آسوشیتد پرس:

اوباما پس از توافق هسته ‌ای با ایران در تلاش برای جلب نظر رژیم صهیونیستی است

کاخ سفید اعلام کرد در تلاش برای برگزاری نشستی بین اوباما، رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که تلاش می کند موافقتنامه هسته ای خود با ایران را به صهیونیست های شک اندیش بقبولاند، بارها محبت و علاقه عمیق خود را به رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، اما این احساس ظاهرا دو جانبه نیست.

طیف گسترده ای از مردم رژیم صهیونیستی به ویژه طرفداران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم اعتماد کمی به رئیس جمهور آمریکا دارند و او را ساده لوح و حتی دشمن می دانند. نتایج یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد نشان داد کمتر از یک دهم صهیونیست ها معتقدند اوباما طرفدار رژیم صهیونیستی است.

براساس این گزارش، چنین بی اعتمادی نسبت به اوباما نشانه خوبی برای او نیست، آن هم در حالی که تلاش می کند روابط با رژیم صهیونیستی را در آخرین سال ریاست جمهوری خود ترمیم کند.

از سوی دیگر این بی اعتمادی رژیم صهیونیستی نسبت به اوباما بدون شک باعث دشوار شدن تلاش ازسرگرفته شده آمریکا به منظور میانجیگری صلح بین رژیم صهیونیستی و همسایگانش خواهد شد که زمانی یکی از بلند پروازی های مهم اوباما به شمار می رفت.

روابط شخصی متشنج بین نتانیاهو و اوباما بدون شک عاملی مهم در تنش بین آمریکا و رژیم صهیونیستی به شمار می رود و از سوی دیگر نتانیاهو گام هایی اشتباه را برداشته که منجر به تشدید تنش ها شده است.

نتانیاهو از روابط نزدیکی با شلدون آدلسون، میلیاردر یهودی آمریکایی برخوردار است و در رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریکا از میت رامنی، رقیب اوباما حمایت می کرد.

ران درمر، سفیر آمریکایی تبار نتانیاهو در واشینگتن از فعالان جمهوری خواه سابق است و اوایل امسال، نتانیاهو با سخنرانی خود در کنگره آمریکا علیه موافقتنامه درحال شکل گیری با ایران در آن زمان خشم کاخ سفید را برانگیخت.

اوباما مسئول برخی تصمیم گیری های سیاسی است که منجر به بی اعتمادی رژیم صهیونیستی به وی شده است.

الکساندر یاکوبسن، یک تاریخ نویس در دانشگاه عبری گفت: مردم عادی اسرائیل گمان می کنند اوباما شخص خوبی است، اما اینگونه نیست و او یک ساده لوح است. او درک نمی کند که اسرائیل با چه خطرهایی روبرو است.

وی افزود: گام های اشتباه رئیس جمهور آمریکا به نخستین روزهای ریاست جمهوری وی باز می گردد یعنی زمانی که وی تصمیم گرفت یک سخنرانی تاریخی را در قاهره پایتخت مصر با هدف ترمیم روابط آمریکا با جهان عرب انجام دهد. این اقدام اوباما هرگز به محبوبیت او در اسرائیل کمک نکرد.

یاکوبس که از مخالفت اوباما با فعالیت های شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس حمایت می کند، گفت: اوباما اختلاف ها با نتانیاهو را برسر این مسئله و تلاش های صلح با فلسطینیان که سال گذشته با بن بست روبرو شد، به خوبی مدیریت نکرده است.

براساس نتایج یک نظرسنجی که روز یکشنبه در روزنامه معاریو منتشر شد 77 درصد از پاسخ دهندگان گفتند موافقتنامه به دست آمده با ایران، رژیم صهیونیستی را به خطر می اندازد و تنها 15 درصد گفتند چنین چیزی نیست.

نتایج یک نظرسنجی که ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) یک روز پس از موافقتنامه هسته ای اولیه با ایران انجام شد تنها 9 درصد از پاسخ دهندگان گفتند کاخ سفید طرفدار ایران است. در این نظرسنجی همچنین 60 درصد گفتند اوباما طرفدار فلسطینیان است و بیش از 60 درصد نیز گفتند اوباما بدترین رئیس جمهور برای رژیم صهیونیستی طی 30 سال گذشته بوده است.

کاخ سفید اعلام کرده در تلاش برای برگزاری نشستی بین اوباما و نتانیاهو در ماه نوامبر (آبان-آذر) است که نخستین نشست آنها از زمان نهایی شدن موافقتنامه هسته ای ایران خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار