جنگ روانی جدید علیه حاج قاسم

دشمن درمیدان نبردسخت، وقتی حریف نمی‌شود، آن را به جنگ نرم تبدیل می‌کندوبااستراتژی ایجادشبهه واختلاف درصفوف داخلی حریف،تلاش می‌کندتمرکز آن رابرهم بزند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تأثیر جنگ روانی از جنگ سخت میدانی که چند دولت غربی و عربی و در رأس آن آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی در خاورمیانه به راه انداخته‌اند، اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
از زمانی که ایران به همراه محور مقاومت، مقابله با جنگ‌های نیابتی آمریکا و عربستان را در سوریه و عراق آغاز کرد، انتشار شایعه و جنگ روانی علیه مقاومت جزئی از سلاح حریف بوده است.
نشریه انگلیسی «اکونومیست» در گزارشی که اساس آن مجموعی از ادعاهای بی‌سند است، تلاش کرده که جایگاه فرمانده سپاه قدس را در اذهان عمومی متزلزل و اعتماد به وی را دچار شک و شبهه کند.
همزمان با این نشریه انگلیسی، روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن نیز با انتشار گزارشی به نقل از یک منبع سیاسی ناشناس، تلاش کرده است که با کلیدواژه‌های «آیت الله سیستانی»، «رهبر ایران» و «قاسم سلیمانی» و طرح چند ادعا و شایعه، چنین وانمود کند که مرجعیت عراق از افزایش نفوذ سردار قاسم سلیمانی در عراق نگران است.
نشریه اکونومیست در گزارش خود، سردار سلیمانی و جایگاه او را در داخل ایران و روزنامه الشرق الاوسط جایگاه ایشان را در داخل عراق نشانه گرفته است. اکونومیست در گزارشش با نام «شیری در زمستان» می‌گوید که پس از مطرح شدن نام او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دلیل مبارزه با داعش، مجددا تصمیم گرفته شده است که نقش عمومی کمتری به این ژنرال ایرانی داده شود.

جنگ روانی جدید علیه حاج قاسم

 
«اکونومیست» ادعا می‌کند که سیاست تهاجمیِ سلیمانی باعث شده او حاشیه‌ساز شود یا می‌گوید که دم زدن‌های مغرورانه سلیمانی از قدرت ایران در منطقه باعث شد آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان در عراق، از او نزد رهبر ایران گلایه کند اما کار وقتی به جای باریک رسید که از قول سلیمانی نقل کردند که «هلال شیعه» ایران در حال بزرگ‌تر شدن است.
به ادعای این نشریه انگلیسی، حمله عربستان به یمن نیز از دلایل «افول سلیمانی» است... و همین مسأله یمن سبب شده که «محسن رضایی» دوباره لباس نظامی به تن کند. به گفته این گزارش، محسن رضایی آمده تا وزنه‌ای در مقابل سلیمانی باشد و نگذارد از خط خارج شود. نتیجه این است، مردی که روزگاری نماینده حاکمیت ایران در گفت‌وگو با عراق و سایر کشورهای منطقه بوده اکنون جای خودش را به کانال‌های رسمی دیپلماتیک داده است. همزمان که سلیمانی در سایه می‌رود کسی مانند ظریف وارد صحنه شده که به دیپلماسی بیشتر تمایل دارد تا اقدامات نظامی... در همین هفته‌های گذشته او به روسیه و عراق و عمان و قطر و کویت و لبنان و تونس سفر کرده است.
این ادعاها یعنی چه؟
اینها مُشتی ادعاست که به نقل از منبعی ناشناس مطرح شده است. این ادعاها بشدت سست است. این نشریه می‌گوید «دم‌زدن‌های مغرورانه»، حال آنکه باید سوال کرد که سردار سلیمانی در طول حداقل ۱۵ ماه بحران عراق و ۵۳ ماه بحران سوریه، چند بار به صورت عمومی در این خصوص صحبت کرده که در آن مغرورانه از قدرت ایران سخن رانده باشد؟
این نشریه با به کار بردن اسلوب‌های جنگ روانی رسانه‌ای، مفاهیم خود را پیشاپیش و قبل از آنکه متن تمام شود، به خواننده می‌قبولاند. مثلا می‌گوید، حمله عربستان به یمن از جمله دلایل افول سلیمانی است. یعنی نویسنده افول را در ذهن مخاطب مفروض مسلم گرفت و ناخودآگاه آن را امری حقیقی جلوه داد. حال آنکه ابتدا باید این افول را ثابت کند بعد آن را دلیل چیزی قلمداد کند.
دیگر نمونه این مفهوم‌چپانی در ذهن مخاطب، آمدن «محسن رضایی» است تا سلیمانی از خط خارج نشود؛ معنای این ادعا نیز این است که سردار در حال خروج از خط بوده که محسن آمده؛ این مسئله هم مفروض حتمی گرفته شده حال آنکه ارتباط دادن بازگشت محسن رضایی به سپاه و سردار سلیمانی، صرفا ادعایی است در حد خود برای ایجاد شبهه.
اینکه «کانالهای رسمی جایگزین سلیمانی شده» یا دیپلماسی ظریف جای اقدامات نظامی سلیمانی را گرفته نیز از همین دست است.
اما این گزارش اکونومیست به همین جا ختم نمی‌شود و شبهات جدی را به ذهن مخاطب منتقل می‌کند که هدفش صرفا سلب اعتماد است؛ از جمله اینکه «آیت الله سیستانی از سلیمانی نزد رهبر گلایه کرده» یا بعدش کار به جای باریک رسیده یا رضایی آمده تا مقابل سلیمانی وزنه باشد. حال آنکه چنین مطالبی که وجود خارجی ندارد، با انتشار میان افکار عمومی موجب ایجاد شبهه خواهد شد.


