نخستین جشنواره شیراز شناسی با حضور مردم و مسئولان در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ معاون فرهنگی و اموراجتماعی شهردار شیراز در آیین افتتاحیه این جشنواره هدف از برگزاری این برنامه را معرفی شیراز در ابعاد مختلف عنوان کرد و افزود: ظرفیت ها و ویژگی های مهم و گسترده ای در شیراز وجود دارد که برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

فرخ زاده افزود: باید تلاش کنیم که میراث فرهنگی شیراز حفظ و در اختیار جوانان و نسل آینده قرار گیرد.

وی گفت: برنامه های متنوعی در معاونت فرهنگی و امورجتماعی شهرداری شیراز برای معرفی شیراز در سطح استانی، کشوری و بین المللی در نظر گرفته شده است که همه آنها با نگاه ویژه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی اسلامی و الگوهای تفریحات سالم برنامه ریزی شده است.

به نقل از واحد ارتباطات معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز در این مراسم از کتاب آشپزی سالم نگارش شده مرضیه زنهاری که به همت شهرداری شیراز چاپ شده رونمایی شد. این کتاب در چهار فصل آداب خوردن و آشامیدن برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات نوشته آیت الله جوادی آملی، خوراکی ها، دسرها و نوشیدنی ها تنظیم شده است.

جشنواره شیرازشناسی که در بوستان بعثت شیراز برپا شده شامل بخش‌های متنوعی مانند نشست‌های تخصصی و علمی شیراز شناسی، خوراک‌های شیرازی، میراث فرهنگی معنوی، بازی‌های بومی محلی، جشنواره‌ گل، نمایشگاه و کارگاه عملی صنایع‌دستی است.

در بخش خوراک شیرازی سفره‌آرایی، ارائه نوشیدنی و پیش‌غذای شیرازی، استفاده از ظروف سنتی و تاریخچه و دستور پخت غذا امتیاز خواهد داشت.

در بخش شیراز شناسی نشست‌های تخصصی با عناوین آثار خاندان مشیر در شیراز، دروازه‌ها و دکل‌های شیراز، محله‌های شیراز، حصار و خندق شیراز، طاق‌های شیراز، کاروانسراها و حمام‌های شیراز، حرم‌های مطهر، مشاهیر شیراز، بازشناسی محله سر باغ، بازشناسی محله منصوریه و گذر سید ذوالفقار شیراز و نشست تخصصی نقش رسانه‌ها در معرفی شیراز در نظر گرفته‌ شده است.

تور مجازی معرفی اماکن گردشگری شیراز، همایش نرم‌افزارهای آزاد در خدمت شیرازشناسی، کارگاه‌های عملی قلم‌زنی، معرق، منبت، شیشه‌گری، سفالگری و شیشه هفت‌رنگ از دیگر برنامه‌هایی است که برای این جشنواره یک‌هفته‌ای در نظر گرفته ‌شده است.

در بخش فرهنگ شهروندی این جشنواره آموزش گل و گلخونه با موضوع گل‌های آپارتمانی، پیشنهادات ویژه برای زندگی با گل‌ها و آموزش تراریوم، نشست تخصصی شهر گل‌ و بلبل و آموزش طرح کوچه‌های گل‌آرا در نظر گرفته‌شده است.

همچنین در بخش میراث فرهنگی و معنوی خاطره گویی از شیراز دیروز، عروسی‌های شیرازی، آیین‌های جوانمردی، لالایی‌ها و ضرب‌المثل‌ها، واسونک خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، گویش شیرازی و نشست تخصصی میراث فرهنگی معنوی برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره شیراز شناسی تا بیست و شششم شهریور ماه در بوستان بعثت میزبان علاقمندان است .

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.