صدامیان در حالی که عملیات "ثامن الائمه" شکست خوردند که لیست‌های شومی در سر داشتند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تاریخ جنگ تحمیلی سرشار از رشادت‌ها، پایم‌ دری‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان در مقابل حمله همه جانبه‌ای از رژیم بعث برای مقابله با جمهوری اسلامی داشت که در نهایت با پیروزی رزمندگان اسلام همراه بود.

در اوایل جنگ ارتش بعثی عراق تلاش کرد تا از طریق شرق رود کارون و شمال رودخانه "بهمنشیر"، شهر آبادان را اشغال کند. حصر آبادان در 19 شهریور 59 آغاز و تا 5 مهرماه سال 60 به طول انجامید که نهایتا با دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر "حصر آبادان باید شکسته شود" در روز 5 مهر حصرآبادان شکسته شد.


**عملیات ثامن ‌الائمه
طرح ریزی عملیات شکست حصر آبادان بعد از چندین جلسه بین فرماندهان ارتش، سپاه و اعضای شورای عالی دفاع سرانجام در 15 شهریور 1360 تکمیل و به واحدها و قرارگاه‌ها ابلاغ شد. این عملیات با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه از چهار محور به اجرا درآمد که "دارخوین" و"قیاصه" از محورهای اصلی عملیات بودند.



شکست

شکست



عملیات ثامن الائمه به عنوان یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته در چهارچوب سلسله تلاشی‌های عملیاتی در ساعت 1 بامداد روز پنج مهرماه 1360 آغاز شد. رزمندگان اسلام  نیمه‌های شب در ساعت نخست عملیات با تهاجم به مواضع دشمن و درهم شکستن ستاد نیروهای آنان پایگاه‌های اول دشمن را تصرف کردند. گستردگی محورهای تهاجم باعث شد تا نیروهای خودی ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف دشمن را داشته باشند.


شکست



**خسارت سنگین دشمن بعثی

رزمندگان لشکر77 خراسان و رزمندگان سپاه و نیروهای مردمی با درهم شکستن خطوط تیپ‌های 10، 16 زرهی دشمن و پیاده نظام آن‌ها، در زمان مقرر توانستند  آبادان را از محاصره خارج کنند. در این عملیات ساحل شرقی رودخانه کارون باز پس گرفته شد و آبادان پس از یک سال از محاصره خارج گردید.  150 کیلومتر مربع از اراضی اشغالی آزاد و قریب به 200 دستگاه تانک، نفربر و خودروهای زرهی دشمن منهدم شد. همچنین در این عملیات قریب به بیش از 300 تانک، خودروهای زرهی دشمن و چندین عراده توپ به قیمت گرفته شد.




امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی در عملیات ثامن ‌الائمه پیام تبریکی را خطاب به ملت ایران، رزمندگان اسلام و فرماندهان عملیات ثامن الائمه همچون سرلشکر "فلاحی" طهیرنژاد و "محسن رضایی" صادر کردند.

عملیات "ثامن ‌الائمه" و شکست حصر در آبادان یک پیروزی راهبردی برای رزمندگان اسلام در آن مقطع به حساب می‌آمد ضمن آنکه این پیروزی تمام اندیشه‌های صدام را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی، تجزیه ایران، اسقرار ماشین جنگی انبوه در منطقه جنوب و ... را بی‌اعتبار کرد.



شکست حصر آبادان نشان داد ادوات انبوه زرهی، تجهیزات نظامی سنگین، نیمه سنگین، توپخانه و ... در راهبرد جنگ آنچنان معتبر نیستند. بلکه آنچه که مهم است تدبیر فرماندهان، یکپارچگی نیروها و همیت آنها در میدان نبرد می‌باشد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار