در سال‌های اخیر طرفداران لیورپول بر اثر سهل انگاری مسئولین و اشتباهات خودشان دچار حادثه شده‌اند که می‌توان آنها را از دردناک‌ترین فجایع ورزشی تاریخ دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال های اخیر حوادث دردناکی برای طرفداران لک‌لک‌های آنفیلد به وجود آمده است که به زعم کارشناسان می‌توان آنها را از دردناک ترین فجایع ورزشی تاریخ به شمار آورد.

می سال 1985، لیوپول برای دومین سال پیاپی به فینال جام باشگاه‌های اروپا و برای کسب پنجمین جام اروپایی خود مقابل بیانکونری قرار گرفت.

لیورپول‌ها در سال گذشته با شکست آ اس رم .قهرمان شده بودند و این بار هم مقابل دیگر تیم ایتالیایی یوونتوس قرار می‌گرفتند تا بتوانند دومین جام پیاپی خود را در این مسابقات به ارمغان بیاورند.

حادثه یک ساعت قبل از شروع مسابقه آغاز شد و در آن تماشاگران لیورپولی با شکستن فنس‌ها به هواداران یوونتوس حمله ور شدند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند، طرفداران بیانکونری که از این حرکت طرفداران لیورپول شوک زده بودند چاره‌ای جز فرار و درگیری با آنها نداشتند و به ناچار عقب نشینی کردند که پس از فشار زیاد هواداران لیورپول روی دیوارهای ورزشگاه ستون‌ها روی سر هواداران یووه ویران شد و باعث کشته شدن 39 هوادار از 2 تیم که اکثرا یوونتوسی بود، انجامید.

اما برخی از کارشناسان این هجوم را جواب طرفداران انگلیسی به ایتالیایی‌ها می‌دانستند و معتقدند که در سال گذشته و پس از پیروزی لیورپول مقابل آس رم، هواداران ایتالیایی به لیورپولی‌ها حمله ور شدند و آنها را با چاقو و چماق مورد ضرب و شتم قرار داده بودند و پس از ان اتفاق، گروه‌های اوباش انگلیسی مانندMigs از لوتون، icf از وستهام و Germlins از نیوکاسل، هم پیمان شده بودند تا به نحوی از ایتالیایی‌ها انتقام بگیردند که در تاریخ ثبت شود که همین موضوع باعث کشته شدن 39 تن از هواداران یووه شد.

طرفداران لیورپول قربانی ورزشگاه‌ها

اما پس از این اتفاق مسئولین قصد کنسل شدن بازی را نداشتند زیرا معتقد بودند پس از این کار وضعیت از این بدتر خواهد شد، اما به هر حال دیدار این 2 تیم آغاز شد و یوونتوس توانست با تک گل میشل پلاتیی از روی نقطه پنالتی از سد لیورپول بگذرد و قهرمان این مسابقات شود.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که لیورپول به گونه‌ای بازی کرد تا بیانکونری برنده شود و حتی داور هم به گونه‌ای قضاوت کرد که دیگر جای هیچ بحثی را نمی‌گذارد.

پس از اتمام بازی و قهرمانی یووه، بازیکنان این تیم خوشحالی خاصی از خود نشان نداند و به سرعت به داخل رختکن رفتند و حتی جام را در داخل رختکن دریافت کردند.

طرفداران لیورپول قربانی ورزشگاه‌ها

پس از مسابقه، یوفا انگلیسی‌ها را مقصر شناخت و بیان کرد "در این که انگلیسی‌ها مقصرند هیچ شکی وجود ندارد." مقامات یوفا تیم‌های انگلیسی را به مدت پنج سال و لیورپول را به مدت شش سال از حضور در بازی‌های اروپا منع کرد.

پس از آن اتفاق، این 2 تیم به مدت 20 سال با هم دیداری نکردند تا این که در سال 2005، در جام باشگاه‌های اروپا و در ورزشگاه آنفیلد با هم رو در رو شدند و هواداران لیوپول با در دست داشتن پلاکاردهایی از هواداران یوونتوس معذرت خواهی کردند و بیانکوری ها ضمن خوشحالی معذرت خواهی آنان را پذیرفتند.

چهار سال پس از حادثه استادیوم هیلس بلژیک، در 15 ژوئن و1989 اتفاق دردناک دیگری برای هواداران لیورپول رخ داد. آن روز استادیوم هیلزبورو میزبان دیدار 2 تیم لیورپول و ناتیگهام فارست در مرحله نیمه نهایی جام حذفی انگلستان بود.

اتحادیه فوتبال انگلیس  تصمیم گرفت که بازی را در یک ورزشگاه بی طرف برگزار کند و از همین رو تصمیم گرفت هیدلزبورو، استادیوم اختصاصی شفیلدونزی را برای این دیدار انتخاب کند.

