می شود از رنگ وارنگ دنیا خالی بود و ازآبی آسمان سرشار. می شود ساده ترین بود و برترین. پیوند آسمانیِ برترین بانوی عالم فاطمه زهرا با مولای مؤمنان علی علیهماالسلام چنین بود

به گزارش   گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ جهیزیه ای از چند تکه لوازم ضروری و بیش ترش سفال و لباسی ساده و جشنی ساده تر، ولی ماندنی ترین و آسمانی ترین پیوند عالم.

آن روزها، چه بسیار جشن های پرخرج و ازدواج های شاهانه دختران و پسران بزرگان اقوام و قبایل برگزار شد که همگی به زودی غبار زمان بر خود گرفت و از یاد رفت، یا در طوفان برخوردها و ناملایمت ها، از میان رفت و گسست.

پس رمز ماندگاری و خوش بختی در مادیّات، تجملات و دارایی ها نیست. اندیشه ای باید و تأملی!

ازدواج، سنتی است آسمانی، الهی و ارزشمند که مایه آرامش و اطمینان فرد، تحکیم بنیان خانواده و ثبات و پایداری و امنیت اجتماع می گردد.

اسلام بر این منش نیکو و این نهاد اجتماعی کوچک، امّا پراهمیّت چندان تأکید فرموده که گاه آن را تا حد وجوب رسانده است.

بنابراین زندگی موفق، در پناه ازدواجی موفق، و ازدواج موفق، در گرو عمل به دستورات روشن گرانه دین مبین اسلام است.

همچنان ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه الگویی برای همه است که با تاسی گرفتن از سادگی شروع زندگی این زوج آسمانی ، ولی همچنان پای تجملات در ازدواج رخنه کرده است.

چندین سال است این امر ازدواج در محیطی صورت می گیرد که علمی است وبا عنوان ازدواج های دانشجویی در همه دانشگاه های سطح کشور اجرایی می شود ودانشگاه های خراسان رضوی را هم شامل می شود که سادگی آن با الگو برداری از ازدواج مولایمان علی (ع) با حضرت فاطمه (س) است.

با نگاهی گذرا به بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به این امر اشاره کردند وگفتند: من از ازدواجهای دانشجویی که هرسال برگزار میشود، بسیار خشنود و خرسندم. اگر عادت کنند که ازدواجها را ساده، بی پیرایه و بی تشریفات انجام دهند، فکر میکنم که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است.

حال پای صحبت های خود دانشجویان می نشینیم ودیدگاهشان را نسبت به ازدواج دانشجویی جویا می شوم.

از یکی از دانشجویان که ترم های آخررا می گذراند از او میخواهم نظرش را در رابطه با تفاوت ازدواج دانشجویی با ازدواج های سنتی بگوید.

پس از کمی تعلل گفت: قطعا وقتی افراد کمی شناخت نسبت به هم داشته باشند امر ازدواج بهتر صورت می گیرد ولی در ازدواج های سنتی هیچ شناختی از طرف مقابل نخواهی داشت.

دانشجو دیگری در پاسخ گفت: ازدواج نه کاملا سنتی خوب است ونه کاملا طرف خودش جلو برود در هردو باید خانواده ها در جریان باشند.

از یک دانشجودیگر میخواهم از معایب ازدواج دانشجویی بگوید که به مشکلات اقتصادی جوانان به خصوص در مقطع کارشناسی اشاره می کند .

علتش را می پرسم که می گوید :چون در این سن هم تجربه حرفه ای برای ورود به بازار کار را ندارند وهم از لحاظ مالی وابسته به خانواده خود هستند وهنوز جوان مسئولیت پذیر نمی باشد.

سن پایین در مقطع کارشناسی ،هم سن بودن ،تفاوت فرهنگی خانواده ها وتابع بودن افراد به قانون در محیط علمی که باعث می شود افراد چهره واقعی خود را نشان ندهند ؛از دیگر موانع برسر راه ازدواج دانشجویی است.

هنوز راه طولانی در پیش داریم که ازدواج آسان وسبک زندگی ساده زیستی در زندگی ما وارد شود ولی این فرهنگ چه در دانشگاه وچه در جامعه رخ دهد نیازمند تک تک افراد جامعه وبه خصوص جوانان وخانواده های آن ها می باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.