 جنگ روانی جدید علیه حاج قاسم


همزمان با این گزارش، روزنامه الشرق الاوسط با محور قرار دادن سردار سلیمانی و آیت‌الله سیستانی تلاش کرد وانمود کند که مرجعیت از سردار سلیمانی گلایه دارد. طرح چنین دروغی اعتماد میان مردم، مرجعیت و فرماندهان نظامی را هدف قرار داده است. ایجاد بی‌اعتمادی میان مردم و نیروهای نظامی و فرماندهان آنان که هر دو به وجود و حمایت مرجعیت دلگرم هستند و همین امر یکی از عوامل پیشرفت در وضعیت میدانی عراق بوده است، بهترین حربه برای متوقف کردن پیشروی ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق مقابل گروه تروریستی داعش است.
الشرق الاوسط روز دوشنبه (دیروز) در گزارشش ادعا کرد: یک منبع سیاسی مطلع در بغداد در گفت‌وگوی تلفنی به الشرق الاوسط گفت که آیت‌الله سیستانی از رهبر ایران خواسته مانع افزایش نفوذ قاسم سلیمانی در عراق شود [!].

 
جنگ روانی جدید علیه حاج قاسم


این روزنامه سعودی چاپ لندن پا را فراتر نهاد و بافته‌های خود را به ایران و قم هم گره زد و افزود که «مرجعیت در نجف دریافته که این دخالت به ضرر نقشش است و ممکن است این مسئله آغاز اختلاف میان مرجعیت عراق و قم باشد».
حقیقت این است که پس از اشغال عراق و از هم پاشیدگی ارتش این کشور آمریکا مانع شکل‌گیری نیروی امنیتی و نظامی مستحکمی در عراق شد تا آنجا که داعش در خردادماه سال گذشته این حقیقت را با اشغال موصل آشکار کرد اما بعد از آنکه عراق با ندای مرجعیت سد محکمی از نیروهای آماده را مقابل تروریست‌های تکفیری در قالب «الحشد الشعبی» تدارک دید، مکرر علیه این نیروها تبلیغات و جنگ روانی می‌شود و امروز تبلیغات ضد مقاومت، اصلی‌ترین عامل موفقیت کنونی عراق یعنی اعتماد میان مرجعیت و مردم را هدف قرار داده است.