طرفداران لیورپول قربانی ورزشگاه‌ها

از روز گذشته آن دیدار، 25 هزار هوادار لیورپول از آنفلید به سوی شفیلد سفر کردند تا موقع بازی خود را به ورزشگاه برسانند، اما 96 نفر از آنها هرگز به خانه بر نگشتند.

فاجعه هیلزبورو زمانی رخ داد که تیم‌های انگلیسی از حضور در مسابقات اروپایی محروم شدند و این اتفاق خاک خودشان رخ داد چون آنان معتقد بودند که ایتالیایی‌ها مقصر فاجعه هیسل هستند و خودشان را در این باره تبرئه کرده بودند این حادثه زمانی رخ داد که لحظه به لحظه به هجوم تماشاگران به ورزشگاه  افزوده می‌شد و جایگاه ورودی تماشاگران "gate” با افزایش جمعیت رو به رو شد. و در این زمان ماموران پلیس در اقدامی شگفت انگیز از درب‌هایی که ویژه خروج تماشاگران از استادیوم بود را باز کرده و با این کار تماشاگرانی که در جلوی ورودی‌ها قرار گرفته بودند را له کردند.

به هر حال دیدار این دو تیم آغاز شد و پنج دقیقه از زمان  بازی نگذشته بود که لوئیس داور بازی، مسابقه را متوقف کرد و نجات برای هواداران که زیر دست و پای یکدیگر له میشدند آغاز شد، اما کمک رسانی بسیار ضعیف انجام می‌شد و بر اثر بی‌مسئولیتی پلیس انگلستان 96 هوادار لیورپول کشته شدند تا دردناک‌ترین فاجعه ورزشی دنیا رقم خورد.

از همان ابتدا انگشت اتهام به سمت طرفداران لیورپول گرفته شد و حتی مسئولین یوفا آنها را تا مدتی "هیولا" می‌نامیدند.

طرفداران لیورپول قربانی ورزشگاه‌ها

اما طرفدران لیورپول از همان ابتدا می‌دانستند که حقشان در این باره زیر پا گذاشته شده است "کاسه‌ای زیر نیم کاسه است." و به فکر پیگیری آن افتادند و پس از 23 سال جنگ علنی با دولت و پلیس انگلیس و درخواست علنی شدن و مدرک در تاریخ 12 سپتامبر 2012 به هدفشان رسیدند و نتایج 2 سال تحقیق شان به ثمر رسید و نتایج آن بود که طرفداران لیورپول به هیچ عنوان مقصر نبودند و دلیل اصلی فاجع، ناکار آمدی پلیس در کنترل جمعیت بوده در ادامه است که اگر نیروهای امدادی سریع تر عمل می‌کردند می‌توانستند تا 41 نفر از قربانیان حادثه را نجات دهند.

تیتر روزنامه سان پیش از هر چیز دیگری طرفداران لیورپول را خشمگین تر کرد ابتدا در این روزنامه تیتر "حقیقت" آمده است و زیر آن با 3 تیتر فرعی "بعضی از هواداران روی پلیس‌ها ادرار کردند، بعضی از هواداران کیف پول قربانیان را بر می‌داشتند و بعضی از هواداران پلیس‌هایی را که تنفس مصنوعی می‌دادند را می‌زدند" همراه بود که باعث خشمگین شدن هواداران لک لک‌ها بیش از هر چیز دیگری می‌شد.

که پس از آن و با روشن شدن حقیقت کلوین مکنزی، از تمامی مردم انگلستان و به ویژه ئطرفداران لیورپول معذرت خواهی کرد و ادامه داد: به جای واژه‌ی "حقیقت" از واژه "دروغ" باید استفاده می‌شد.

طرفداران لیورپول قربانی ورزشگاه‌ها

همچنین دیگر نکته این حادثه آن بود در روز حادثه استیون جرارد به همراه پسر عمویش هر دو به ورزشگاه رفتند تا دیدار تیم مورد علاقشان  را از نزدیک تماشا کنند که متاسفانه پسر عمویش جرارد از آن حادثه جان سالم به در نبرد و دار فانی را وداع کرد.

جرارد در خاطره‌هایش می‌گوید، من و پسر عمویم هر دو به ورزشگاه رفتیم و من شاهد مرگ او بودم و نتوانستم برای وی کاری انجام دهم. جرارد پس آن قولی به پسر عمویش داد و گفت: من روزی کاپیتان لیورپول خواهم شد و به جز لیورپول در هیچ تیم دیگر انگلیسی بازی نخواهم کرد که هر دوی این اتفاق رخ داد و استیون به لیگ ‌MLS و تیم گلکسی و تصمیم خود را  برای بازی نکردن در مقابل لیورپول علنی کرد.

گزارش از محمد صادق تبار

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار