌توانستیم از سیستم خود محافظت کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما در آن مقطع زمانی حتی نمی‌توانستیم هواپیمای جدید خریداری کرده و موشک‌های ضد رادار تهیه کنیم و حتی سیستم‌هایی نداشتیم که از آن محافظت کنند سه ماه پس از آن نیز عملیات والفجر 8 را داشتیم که در این عملیات شهیدان ستاری و بابایی در طول این سه ماه بسیار کم استراحت می‌‌کردند و اصلا زمان استراحت وجود نداشت.

رئیس جمهور تأکید کرد: یک ملت با استعداد در مقابله با فشار دشمن برای غرور ملی و نجات جان انسان‌هایش با اتکا به خداوند، اعتماد به نفس و استفاده از همه تجربه‌ها در طوفان فکری به نقاطی رسید اما موثر نبود بالاخره در پایان ماه سوم به طرحی دست یافتیم و توانستیم موشک‌های دشمن را قبل از آنکه به سیستم پدافندی‌مان برسد منحرف کرده و موشک دشمن به سیستم پدافندی ما اصابت نکند و هواپیما با اطمینان جلو آمده و در برد قرار بگیرد و با سه بار سرنگون کردن هواپیمای جنگی کل طرح دشمن جمع شد.

روحانی با تأکید براینکه دشمن هیچگاه نخواهد فهمید که ما چه طرح‌های کل سری را در سیستم پدافند هوایی‌مان داشته‌ایم تصریح کرد: علم، دانش، تحقیق، پژوهش، اعتماد به نفس و توکل برخداوند و استفاده از همه ابزار ما را به مقصد نهایی می‌رساند ممکن است دشمن بسیاری از داروها را در شرایط تحریم و فردا در شرایط برداشتن تحریم‌ها به ما ندهد یا اگر داد با قیمت بالا به ما بفروشد آیا ما نمی‌توانیم خومان با ابزار لازم در جهت تولید آن گام برداریم البته در این راستا با انگیزه پول نمی‌شود و حتی نمی‌توان با تأسیس شرکتی منبع درآمد بسیار خوبی بدست آورد.

وی با تأکید بر اینکه برای ساخت دارو انگیزه کافی نیست بلکه انگیزه ملی مهم است اظهار داشت: ما انگیزه‌ای می‌خواهیم تا با فداکاری برای این ملت و با باور ملی و چاشنی سود اقدامات مناسبی در جهت ساخت دارو انجام دهند.
روحانی با طرح این سوال که پس از جنگ جهانی دوم کشورهای آلمان و ژاپن چگونه پیشرفت کردند اظهار داشت:‌این کشورها با انگیزه ملی به صحنه آمدند و امروز به نقطه‌ای رسیدند که می‌بینید هر دو کشور جزء کشورهای پیشرفته هستند.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات 23 ماه ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: ما در این مذاکرات یکی از اصولی که حاضر نشدیم ازآن دست برداریم عقب نشینی در مسیر توسعه علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح آمیز هسته‌ای بود که البته یک بخشی از این دانش مربوط به پزشکی هسته‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه ما در راستای برنامه راکتور آب سنگین اراک هفته‌ها بحث و تبادل نظر کردیم تصریح کرد: آنها همواره می‌گفتند راکتور برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم شما در جلساتتان از کلمه آب سنگین اراک استفاده کنیم این درحالی است که هدف اصلی این راکتور برای استفاده رادیوداروها و پزشکی هسته‌ای است اما پس از ماه‌ها بحث و گفتگو آنها هم آب سنگین را قبول کردند و هم راکتور 40 مگاواتی در اراک را وحتی در جهت پیشرفته تر شدن این راکتور خودشان نظراتی ارائه دادند.

رئیس جمهور اضافه کرد: مذاکرات ما در این کشورها دانش بنیان و در کنار دانشمندان هسته‌ای به اشخاص حقوق بین‌الملل و دانشمندان اقتصادی ما به این نقطه رسیدیم آنها همواره می‌گفتند غنی سازی سانتریفیوژ IR1، IR2 الی IR6 باشد و می‌گفتند IR8 جدید را کنار بگذارید که باید بگویم IR8 جز دستاوردهای دولت یازده بود و ما نمی‌توانستیم از این دستاورد صرف نظر کنیم.

وی اضافه کرد: آنها همواره بر این امر تأکید داشتند که ما سانتریفیوژهای جدید را ادامه ندهیم وحتی اجازه تحقیق و توسعه برای ساخت قطعات جدید را نمی‌دادند اما پس از تلاش‌های بسیار به امر واقف شدند که ما می‌توانیم به توسعه در این زمینه دست یابیم و برای تکمیل تحقیقاتمان تست مکانیکی را آغاز کرده و سپس تزریق گاز را ادامه دادیم.

رئیس جمهور با اشاره به توافق برجام تصریح کرد: امروز پس از اجرای این توافق یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد تزریق گاز USF به IR8 خواهد بود که این به معنای ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه است. 
وی ادامه داد: آنها با بهانه‌های مختلف می‌گفتند سایت فردو را زیر کوه نبرید شما میگویید روی میز چیزهایی داریم اما ما می‌گوییم از روی میز شما ما ناچاریم به زیر کوه برویم شما ما را تهدید کردید و ما هم در عمق کوه سایتی برای غنی سازی درست کردیم و در نهایت قبول کردند که نیمی از این فردو فعال بماند.