منبع:رجا نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۵ آبان ۱۳۹۴
خدا قوت سردار سلامت باشید ، انشاءالله دشمنانت نابود و خار و ذلیل و زمین گیر در دنیا و آخرت بشن که هستند و میشن . نصر من الله و فتح قریب . لبیک حسین ع .
Iran (Islamic Republic of)
مظلوم سعیدی گنبد کاووس
۱۷:۴۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
افتخار سپاه ایران سردار حاج قاسم سلیمانی ،، سردارخداپشت وپناهت
Iran (Islamic Republic of)
مظلوم سعیدی
۰۱:۲۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
سلام ودرودبرسرداران بزرگ سپاه ایران سردار رضایی وسردارسلیمانی ودیگرسرداران غیور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
با سلام از اقدامات حاج قاسم سلیمانی بر علیه داعش متشکریم درود بر حاج قاسم سلیمانی
Kazakhstan
سحر حسینی
۰۸:۳۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
خدا پشت و پناهت باشه حاج قاسم سلیمانی.
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی راد
۰۸:۳۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سردار سلیمانی افتخار کل ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۸:۲۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
درود خداوند بر تمامی دلیرمردان در صحنه مقاومت بخصوص حاج قاسم سلیمانی و می توان به دشمنان ایران بگوییم که همیشه ثابت کردیم در جنگ تحمیلی که ما از این مردان خدا بسیار داشته و داریم . خداوند به همراهتان
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۰۷:۳۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
درود خدا بر سردار دلیر وبی غل وغش ایران
به تو وامثال تو که فقط برای خدا می کوشند می بالیم
خداوند پشت وپناهت سردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
در پناه حق باشی سردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
درود بر شرف و عزت تو سردار قاسم سلیمانی ما به تو می نازیم و در رکاب تو جان میدهیم برای پاینده بودن نظام.
Iran (Islamic Republic of)
توحید
۰۲:۵۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سردار سلیمانی= تعبیر خواب های آشفته داعش و سلفی ها
United States of America
حسین شهبازی
۰۲:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
سلام بر سردار امنیت و اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۰۱:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
حاج قاسم سردار دلهاست هایشان با این حرف‌ها خسته نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۴۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
خدایا نگهدارش باش.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۰:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
این ها همه نشانه ترس است , خداوند قدرت و ایمانی به حاج قاسم و امسال ایشان داده که لرزه بر وجود همه این کفار انداخته این همان وعده خداوند است , حاج قاسم غیر از خدا از هیچ چیز و هیچ کسی ترسی نداره چون به خالقش یقین پیدا کرده, به حق این شب عزیز "دحوالارض" خداوند ایشان و تمام شیعیان ثابت قدم مثل ایشان را در زیر چتر امن خود حفظ نماید.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
درود بر سردار بزرگ حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
درود سردار
Iran (Islamic Republic of)
فربد
۰۰:۰۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
ما که نه گاردین میخوانیم نه شرق الاوسط و با نفرت تمام از ال سقوط خبیث .چقدر نفرت انگیزن این خاندان ال سعود خاندان جهالت خباثت جنایت حماقت رزالت و........ ولی سردار دوست داریم .حتی اگر مشکلاتی با این سیستیم داشته باشیم .وطنمان را دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
بی خود غلط اضافی کردن فقط کافیه ژنرال دستور بده بهتون درس خوبی میدیم ....
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سردار دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
محمود از دلفان
۲۲:۲۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
درود خدا بر تمام سرداران سپاه اسلام بخصوص حاج قاسم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
درود بر سردار سلیمانی مایه غرور و افتخار بچه شیعه.
Germany
رسول
۲۲:۱۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
از قدیم گفتن ترس برادر مرگه.حتی اسم سردار سلیمانی این سرباز مخلص ولایت خواب رو از چشمانشون گرفته و لرزه بر اندامشون انداخته.شک نداریم که سردار بدون اجازه مراد خودش حضرت اقا اب هم نمیخوره. زنده باشی سردار که تحت فرماندهی ولی امر مسلمین جهان باعث افتخار ایران و شیعه شدی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حاجی بتازون تا قدرت ایرانی برهمگان ثابت بشه
Iran (Islamic Republic of)
قشر پایین
۲۱:۳۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
خار چشم دشمنان اسلام یعنی سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی .
دشمن حتتی نمی تواند درباره او دروغ درست وحسابی بگوید.!!!!!
خسته نباشی مالک اشتر زمان. خداوند اجرت دهد.
Iran (Islamic Republic of)
حسن از شیراز
۲۱:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
یکی از برکات انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله این بود که اکثر مردم ایران اعم از پیر و جوان از سیاست سر در می آورند. این اراجیفها که اینها مینویسند برای دلگرمی خودشان است و گرنه هم ایرانیها و هم عراقیها دوست و دشمن خودشان را میشناسند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
مرحبا برمالک اشترزمان درپناه خدا سالم وپایدارباشی
Iran (Islamic Republic of)
lمحمدي
۲۱:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
با سلام و احترام و درود به ارواح طيبه شهدا سردار برا ملت ايران هميشه سردار ه و حافظ خون شهدا با اين حرفاهم ذره اي از قدر و منزلتش كم نمي شه
Iran (Islamic Republic of)
سیداحمد میرابوطاابی
۲۰:۳۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
