پروپاگاندا تکنیکی است که قدرتها با آن اقدامات غیرموجه خود را مشروعیت میدهند. به عبارتی در این روش که از آن به تبلیغات سیاسی هم یاد میشود، اطلاعات هماهنگ و جهتدار به منظور بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده میشوند.
برخی نیز معتقدند انتشار هدفمند مجموعهای از اطلاعات با هدف تحت تاثیر قرار دادن افکار و رفتار مخاطبان پروپاگانداست ولی نکته حائز اهمیت اینکه کاربرد این واژه بر خلاف تلقی عامیانه، به حوزههای سیاسی محدود نشده و در هر زمینهای که با مخاطب سر و کار دارد قابل استفاده است.
بعضی صاحبنظران بر این باورند که بهترین پروپاگاندا انتشار حقیقت است اما در مواردی از اطلاعات غلط یا گمراه کننده نیز برای اثرگذاری بر مخاطبان استفاده میشود.
مستند «پروپاگاندا» در مصاحبه با اساتید و منتقدان به بررسی مفهوم پروپاگاندا و چگونگی عملکرد آن می پردازد. در این مستند بیان میشود که رسانهها بهترین عاملان اجرای پروپاگاندا و تغییر نگرش مردم به موضوعات مورد نظر هستند.
مصاحبه با نوام چامسکی پدر زبانشناسی مدرن و تحلیلگر سیاسی سرشناس آمریکایی، نانسی اسنو نویسنده و ادوارد هرمن هنرپیشه آمریکایی بخشهای مختلف «پروپاگاندا» را تشکیل میدهند.
مستند «پروپاگاندا» جمعه این هفته 20 شهریور ساعت 14 به مدت 50 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن میرود.
انتهای پیام/