اسفنانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیشگیری از وقوع جرم باید اولویت‌ اول قوه قضاییه باشد

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشگیری از وقوع جرم از وظایف اصلی قوه قضاییه است که متاسفانه در این زمینه موفق نبوده است.

محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص لزوم پیشگیری از وقوع جرم اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است و اگر در مرحله پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم به طبع در مرحله بعدی هزینه‌ها کاهش می یابد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: وظیفه اولیه قوه قضاییه رسیدگی به شکایت‌های مردمی است که آن را به خوبی انجام داده اما در بحث پیشگیری خیلی موفق عمل نکرده است و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم می تواند تمام سیاست‌گذاری‌های لازم در بحث پیشگیری را در نظر بگیرد.

نماینده مردم فردین، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی جرمی اتفاق می‌افتد آثار روانی و مادی فراوانی به جامعه تحمیل می کند.شاید بتوان خسرات‌های مادی جرم را جبران کنیم که در این مسیر هم ناموفق بوده‌ایم اما مهم‌تر از آن آثار روانی جرم است که تا سال ها در ذهن مردم باقی می‌ماند.

اسفنانی افزود: بعنوان مثال در فسادهای اقتصادی به فرض آنکه بتوانیم مبلغ اختلاس شده را به بیت‌المال برگردانیم اما به طور قطع مردم به مسئولان، دستگاه‌های اجرایی و حتی قوه قضاییه بی‌اعتماد می‌شوند که شورای عالی پیشگیری می تواند با سیاست‌گذاری‌ درست می‌تواند جلوی خیلی از این جرائم را بگیرد.

وی در پایان گفت: نهادهای مختلفی از جمله قوه قضاییه ، قوه مجریه، نهادهای فرهنگی، امنیتی و نمایندگان مجلس عضو این شورا هستند.

گفتنی است ، مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شورای عالی 22 نفره پیشگیری از وقوع جرم به ریاست رئیس قوه قضاییه را مصوب کرد و به گفته دبیر مجمع قرار شد برخی از نهادها مانند ستاد مبارزه با منکرات و یا احیای امر به معروف و نهی از منکر جزء اعضای این شورا باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
دردستگاه قضائی به راحتی میزان مجازات بالا وپایین میشود درشهرمن یکی از بنادر جنوب شخصی که بیش از 50تجاوز به عنف سرقت مسلحانه حمله مسلحانه به چندین پست بانک ضرب جرح عمدی بااسلحه جنگی به چندین نفرکه مدت 5سال فراری وآسایش مردم رابریده بود وباکمک مردم دستگیر شد که ابتداحکم محاربه واعدام صادر شد ولی بعد از گذشت کمتر از دوسال بازحمات وکیل مدافع محترم ورفعت اسلامی قضات محترم همین روز هاآزاد میگردد. حالاانتظار دارید سایرین چگونه فکر کنند دیگران جرئت ارتکاب جرمی را نداشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۰۸:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
بدانیم زمانیکه اقتصادشفاف شودگامهای بعدی راحترپیش میرود