سوال: فرزندان آدم ابو البشر چگونه ازدواج کردند؟
پاسخ: اوّلاً: در این زمینه میان مفسّران، اختلاف نظر است و اقوالی در این مورد مثل ازدواج فرزندان آدم در طبقه اوّل با حوریان بهشتی یا با جنّیان یا با افراد ذکور و اناث از نوع انسانهای پیشین گفته شده، لکن همانگونه که استاد بزرگوار ما علاّمه طباطبایی در تفسیر المیزان (۱) معتقدند و قول صحیح هم بهنظر اینجانب همین است، آیه شریفه وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً (۲) دلالت و صراحت دارد که تکثیر نسل بشر، با ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر صورت پذیرفته و آنان یعنی خواهر و برادر با هم ازدواج کردهاند.
چنانکه در برخی از روایات هم به این مطلب، تصریح فرمودهاند؛ از جمله روایتی از حضرت امام رضا(ع) که در پاسخ به همین سؤال، نقل شده و ایشان فرمودهاند: «حَمَلَتْ حَوَّاءُ هَابِیلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِی بَطْنٍ ثُمَّ حَمَلَتْ فِی الْبَطْنِ الثَّانِی قَابِیلَ وَ أُخْتاً لَهُ فِی بَطْنٍ فَزَوَّجَ هَابِیلَ الَّتِی مَعَ قَابِیلَ وَ تَزَوَّجَ قَابِیلُ الَّتِی مَعَ هَابِیلَ» . اگر در اینجا سؤال و شبهه شود که چگونه محارم با هم ازدواج کردهاند؟ باید پاسخ دهیم که ازدواج محارم، تکویناً اشکال عقلی یا عرفی ندارد، بلکه تشریعاً حرام شده است و حکم تشریعی، تابع مفاسد و مصالحی است که زمام آن به دست شارع، یعنی خدای تعالی است و در آن زمان یا مانعی برای این امر وجود نداشته، یا اینکه مصالح و ضرورتها، مقتضی چنین کاری برای یک بار بوده است.
ثانیاً: آنچه مسلّم است این است که بالأخره تکثیر نسل آدم چون بهوسیله و در حضور پیامبر خدا بوده است، خلاف حقّ یعنی خلاف شرع و عقل در آن انجام نشده، لکن اینکه خصوصیّات مسأله به شکل کامل روشن باشد، اینطور نیست و از این جهت هم برخی از مفسّران، این مسأله را جزء مرموزات و مشکلات دانستهاند.
ثالثاً: روشن شدن این مسأله، ثمره عملی خاصّی در بر ندارد. همین مقدار که نزد ما مسلّم است که امر خلاف حقّ و شرع و عقل انجام نشده کافی است و پرداختن به جزئیات مسأله که روشن هم نیست، ضرورتی به همراه ندارد، زیرا ثمره خاصّی ندارد.
منبع:جام نیوز
انتهای پیام/