باسلام من هم به عنوان یک ایرانی به سردار سلیمانی افتخار می کنم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۲۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سلام حاج قاسم ودرود بر حاج قاسمهای ایران کور باد چشم دشمن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۵۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ما مسلمانها، مرجعیت و برادرانمان را به یک اندازه و بیشتر از جانمان دوست داریم ومراجع عظام مثل ایت الله سیستانی وسرداران ایثارگر و شجاع مثل سردار دلها قاسم سلیمانی خیلی باهوش‌تره از آن هستند كه با این حرفها اختلافی بینشان بوجود بیاید و از همه محمتر ملت بزرگ مسلمانان و آزادی خواهان جهان هستند كه با این مزخرفات ارادتشان به مراجع و سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی کم كه نمی شود بلکه به خباثت دشمنان خود پی می بردند. دوستت داریم سردار
Iran (Islamic Republic of)
حسن بلال
۱۹:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سربازتیم حاح قاسم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
برای سلامتی سردار و همکارانش صلوات..
اللهم صلی علی محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سلام دلاور جانم فدای قدمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حاضرم فدای سردار قدرتمند بشم
Iran (Islamic Republic of)
ali akbara
۱۹:۳۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حاج قاسم بزرگی بزرگی بزرگی همین که این قدر ترس به جونشون میندازی کاره بزرگیه انشا الله سایت همیشه بالا سره ما ایرانیها
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۹:۲۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
کور بشن که نمیتونن موفقیتهاش رو ببین
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۹:۱۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
تابعین ولی فقیه خلاقیت دارند
Iran (Islamic Republic of)
رضا عباسی
۱۸:۰۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
درود بر حاج قاسم و ننگ بر تروریسم و استکبار
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۱۷:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
من نه بچه حزبلاهی ام نه چیزه دیگه ولی باحاج قاسم خیلی حال میکنم بابا دسخوش.
Iran (Islamic Republic of)
175
۱۷:۴۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
خدا قوت سردار ایرانی
United States of America
محمد احمدی
۱۷:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
اگر عقاب های امریکا میخواهند در اسمان ایران پرواز کنند باید بالهایشان را باج بدهند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
انها که چنین مقالاتی میزنند, از ترس سپاه قدس که روی داعش والنصره وو واسراییل را کم کرده,گیج ومنگ هستند,وگرنه سردار سلیمانی که جلوی ترویستیها را گرفته پس بیخودی خودشونو خسته نکنند,چون حاجی تو دل همه ایرانیهاست وبا همکارانش دوسش داریم.
Iran (Islamic Republic of)
لبیک یا خامنه ای
۱۷:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
همیشه انسان های خوب دشمن دارن
کور بشه چشم حسود که نتونه سردارو ببینه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سلام سردار هرچی که اونا بگن چیزی از ارادت ما کم نمیشه من خودم غرور ملی رو باتو دارم
Germany
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
گور پدر این خاجیها عشق است حاج قاسم خودمون حاجی بریم عربستان رو ورشکست کنیم ؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
مکروا ومکرالله.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سردار دوست داریم...
Iran (Islamic Republic of)
وحيد
۱۶:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
حاج قاسم يك كلمه است
حرف نداره
سرباز ولايت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
به کوریدجشمشون حاج قاسم تو دل همه قرار داره
Iran (Islamic Republic of)
تورج
۱۵:۰۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
این هزیان گویی برخی از رسانه های عربی و غربی نشانه قدرت ایران اسلامی و مراجع معظم تقلید جهان تشیع و اقتدار فرماندهان نظامی کشور ماست انها تمامی نقشه های خود را شکست خورده میبینند لذا روی به نشر اکاذیب اورده اند که البته باز شکست خواهند خورد درود به حضرت ایت الله العضمی سیستانی و سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و احترام خدمت سردار سلیمانی و تمامی دلاور مردانی که همیشه در جبهه دفاع از مظلومان در تمامی دنیا بوده و هستند.
United States of America
فدایی سید علی
۱۳:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
درود بر سردار پر افتخار اسلام.درود بر آیت الله سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
هر وقت دیدی دشمنای باطلت زیاد شدن بدون ادم خیلی مهمی و خدا دوستت داره چون تو صراط مستقیم هستی .....حاج قاسم و مرجع بزرگوار صادقانه عاشقتونیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
من اصلا این حرفا سرم نمیشه.هرکی هرچی میخاد بگه.حاج قاسم سلیمانی.سردار.فرمانده.بسیجی.جان برکف.بچه شیعه.پیرو خط ولایت.عاشق اهل بیت و...... و در نهایت عشق من جوون ایرانیه.گور بابای انگلیس و منگلیس و عربستان و امارات و .....بقیشون کرده.هرکی با ایران و سرداراش در افتاد ور افتاد.حاج قاسم بتازون سردار که عشق ما جوونای ایرانی.من نه بسیجیم و نه حزب للهی ولی عاشق سپاه و ارتش و سرداراشونم.بخصوص پهبادای سپاه و ارتش مثل آر کیو170 ایرانی.شاهد129 و سفره ماهی و...
Iran (Islamic Republic of)
جواد شاملو
۱۷:۲۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
اگه حاج قاسم بیدی بود که به این بادها می لرزید شما غربیها و این عربهای حوزه خلیج فارس خیلی غلطهای زیادی می کردین.
Iran (Islamic Republic of)
پارسی
۱۸:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
سرداریگانه سپاه امام زمان(عج)وقتشه ضربه ای به این بیشرفها بزنی که یادگار بمونه ؛ ضربه ای مثل ضربه یمنیهابه اعراب که تاقیامت هروقت یادشون بیاد داغشون تازه بشه.زنده باشی دلاور ،آرزوی ما سربازی در سپاه توست