رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان كاشان گفت: آیین قالیشویان شهید اردهال مهمترین رویداد آیینی گردشگری مذهبی این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مصطفی جوادی مقدم، در نشست اعضای كمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فرمانداری ویژه كاشان به ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان گفت:برگزاری آیین قالیشویان شهید اردهال به عنوان یک رویداد ملی مذهبی مهم هر سال در دومین جمعه از مهرماه شناخته و معرفی شده است.

وی با تاکید بر انعکاس و پوشش خبری و تصویری این رویداد آیینی فرهنگی در سطح ملی و جهانی گفت: شناساسی این ظرفیت عظیم فرهنگی مذهبی و اطلاع رسانی این رویداد آیینی نیازمند تدارکات و اقدامات از پیش تعیین شده و در زمان برگزاری مراسم است.

به گفته وی،فراهم کردن امکانات لازم برای پوشش خبری و تصویری خبرنگاران و عکاسان رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری بخشی از این اقدامات ضروری است که امسال خوشبختانه با تجهیز آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) به فیبر نوری گام مهمی در این راستا و انتقال اخبار و فیلم و تصویر زنده همزمان با برگزاری مراسم فراهم شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان كاشان،همدلی و همزبانی دستگاه های مجری و برنامه ریزی لازم در پشتیبانی از اجرای این مراسم را تاکید کرد و گفت:هماهنگی و انسجام دستگاه های شهرستان در قالب کمیته های پشتیبانی بار معنوی و غنای فرهنگی این مراسم را افزایش می دهد.

جوادی مقدم، آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال را یک ظرفیت گردشگری مذهبی در کاشان دانست و گفت: استفاده مطلوب و بهینه از این ظرفیت نیازمند تامین زیرساخت های لازم سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه فرهنگی برای تمام ایام سال علاوه بر زمان اجرای مراسم در دومین جمعه از مهرماه است تا در همه سال بتوان از این ظرفیت گسترده قطب فرهنگی بهره برد.

وی، احداث مجتمع گردشگری خورشید اردهال در این منطقه را یکی از زیرساخت های سخت افزاری اجرا شده در بحث گردشگری مذهبی این شهرستان برشمرد و گفت: برگزاری سمینارهای گردشگری مذهبی در کنار این آستان در مشهد اردهال نیز از برنامه های نرم افزاری است که می تواند کمک شایانی به معرفی منطقه داشته باشد.

به گفته وی، آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال راس هرم مثلث گردشگری مذهبی کاشان و آستان مقدس هلال بن علی(ع) در شهرستان آران و بیدگل و بارگاه منور آقا علی عباس(ع) در شهرستان بادرود دو ضلع دیگر این مثلث گردشگری مذهبی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان كاشان،در پایان از برگزاری مسابقه عكس مشهد اردهال در دو بخش عكاسان حرفه ای و غیر حرفه ای با اهدای جوایز به بهترین عكس و تفرات برتر را خبر داد و گفت: نواختن زنگ قالیشویان در هفته اول مهرماه را از دیگر برنامه های مصوب كمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فرمانداری ویژه كاشان برشمرد.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین كاشان تنها مراسم مذهبی است كه تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه و هر سال دومین جمعه از ماه مهر در آستان سلطان علی بن باقر(ع) به عنوان تكرار نمادین مراسم تشییع پیكر این امامزاده واجب التعظیم توسط مردم فین كاشان در یك ‌هزار و 320 سال قبل برگزار می شود.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.