معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت:امسال بیش از 302هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده و بیش از 85 درصد وجه به کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد شهرام پرورش در همایش ستاد کشت پاییزه گندم و کلزا با اشاره به اینکه پارسال تنش های خشک سالی و سرمازدگی در محصولات وجود داشت اما تولیدات کشاورزی خوب بود گفت:امسال بیش از 302 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و بیش از 85 درصد وجه به کشاورزان پرداخت شده است.

وی افزود: امسال 430 هزار تن برآورد تولید گندم بود که در حال حاضر 302 هزار تن خریداری شده است.

وی ادامه داد: با وجود خشکسالی و تنشی که اردیبهشت امسال در محصولات به وجود آمد 100 هزار هکتار غیر قابل برداشت شد و این موضوع موجب کاهش در برداشت شد.

پرورش با بیان اینکه در فصل های سال باید به تنش های مختلف توجه بیشتری داشته باشیم ادامه داد:فردا اولین روز کشت پاییزه کلزا در استان همدان شروع می شود و در این باره با توجه به بلوک بندی که در مزارع انجام شده وظیفه هر کارشناس هم در بخش کشاورزی معین شده است .

وی خاطر نشان کرد:25 بلوک بندی در استان انجام وبه پایتخت ارسال شده و کارشناسان هم باید مشکلات رادر دفتر روزانه ،هفتگی وماهانه به ثبت برسانند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزیبا ابراز امیدواری در بخش بلوک بندی اظهار داشت تلاش میکنیم که در این زمینه مانند سایر بخشهای کشاورزی استان در کشور رتبه برتر را کسب کنیم.

وی با اشاره به اهداف بلوک زنی اضافه کرد:پشتیبانی ودسترسی به اطلاعات وآمار دقیق از جمله اهداف این بلوک بندی است همچنین در این باره هم نیروهای جدید جذی وساماندهی شده اند.


وی گفت: در کشت آبی به دیم تغییراتی انجام شده و به دلیل وجود نیروی ضعیف وعدم نیروی مجرب و کار آمد درراین زمینه پیشرفتی نداشته ایم.

پرورش، به فعالیت‌هایی انجام شده در این بخش اشاره کرد وادامه داد:در این خصوص ارقام هیبریدی کشور‌های مختلف بررسی و میانگین هیبرید کشاورزی بیش از 100 تنی نیز شناخته و در کشور معرفی شده است.

وی افزود: مشکل بذر در استان نداریم وتلاش میکنیم 26 هزار تن تولید را در بذر شاهد باشیم.


وی خاطر‌نشان کرد: از تیر‌ماه برش هیبریدی برای شهرستان‌ها فرستاده شده و برنامه‌هایی برای رسیدن به سطح تولید استان و کشوردر نظر گرفته شده است.همچنین نیروهای خوب به بدنه تزریق شده تادر زمان ومکان مناسب از آن ها استفاده شود.


وی خاطر نشان کرد:اصلاح الگوی کشت در استان مورد توجه ویژه قرار گرفته  و با ید با برنامه‌ریزی و دانش کشت کلزا را توسعه دهیم.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: فصل کشت پاییزه در استان 20 روز است که 5 تا 10 مهر‌ماه است که در مناطق جنوب استان  ،همچنین در 5 مهر‌ماه هم کشت کلزا را خواهیم داشت .


پرورش بیان کرد:6محور کاری در زمینه کشت گندم  به استان ها ابلاغ شده است وباید در کشت وتولید گندم پایش داشته باشیم ومیزان  برآورد هم باید با نظارت کارشناسان پایش شود.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت:امسال برای گندم آبی درخواست‌ها تأمین و 6 هزار تن بذر گواهی شده گندم نیز درخواست تأمین شد وخوشبختانه در تأمین بذرمشکلی وجود ندارد.


وی افزود: در گندم دیم نیز بیش از 80 درصد بذر گواهی شده را گواهی و تأمین کردیم و در تامین بذرها هم مشکلی نداریم.


شهرام پرورش در پایان گفت:92 درصد روغن مورد نیاز ما وارداتی است و اگر کلزا در الگوی کشت استان قرار گیرد در تولید دانه های روغنی به رشد، پایداری و خود کفایی خواهیم رسید.

انتهای پیام/س


برچسب ها: همدان ، گندم ، کلزا ، کشت ، پاییزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.