روحانی اضافه کرد:آنها حتی تحقیق و توسعه ما را در زمینه ایزوتوپ‌های پایدار قبول کردند و حال بخشی از این فردو برای غنی سازی آماده است که بخشی از آن با هزار سانتریفیوژ و بخشی برای تحقیقات جدید هسته‌ای است و پس از چند ماه مذاکره در برابر 6 قدرت جهانی و دستیابی به توفیق مورد نظر برای این بود که ما در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی خود بتوانیم راکتور اراک را تکمیل کرده و مدرن سازیم و سانترفیوژهای جدید را ادامه داده تا به صنعتی شدن برسیم.

رئیس جمهور با تأکید براینکه تلاش در زمینه مذاکرات هسته‌ای تنها نگهداشتن دستاوردهای گذشته نیست اظهار داشت: در این راستا به نظر می‌رسد کمتر برای مردم توضیح داده شد ما در این توافق زمینه‌ای برای رشد سریع توسعه انرژی صلح آمیز هسته‌ای دست یافتیم که البته قطعنامه‌های غلط گذشته را ملقی کردیم و تحریم‌ها را همزمان برخواهیم داشت.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فضای جدید برای کشور علم، تجارت و صادرات است اظهار داشت: ما امروز جهان را باید در فضای پسا تحریم ببینیم و برای آن برنامه ریزی کنیم ممکن است یک نگرانی در این راستا رخ دهد و به شما بگویند که دانش‌های شرکت‌های دانش بنیان به صورت ارزان در اختیارتان است این دوران طلایی ممکن است سپری شود اگر این ذهنیت درشما ایجاد شود خطای بزرگی کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در طول مذاکرات با اروپاییان و غیراروپاییان گفتگو کردیم تصریح کرد: در این چند ماه که برخی از آنها به تهران آمدند صراحتا به آنها گفتیم که اگربه ایران می‌آیید با سرمایه و تکنولوژی نو وارد این سرزمین شود ما از شما استقبال می‌کنیم در صورتی که سرمایه همراه شما بیاید واز بازار جهانی به صورت مشترک استفاده شده و از تحصیل کردگان داخل کشور بهره ببریم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: در این راستا باید حواسمان را جمع کرده و ساده لوح نباشیم ودر این فضای نو باید از تجربه دنیا استفاده کنیم چرا که علم و فناوری را نمی‌توان از صفر شروع کرد اگر مسئله هسته‌ای را می‌خواستیم از صفر شروع کنیم خیلی عقب می‌ماندیم.

وی اضافه کرد: ما از لحاظ علمی می‌دانیم کیک زرد قابل تبدیل به UF6 است و ما UFS را در اصفهان طراحی کردیم ما نقشه‌های یک کارگاه UF6 را خریداری کرده و در اصفهان نصب کردیم ما با مهندسی معکوس در جهت توسعه فناوری هسته‌ای گام برداشتیم.


رئیس جمهور تأکید کرد: ما برای IR8 از میانه راه اقدام کردیم چرا که در فناوری اشکالی ندارد که از نقطه میانی شروع کنیم ما باید زمان را کوتاه کرده تا به مقصد برسیم ما همواره نیازمند اراده قوی برای دستیابی به استقلال علمی و خودکفایی در تمام زمینه‌ها و رابطه درست با دنیا هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: دنیای امروز علم و دانشش درهم تنیده شده و باید از این فضا استفاده کرد امروز دیگر تنها به دانشگاه، علم و کلاس نگاه نمی‌کنیم بلکه به تولید علم، پژوهش، فناوری و بازار تجاری سازی نگاه می‌کنیم امروز تولید، صنعت، بازار و برند باید در بازار منطقه و جهان قرار بگیرد و برای تولید محصول ایرانی و تلاش فکر ایرانی اقداماتی شایسته باید کرد و این کار شدنی است.

رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه امروز در زمینه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی روی پای خود ایستاده‌ایم تصریح کرد: در بخش نانو، آی تی، هسته‌ای، فضا و هایتک حرکت‌های خوبی را آغاز کردیم و بسیار خوشحالم که وزرای علوم و بهداشت و معاونت فناوری و رئیس جمهور در کنار یکدیگر همکاری و هم افزایی دارند.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته بین این سه سمت دعوا و درگیری بود و حتی کارشان به شکایت و دادگاه کشیده بود اما امروز در کنار هم در جهت توسعه علم تلاش می‌کنند گرچه امروز رهبری از دولت یازدهم اعلام رضایت می‌کند و به این 3 نفر اعتماد کامل دارد اما باید این مسیر برای فعالیت هموار شود تا سریعا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور با ابزار امیدواری از اینکه بتوانیم در فضای جدید پسا تحریم همه توان خود را بکار بگیریم اظهار داشت: بالاتر از کمک مالی کمک قانونی، تسهیلات در مالیات، تسهیلات در پرداخت وام، تسهیلات صادرات و واردات است و دولت با همه توان خود پشت سرشرکت‌های دانش بنیان می‌ایستد.

رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیان باید راه درستی را برای جذب دانشمندان و دانشجویان بکار بگیرند و بهترین مسیر را برای اشتغال جوانان فراهم سازند. 

اضافه می‌شود در این گردهمایی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران ارشد و فعالان شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت حضور دارند و این همایش در پنج محور نقش حمایت‌های مالی در توسعه فناوری، اقتصاد دانش بنیان و الزامات جهانی و منطقه‌ای، جایگاه دانش بنیان، سیاست‌ها و قوانین و چالش و انتظارات برگزار می‌شود و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از گروه‌های هدف این همایش به شمار می‌روند.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
درود و سلام بر روحانی
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۴:۱۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین راه گشااست
آخرین اخبار